Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Tuin- en natuurwaarnemingen
Monique:
Hadden we al een algemene? Wel die van de vogels...
In ieder geval: zag laatst deze rups in mijn tuin. Wat is internet toch geweldig! Ik typte in de Google plaatjes zoek dus alleen rups in. En daar zag ik 'm al staan.
Hoort dus bij de donsvlinder (nooooooit van gehoord!)
Ik lees dat de waardplant de meidoorn is, en de rups zat op de braam die, achter mijn compostbakken, naast een meidoorn staat.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Monique op 26 juni 2009, 19:57:21 ---Hoort dus bij de donsvlinder (nooooooit van gehoord!)
--- Einde van citaat ---
Nachtvlinders (motten) zijn over het algemeen een zeer weinig bekende (en ondergewaardeerde) groep. Als je weet dat er in België/Nederland ongeveer 40 soorten dagvlinders voorkomen (bijna allemaal zeldzaam en/of bedreigd) en zo'n 2000 soorten nachtvlinders (waarvan wel zo'n 1300 soorten 'micronachtvlinders', dat zijn redelijk kleine beesten) dan is de aandacht voor dagvlinders onevenredig groot. Het feit dat de meeste dagvlinders opvallende en mooie verschijnselen zijn die overdag waar te nemen zijn en de meeste nachtvlinders op het eerste zich 'bruine' en relatief kleine beesten zijn die meestal 's nacht vliegen zal dat wel verklaren. Maar wie er meer aandacht aan begint te besteden merkt al snel dat er ook vele prachtige nachtvlinders zijn en dat zelf de bruin/grijze exemplaren vaak een zee van prachtige tinten hebben (vergelijk het met een mus of een spreeuw, op het eerste zich ook maar bruine/zwarte beesten, tot je wat beter kijkt). Ook vind je bij nachtvlinders - in tegenstelling tot dagvlinders - soms zeer bijzondere vormen.
Als je een rups tegenkomt is de kans dat het van een nachtvlinder of van een soort bladwesp is dus erg groot.
Monique:
Ik vind nachtvlinders erg mooi, eind augustus is er weer nachtvlindernacht. Altijd de moeite waard. Alleen, jeetje, insectenland: er zijn zoveel soorten!
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Monique op 26 juni 2009, 22:04:05 ---Ik vind nachtvlinders erg mooi, eind augustus is er weer nachtvlindernacht. Altijd de moeite waard. Alleen, jeetje, insectenland: er zijn zoveel soorten!
--- Einde van citaat ---
Leuk hé :)
Ik vind insecten (en spinnen) zowat de leukste groep beesten, hoewel ik ze zelf soms ook eng vind. Het is dan ook de groep waar ik mij het meest in verdiep. Maar om het overzichtelijk te houden ben ik nu vooral bezig met de redelijk makkelijk en qua aantal soorten beperkte insectengroepen zoals zweefvliegen, libellen en juffers, sprinkhanen, lieveheersbeestjes, ... Maar ook spinnen en nachtvlinders (de macrosoorten) zijn leuk omdat er toch ook wat redelijk herkenbare soorten tussen zitten en men de macronachtvlinders met een goed boek meestal wel op naam kan brengen en de spinnen meestal op zijn minst in de juiste familie in kan delen.
Het leuke aan insecten vind ik - buiten hun variatie en vaak fascinerende levenscyclus - hun relatief goede hanteerbaarheid. Je kan de meeste van die dieren - mits enige ervaring - in de hand nemen en rustig bekijken of om zijn minst in een potje steken om grondig te bestuderen (en om ze daarna natuurlijk ongeschonden vrij te laten op dezelfde plaats.
bambi:
Hier hebben we een egel, kikkers en veel hommels. Ik wil ze eigenlijk beter leren kennen en weten welke hommels het zijn, maar er nog niet de puf voor gehad. :-\
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie