Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Opdringerige/schokkende advertenties om de dieren te redden: ja of nee?

(1/18) > >>

Sam:
Ik baal van de reclames van de WSPA op sommige sites waar ik kom (niet hier op Vegatopia trouwens).
Ik hoef de ellende van beren waarbij levend gal wordt afgetapt niet door mijn strot geduwd te krijgen, zo hoef ik ook geen gedwangvoederde ganzen te zien etc. Mijn donaties aan de WSPA worden vanaf nu dan ook (weer) stopgezet, want ik vind het onzin met mijn geld advertenties te steunen waarvan ik denk dat je er mee kwaad mee aanricht dan goed doet. Ik hoop voor ze dat andere potentiele donateurs wel blij zijn met plaatjes van zielige beren en dat ze een hoop donateurs winnen, maar mij zijn ze kwijt. Ik word er echt bloedsjacherijnig van, eerste reactie was "kan ik dan nergens meer een site vinden waar het over dieren gaat zonder betwetende wereldverbeterende zuurpruimen tegen te komen die vertellen dat het allemaal toch kut is?" Niet genuanceerd, geef ik toe.

Wat vinden jullie? Ja, opdringerige/schokkende advertenties, vooral op sites met veel schattige beestjes, want dan schud je mensen wakker, of nee, geen schokkende advertenties, want je schrikt er mensen mee af?

lieve lijn:
schrikt mij iig af en ik reageer t zelfde. als je dat geld daaraan wil besteden prima.. maar niet mijn geld!

Draek:
Om donateurs te werven kan je een hoop bereiken met leuke dierenfoto's. Een milde vorm van confrontatie werkt ook (niet de bloederigste beelden).

Wil je mensen alleen veranderen dan is het nodig om te confronteren. Dat werkt in mijn ervaring gewoon het beste.

Foto's van dieren in liefelijke omgeving krijg je geen mensen vegetariƫr door of dat ze minder dierlijke producten nemen. Beelden van realiteit wel.

Bij deze confrontatiemanier is het wel van belang dat de rest van het geheel (de presentatie) goed verpakt zit. Als je het brengt op een negatieve manier, dan kan die confrontatie niet eens bereikt worden. Dus je moet ook een andere weg bieden, alternatief patroon, e.d.

Veel gevoelige vegetariers of veganisten kunnen wel liever deze beelden niet willen zien, omdat deze vaak al inderdaad ermee doodgegooid zijn.

lieve lijn:
Maar als ik gebeld/benaderd wordt door een goed doel ben ik ook van het nee dank je.. ik beslis zelf waar mijn geld heen gaat.
Maar wellicht werkt het voor andere mensen niet zo. Ik weet zelf iig de paden naar de organisaties die ik wil steunen wel te vinden en zie meer in de zachte aanpak.

Sam:

--- Citaat van: Draek op 11 november 2009, 15:01:01 ---Om donateurs te werven kan je een hoop bereiken met leuke dierenfoto's. Een milde vorm van confrontatie werkt ook (niet de bloederigste beelden).

Wil je mensen alleen veranderen dan is het nodig om te confronteren. Dat werkt in mijn ervaring gewoon het beste.

--- Einde van citaat ---
Maar waar confronteer je ze? Op nieuwswebsites, OK. Op andere nuchtere websites, OK. Maar op websites die er alleen maar zijn om oeh en aah te doen over schattige beestjes, schiet je je doel voorbij. Het valt zo enorm uit de toon, het heeft niets met het onderwerp te maken, de enige reden die ik me voor kan stellen is "ha, daar komen mensen die van dieren houden, goede doelgroep". Er is een tijd en een plaats voor alles. Je gaat ook niet aanbellen voor het goede doel als mensen in bed liggen (ookal is het handig want dan zijn ze in ieder geval thuis...), daar worden ze namelijk kribbig van. Je gaat ze ook geen halfdode beren voorschotelen als ze naar een website gaan waar ze oeh en aah willen doen over schattige katjes, daar worden ze ook kribbig van. Ik wel, tenminste.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie