Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Schelpen?

<< < (5/8) > >>

Lovelocker:
Wat zal ik in de 32 jaar dat ik vegetarier ben onbewust aan vis hebben gegeten...als het alles bij elkaar 1 hele vis is, is het veel. Zoiets, bedoelt Sam denk ik.....ik heb het niet allemaal zitten lezen hoor, dus misschien zit ik ernaast te vissen.

Sam:

--- Citaat van: Draek op 05 december 2008, 13:31:32 ---
--- Citaat van: Sam op 05 december 2008, 09:16:10 ---Draek, je snapt het verschil niet tussen vissen en overbevissing.

--- Einde van citaat ---

Vissen, daar versta ik mensen met een hengeltje onder en een kleine visser in arm land die met bootje op uit gaat en wat vis vangt om vooral zelf van te leven.
Overbevissing is al het andere. Er bestaat geen duurzame visserij, dat is gewoon een sprookje. Je kan het wellicht hebben over gewoon vissen wanneer de hele visvloot 1% of zelfs minder van het totaal word. Maar nu is alles zo groot, dat het constante overbevissing is.

De vismeel/olie komt van deze massale sector. Dus je kan nooit spreken over dat het van een kleinschalige sector komt. Daarom is het toch echt wel zo dat, hoe klein ook en hoe indirect ook, vegetariƫrs daaraan bijdragen. Of iemand met die info anders gaat consumeren is aan iedereen zelf.

--- Einde van citaat ---

Overbevissing is niet "al het andere".
Overbevissing is "het verschijnsel dat te veel vis in een bepaald gebied gevangen wordt, wat leidt tot het verdwijnen van die vissoort in dat gebied."

Zoals ik al zei: je snapt de term overbevissing niet. Heeft geen enkel nut hier verder over te discussieren.

Christiaan:

--- Citaat van: Sam op 06 december 2008, 09:20:56 ---
--- Citaat van: Draek op 05 december 2008, 13:31:32 ---
--- Citaat van: Sam op 05 december 2008, 09:16:10 ---Draek, je snapt het verschil niet tussen vissen en overbevissing.

--- Einde van citaat ---

Vissen, daar versta ik mensen met een hengeltje onder en een kleine visser in arm land die met bootje op uit gaat en wat vis vangt om vooral zelf van te leven.
Overbevissing is al het andere. Er bestaat geen duurzame visserij, dat is gewoon een sprookje. Je kan het wellicht hebben over gewoon vissen wanneer de hele visvloot 1% of zelfs minder van het totaal word. Maar nu is alles zo groot, dat het constante overbevissing is.

De vismeel/olie komt van deze massale sector. Dus je kan nooit spreken over dat het van een kleinschalige sector komt. Daarom is het toch echt wel zo dat, hoe klein ook en hoe indirect ook, vegetariƫrs daaraan bijdragen. Of iemand met die info anders gaat consumeren is aan iedereen zelf.

--- Einde van citaat ---

Overbevissing is niet "al het andere".
Overbevissing is "het verschijnsel dat te veel vis in een bepaald gebied gevangen wordt, wat leidt tot het verdwijnen van die vissoort in dat gebied."

Zoals ik al zei: je snapt de term overbevissing niet. Heeft geen enkel nut hier verder over te discussieren.

--- Einde van citaat ---
Hij snapt 'm wel, of hij kan het wel snappen, maar hij wil het gewoon anders gebruiken om zo de negatieve connotaties die het woord overbevissing in zich draagt (namelijk "te veel is nooit goed") toe te kunnen passen op de visserij als sector.

Draek:
Ik snap best wat jij er mee wilt bedoelen. Maar alle vissen zijn in principe overbevist. Dan kunnen organisaties wel komen met de viswijzer, maar de ene keer staat de vissoort in het rood, andere keer in het groen en daarna weer in het rood. De hele visstand staat onder enorme druk. Die quotas gaan niet helpen. Ik heb het dus niet over een paar kleine vissertjes. Maar over die hele commerciele vloot.

Overbevissing is, dus die enorme druk op de visstand. De verdwijning van een vissoort in dat gebied. Maar het betekent dat niet alleen. Het gaat niet alleen over vissoorten die per direct in de laatste fase zijn gekomen om het zo maar te zeggen. Vissoorten die op de viswijzer op groen staan worden ook overbevist. Alleen omdat daar nog heel veel van zijn wordt het vaak niet zo genoemd, maar eigenlijk zit het in de eerste fase. En daar ga je m.i. de fout in. Alle vissen worden bedreigt. Elk zeeleven staat momenteel onder grote druk. De FAO van de VN stelt dat 70% van de visstanden nu 'overbevist' is (dat wil zeggen dat ze op een punt zitten dat het riskant is voor het voortbestaan). Maar eigenlijk staat 100% onder grote druk door de constant grotere groei van de visconsumptie. En ik noem die andere 30% ook overbevist, omdat deze aan de rand staan. Als het proces van het overbevissing allerlei fases hebben, dan wordt alleen de laatste fase door officiele instanties gebruikt om aan te duiden wat het is. Echter m.i. is dat niet correct en moeten we ook kijken naar wat daarvoor gebeurd. En zijn de eerste symptomen ook onderdeel van het overbevissingsproces. Daarom benoem ik het als geheel.

En dat is denk ook beter, want nu gaan mensen vis consumeren omdat het 'groen' is op de viswijzer, maar juist daardoor weerlegt zich de druk van de ene soort naar de ander. En kan die ene weer mogelijk iets terugkomen qua aantallen, maar gaat die groene onder meer druk staan en ook opeens 'rood' worden.En dan blijft dat zo doorgaan. Daarom vind ik die viswijzers erg fout, want je kan beter ook richten op dat men minder vis consumeert. Alleen het is lastig, want momenteel is die gezondheidshype rondom visolie er.

Dick:
Voor wat betreft de schoonheid van de zee
http://collegerama.tudelft.nl/mediasite/Viewer/?peid=ac12134a-addf-4980-8613-a5f2af70387c

Voor wat betreft de enorme overbevissing de volgende 2 links
http://collegerama.tudelft.nl/mediasite/Viewer/?peid=9143f156-c878-4ea9-a565-05562efe3a80

E.e.a. van Dos Winkel, bekend van diverse lezingen en TV programma's zoals bij Radar. Ik heb zelf nog een lezing (1 november) van Dos Winkel bijgewoond op Animal Fair (Wereld veganisme Dag). Het is nog veel erger dan ik dacht.

Op de eerste link zijn wel heel bijzondere mooie plaatjes te zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie