Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Waarom moeten wij passief toekijken bij dierenleed?
Erwin:
Over de hele wereld worden dieren op de meest gruwelijke manieren mishandeld en triest genoeg hoef je daar soms niet eens buiten Europa voor te gaan. Wat er gebeurt met honden en katten in China, stieren in Spanje of nertsen in Nederland is gewoon ten hemel schrijend, maar het enige wat wij kunnen en mogen doen is de dialoog aangaan en hopen dat men hun fouten inziet? Dat snap ik niet en dat wil er bij mij niet ingaan. Nu ben ik geen radicale activist die bontdragers besmeurd met verf en doodsbedreigingen stuurt naar laboratoria. Ik ben gewoon een vegetariër. Als ik al dat leed zie wil ik echter meer doen, maar ik zie zelfs veel vegetariërs die vinden dat je het recht niet in eigen handen kunt nemen. Waarom niet eigenlijk? Als ik in de positie van die dieren zou zitten zou ik ook willen dat iemand dat deed. Als de dialoog niet werkt, dan maar op een andere manier?
karl:
Natuurlijk mag je het recht niet in eigen handen nemen. In een beschaafd, democratisch land zijn er wetten.
Daar moet je via parlementaire weg ijveren dat wetten op de dierenbescherming verstrengd worden en ook toegepast.
Je kan natuurlijk je mening op een vrije manier uiten, zoals hier, en zo druk uitoefenen op politici.
Draek:
Maar wat als een regering corrupt is en de sector zeer geïntegreerd zit in de overheid, waardoor je geen kans krijgt om op politiek vlak iets te veranderen?
Of wat bij een niet zo beschaafd land? Of waar autoriteiten falen om wetgeving toe te passen puur vanwege geld tekort of geen prioriteit achten? En wat is beschaafd? Nederland vind ik ook niet perse beschaafd. En in hoeverre is NL democratisch? Een minister mag tig moties naast haar neerleggen terwijl volksvertegenwoordigers in meerderheid anders willen.
Je kan ook wel op een vredige beschaafde/democratische manier wetten breken, burgerlijk ongehoorzaam zijn dus. Zelfs de boeren mogen tientallen miljoenen schade veroorzaken door blokkades en er mee weg komen. Als een activist zoiets zou doen dan wordt er geroepen om grote boetes of cel. In sommige landen is het al zo erg dat celstraffen tegenover dierenactivisten niet in verhouding staat met celstraffen tegen andere misdadigers.
--- Citaat ---Nu ben ik geen radicale activist die bontdragers besmeurd met verf en doodsbedreigingen stuurt naar laboratoria. Ik ben gewoon een vegetariër
--- Einde van citaat ---
Sorry, maar hier doe je een beetje mee met de stemmingmakerij. Een radicale activist is niet perse iemand die vernielingen aanricht e.d.
En je bent vegetarier, maar dat betekent al dat je radicaal bent voor de regering. Voor je het weet heb je ook een agent aan de deur die even wat vragen wilt stellen. Gebeurd al regelmatig. Zelfs als je een vraag stelt aan je gemeente over dierenonderwerpen.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: karl op 10 augustus 2009, 09:21:05 ---Natuurlijk mag je het recht niet in eigen handen nemen. In een beschaafd, democratisch land zijn er wetten.
Daar moet je via parlementaire weg ijveren dat wetten op de dierenbescherming verstrengd worden en ook toegepast.
Je kan natuurlijk je mening op een vrije manier uiten, zoals hier, en zo druk uitoefenen op politici.
--- Einde van citaat ---
Ik denk dat het overtreden van wetten - zelf in (zogenaamde) democratieën - in sommige gevallen moreel perfect te verdedigen is. Sommige zaken in het verleden zijn ook slechts ten goede veranderd door het overtreden van wetten.
Men moet zich echter wel bewust zijn van het feit dat men nu eenmaal een risico neemt door de wetten te overtreden en er aan onwettige acties enkele serieuze nadelen verbonden zijn.
Sowieso lijkt het me aangewezen om bij elke actievorm - legaal of niet - de vraag te stellen of deze geen negatieve gevolgen heeft die niet opwegen tegen de negatieve aspecten van waar men actie tegen voert, of de vorm van actievoeren moreel wel aanvaardbaar is en of de gekozen actievorm wel de doeltreffendste is van de haalbare actievormen.
karl:
Ik stel dan voor dat de Belgen zoals altijd burgerlijke ongehoorzaamheid blijven plegen als zij allerlei koterijen, veranda's en uitbouwsels bij hun huis willen bouwen, in plaats van maandenlang durende bouwaanvraag-procedures te moeten doorworstelen bij administratieve diensten die alle papieren in twintigvoud eisen ;) Of misschien zijn deze wetten dan juist heel terecht en verantwoord ;D
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie