Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Schelpen?
Sam:
--- Citaat van: Draek op 03 december 2008, 01:06:23 ---
--- Citaat van: Lovelocker op 02 december 2008, 16:35:05 ---Ik dacht aan de enorme aanslagen door de mens momenteel in de zeeen en oceanen, wat men o.a. wegvist
--- Einde van citaat ---
Tsja, daar zijn de vegetariërs ook nog een beetje schuldig aan he...
--- Einde van citaat ---
Snap ik niets van, hoe kan ik als vegetarier verantwoordelijk zijn voor het leegvissen van de zee?
Ben het er wel mee eens dat je terughoudend moet zijn met het meeslepen van dingen uit de natuur, maar dat geldt voor alles: oud hout, schelpen, stekjes etc. Het idee "er is zo veel van, wat ik meeneem richt geen schade aan" zit er heel diep in bij mensen. Op het noordzeestrand zijn de meeste schelpen trouwens niet geschikt voor herbewoning, dat zijn platte schelpen en die zijn voornamelijk belangrijk als grondstof voor nieuw zand, maar niets anders. Laatst nog een discussie met een mede-duiker die uit de rode zee schelpen mee nam, wat dus echt verboden is. "Ach, wat maken die twee schelpen nu uit..." Ik kan daar heel sjacherijnig van worden.
Draek:
--- Citaat van: Sam op 03 december 2008, 09:32:56 ---Snap ik niets van, hoe kan ik als vegetarier verantwoordelijk zijn voor het leegvissen van de zee?
--- Einde van citaat ---
Paar dingen: veel vegetariërs letten weinig op eventuele visolie in allerlei producten, maar dit is verschillend. (er zit veel vis in allerlei producten gegooid.. let vooral op als er betacaroteen op staat.. dus als consument kan je alle ingredienten 'gecheckt' hebben maar dan bij een ingredient als betacaroteen kan er dus iets bijgevoegd zijn wat er niet op staat).
Maar allen die melkproducten consumeren zorgen voor de kalfjes. En die kalfjes kunnen als vervangend moedermelk een soort vismeel krijgen nadat ze die weghalen bij de moeder. Kan ook in (biologisch) veevoer zitten en dus ook in bv.voer van legkippen zitten.
Dus indirect kan je dus ook als vegetariër schuldig zijn aan die grote vangst in de zee.
--- Citaat ---Ben het er wel mee eens dat je terughoudend moet zijn met het meeslepen van dingen uit de natuur, maar dat geldt voor alles: oud hout, schelpen, stekjes etc. Het idee "er is zo veel van, wat ik meeneem richt geen schade aan" zit er heel diep in bij mensen.
--- Einde van citaat ---
Ja, dus het kan niet vaak genoeg gezegd worden, zodat mensen er misschien meer over gaan nadenken.
--- Citaat ---Op het noordzeestrand zijn de meeste schelpen trouwens niet geschikt voor herbewoning, dat zijn platte schelpen en die zijn voornamelijk belangrijk als grondstof voor nieuw zand, maar niets anders. Laatst nog een discussie met een mede-duiker die uit de rode zee schelpen mee nam, wat dus echt verboden is. "Ach, wat maken die twee schelpen nu uit..." Ik kan daar heel sjacherijnig van worden.
--- Einde van citaat ---
Ja, het gaat ook voornamelijk over die schelpen die herbehuist kunnen worden, maar las ook eens dat als er op stranden heel veel schelpen weggehaald zou worden, dat dit ook schade kan opleveren voor het strand. Als in dat het strand daardoor meer weggeslagen kan worden door het water e.d. Dus dan zouden de schelpen een soort brekers zijn van het water en dus het strand een beetje heel houden. Maar weet niet hoe dit precies zit en of dat echt klopt.
Sam:
De dierenindustrie op het land zal deels blijven bestaan als iedereen vegetarier is (dus zonder vleeseters), onder andere door de consumtie zuivel, leer etc. Daar ben je dus schuldig aan, als vegetarier. Maar schuldig aan het leegvissen van de zee als vegetarier? De hoeveelheid vis die je als vegetarier op een of andere wijze binnenkrijgt is zo miniem dat ik al niet denk dat de visindustrie op dit visgebruik zou kunnen overleven (dus zonder viseters), en als ze al overleven dan in een dusdanig afgeslankte vorm dat er geen enkel gevaar is voor leegvissen. Dus als vegetarier kun je hooguit verantwoordelijk zijn voor wat visgebruik, maar je kunt nooit verantwoordelijk zijn voor overbevissing.
greet:
doet mij denken aan die mens die zij dat vegans en vegetariërs ook verantwoordelijk zijn voor de dood van ongelooflijk veel muizen, die dood gaan onder de graanoogster. 's appelen en peren. off mss wel appelen en rookworst.
M.:
Ik neem ook nog wel eens schelpen mee van het strand, als ik iets moois vind. Ik heb er ook helemaal geen problemen mee, volgens mij blijven er nog wel genoeg schelpen over voor de diertjes :)
Ik heb wel een keer op een vakantie in Turkije meegemaakt dat een vader mooie schelpjes incl. nog levende beestjes ging opduiken om ze aan zijn twee dochtertjes te geven. Die vonden het eerst leuk, omdat de slakjes nog bewogen maar na een paar uur buiten het water gingen ze stinken en was het allemaal wat levenloos dus werd het weer teruggegooid >:(
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie