Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Kleding verven
Schanulleke:
Ik verf regelmatig kleding (met name spijkerbroeken), zodat ik geen nieuwe hoef te kopen. Ik vind het zonde om een spijkerbroek die - op de verschoten kleur na - nog prima te dragen is weg te gooien. Ik doe dit vanuit het duurzaamheidsprincipe: wat je hergebruikt, hoef je niet nieuw aan te schaffen en belast dus het milieu minder.
Maar....
Hoe milieuvriendelijk is kledingverf eigenlijk? Als ik kijk naar het spoelwater dat tijdens het verven uit mijn wasmachine komt, dan ben ik bang dat mijn nobele streven toch wat minder milieuvriendelijk is dan ik had gehoopt. Volgens mij bestaat die verf (ik gebruik kleurvaste verf van Dylon, in een pakje, niet die uit zo'n klein cupje) uit een en al chemische stoffen. En bovendien moet de wasmachine voor 1 verfbeurt minimaal 3 keer draaien: de eerste ronde verven, de tweede ronde wassen en de derde ronde leeg met bleekmiddel ( :frusty: ) om verfresten uit de machine te halen.
Heeft iemand een idee wat het milieu het minst belast: een spijkerbroek verven of een nieuwe kopen? (Hierbij moet ook rekening gehouden worden met het gebruik van chemicalien bij de katoenteelt, het vervoeren van katoen en/of afgewerkte kledingstukken, het tijdens de productie verven van de stof enz. enz.) Hou ik mezelf voor de gek als ik denk dat ik milieuvriendelijk(er) bezig ben?
Hizikigrrrl:
Ik denk dat verven milieuvriendelijker is, want de katoenteelt is heeel erg milieuonvriendelijk. Niet alleen vanwege de chemicalien, maar ook omdat de plantjes erg veel water zuipen. Ofzoiets.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 22 december 2008, 23:45:23 ---Ik denk dat verven milieuvriendelijker is, want de katoenteelt is heeel erg milieuonvriendelijk. Niet alleen vanwege de chemicalien, maar ook omdat de plantjes erg veel water zuipen. Ofzoiets.
--- Einde van citaat ---
Een nieuwe spijkerbroek is natuurlijk ook geverfd en de fabrieken waar dat gebeurd zullen vermoedelijk niet altijd volgens strenge milieuwetgeving werken. Al is die verf rotzooi en is ook het gebruik van het zout heel vervelend voor zuiveringsinstallaties denk ik dat het zelf verven toch minder milieubelastend is dan een nieuwe broek kopen.
Natuurlijk is het nog veel milieuvriendelijker om je niets van verschoten kledij aan te trekken of is het verhaal ook anders als je kleding van biologische katoen koopt. (Wat ik de laatste tijd consequent doe, de traditionele teelt van katoen veroorzaakt veel te veel milieuschade.)
Schanulleke:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 22 december 2008, 23:54:34 ---
Natuurlijk is het nog veel milieuvriendelijker om je niets van verschoten kledij aan te trekken of is het verhaal ook anders als je kleding van biologische katoen koopt. (Wat ik de laatste tijd consequent doe, de traditionele teelt van katoen veroorzaakt veel te veel milieuschade.)
--- Einde van citaat ---
Ik heb laatst een spijkerbroek van Kuyichi gekocht :laugh:. Wel prijzig trouwens :-\. En ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet echt geloof dat het heel veel uitmaakt voor het milieu of het biologische katoen is of niet. Er zullen ongetwijfeld minder chemicalien worden gebruikt (en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen), maar het lijkt mij dat een biologische katoenplant evenveel water 'slurpt' als een niet-biologische katoenplant. En als biologische katoen eenmaal tot stof geweven is, zal het toch ook weer geverfd en vervoerd moeten worden. Of zou een merk als Kuyichi daar ook milieuvriendelijker methodes voor hanteren?
Hoe dan ook, ik heb besloten om weer een broek te gaan verven. Dat van die hoeveelheid water die voor katoenteelt nodig is, had ik nog niet eens bedacht. Een extra reden om voorlopig toch maar bij mijn oude broeken te blijven...
jwg:
Ik ben nieuw hier en ook al zag ik dat dit topic al een tijdje oud is, wilde ik even reageren.
Zelf koop ik de laatste tijd graag van mens- en milieuvriendelijke merken (ben vooral erg fan van M-braze en Idéo) die de arbeidsomstandigheden bij de productie belangrijk vinden en gebruik maken van biologische katoen en vaak ook plantaardige verf. Ik vind het belangrijk en leuk producten te kiezen van bedrijven waar ik helemaal achter sta. Ik denk dan ook dat het veel zin heeft om juist bij deze bedrijven te kopen, misschien wel meer zin dan (hoe goed bedoeld ook!) bijv. je spijkerbroeken te verven i.p.v. nieuwe te kopen. Dit omdat je dan als consument al kopend helpt de bedrijvenwereld te 'verbeteren', wat een grotere invloed heeft in de wereld, mijns inziens. Want hoe beter deze bedrijven het doen, hoe meer mensen er van horen, en hoe normaler milieu- en mensvriendelijke bedrijven worden.
Maar achter jouw principe van 'beter hergebruiken dan weggooien' sta ik honderd procent. Hier een website waar je biologisch afbreekbare textielverf kunt kopen (twee merken, eigen merk 'trapsuutjies' en Procion) Ik heb er zelf nog nooit besteld, maar ga het binnenkort eens uitproberen op mijn saaie gordijnen. :)
http://www.trapsuutjies.com/
Hopelijk heb je er iets aan!
Groet, Janna
Ps. Wat is er trouwens erg aan het watergebruik van katoenplanten?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie