Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Kleding verven
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Schanulleke op 23 december 2008, 22:17:38 ---En ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet echt geloof dat het heel veel uitmaakt voor het milieu of het biologische katoen is of niet.
--- Einde van citaat ---
Ongeveer één derde van het gebruik van pesticiden is enkel en alleen voor de katoenteelt. Het is dus geen kwestie van mening, het is gewoon een feit dat de keuze voor biologische katoen voor het milieu wel degelijk veel uitmaakt gezien de gigantische en moeilijk te overschatten milieu-impact van de traditionele katoenteelt.
jwg:
Gefeliciteerd met nichtje èn naamkeuze! ;) Prima naam om te hebben. ;)
Over het watergebruik, bedankt voor de link.
Ik vraag me nu af: wordt hier bij de teelt van biologisch katoen eigenlijk ook rekening mee gehouden? Ben benieuwd.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: jwg op 29 april 2009, 00:43:09 ---Over het watergebruik, bedankt voor de link.
Ik vraag me nu af: wordt hier bij de teelt van biologisch katoen eigenlijk ook rekening mee gehouden? Ben benieuwd.
--- Einde van citaat ---
Ik vermoed - maar weet het niet zeker - dat het beperken van het watergebruik op dit ogenblik geen criterium is voor het toekennen van het biogarantielabel (of een vergelijkbaar label) aan katoenen producten. Aan de andere kant heb ik dan wel weer het vermoeden dat het bewustzijn ook op dat gebied vaak groter is bij telers van biologisch katoen en dat daar gemiddeld wel wat zuiniger met water wordt omgesprongen.
Schanulleke:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 30 april 2009, 00:06:17 ---Aan de andere kant heb ik dan wel weer het vermoeden dat het bewustzijn ook op dat gebied vaak groter is bij telers van biologisch katoen en dat daar gemiddeld wel wat zuiniger met water wordt omgesprongen.
--- Einde van citaat ---
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, ligfietsertje. En misschien dat er in de biologische katoenteelt wel bewust wordt gekozen voor bepaalde rassen katoenplanten die minder water nodig hebben dan andere varianten van deze plant. (Vooropgesteld dat er uberhaupt zulke 'waterbesparende' katoenplantrassen bestaan. Heb er op het internet helaas niks over kunnen vinden.)
Verder kwam ik in Wikipedia nog het volgende tegen:
De productie van katoen is sterk afhankelijk van pesticiden. Om deze afhankelijkheid te verminderen is genetisch gemanipuleerde katoen ontwikkeld. Deze wordt inmiddels wereldwijd verbouwd. Beweerd wordt dat bij genetisch gemanipuleerde katoen tot 80% minder pesticide kan worden gebruikt, vergeleken met gewone katoen.
Misschien dat er in de biologische katoenteelt wel gebruik wordt gemaakt van genetisch gemodificeerde rassen, al klinkt dat aan de andere kant ook weer heel tegenstrijdig. Zou zoiets het predicaat 'biologisch' nog wel mogen dragen? Heb jij enig idee hoe dat zit, ligfietsertje?
Lenda:
Ik weet toevallig dat (donkere) jeans bij de productie echt ontzettend vaak achter elkaar in een verfbad gaan.
Dus alleen dat al is behoorlijk milieu-belastend.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie