Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

'Oceanen in 2050 leeggevist'

<< < (4/5) > >>

Temari:
Ik voeg nog even wat toe aan deze wat oudere draad. Ik las vandaag het hoofdartikel van de Time van 7 juli (was 'm vergeten ;)), over kweekvissen: The End of the Line; B. Walsh. een uitgebreid artikel waarin de verschillende kanten van het kweken van vissen worden belicht en waarin de vele haken en ogen evenals het toekomstperspectief worden besproken. Ik wil het graag met jullie delen.

Introotje:

Josh Goldman runs a fish farm, but the hangar-size facility in the western Massachusetts town of Turners Falls looks a lot less like a farm than a factory. Thousands of one-third-pound barramundi — an omnivorous fish native to Southeast Asia and Australia — swim in a 36-ft.-diameter tank that resembles a supersize kiddie pool. They spend their days fattening up on feed pellets under the watchful eyes of factory workers — farmers, if you must — who grade them for size. After several weeks of careful feeding, the fish are moved via an industrial waterslide — the pescalator, Goldman calls it — to a larger tank in the plant's next cavernous room. The assembly line runs until the barramundi have been raised to market weight, about 2 lb., after which they're sent off to white-tablecloth seafood restaurants and sustainability-minded retail outlets across the U.S.

Read more: http://www.time.com/time/health/article/0,8599,2081796,00.html#ixzz1TFQ89QoA

Temari:
en om mijn eigen ei nog maar even kwijt te kunnen:
Ik kan echt heel verdrietig en verontrust zijn over de staat waarin de zee verkeerd... En al helemaal: vorige week kwam een vriendin terug van een vakantie en wij spraken af in een restaurantje om bij te kletsen. Tijdens haar reis had ze gesnorkeld. Ze sprak vol bewondering en enthousiasme over de snorkeldag. Ik dacht, ok, ik ga een balletje opgooien over t leegvissen van de zee en ik vertelde ook over kweekvis en keurmerkvis. Ik hield me nog in ook, want het liefst zou ik een discussie zijn begonnen over dat we met z'n allen wat minder verwend moeten zijn en niet per se moeten eten wat we misschien het liefst zouden willen, maar dat durfde ik niet (op dat moment). Dus ze luistert en stelt een paar vragen, ze schrikt ervan en... besteld zeebanket. want ja, als het op de kaart staat, dan moet het toch kunnen?
Hallo?!
 :frusty:
Ik kan daar echt zo veel moeite mee hebben!  :'(

LelleL:
 ::)
Dat merk ik toch vaak om me heen hoor. Dat mensen het rustig volledig met je eens kunnen zijn en vervolgens doodleuk datgene kopen waar je net over gepraat hebt. Zucht, steun.

Hega:
Hoe zit het eigenlijk met het vis van het MSC-keurmerk?
Soms heb ik het gevoel dat het een druppel op de gloeiende plaat is.
Ook aangezien er zoveel grote bedrijven zijn, die de oceanen leegvissen.

@rno:

--- Citaat van: Hega op 24 augustus 2011, 23:34:20 ---Hoe zit het eigenlijk met het vis van het MSC-keurmerk?
Soms heb ik het gevoel dat het een druppel op de gloeiende plaat is.
Ook aangezien er zoveel grote bedrijven zijn, die de oceanen leegvissen.

--- Einde van citaat ---

Vissen ondergaan nog steeds een gruwelijke marteling voordat ze sterven. Men geeft met het MSC-merk aan dat men dit in de toekomst wil kunnen blijven doen en daartoe ook actie onderneemt.
Alleen zo mogelijk met minder bijvangst. Dan is de consument ook weer gewetensvol bij het eten van een MSC-visje.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie