Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Opdringerige/schokkende advertenties om de dieren te redden: ja of nee?
Draek:
--- Citaat van: Maartje! op 11 november 2009, 22:18:25 ---Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Het werkt, maar niet als het niet werkt.
--- Einde van citaat ---
Dat is logisch toch? Omdat je het op zoveel verschillende manieren kan doen kan het voor de ene keer goed werken en andere keer niet.
--- Citaat ---Maarre, als je knikt zo enthousiast ja, heb je (hebben jullie) dat getest? Juist met advertenties op websites is dat niet moeilijk...
--- Einde van citaat ---
Ik heb wel ervaring met een hoop verschillende soorten acties. Van confronterend tot een 'lief beleid' (leuke beelden, geen bloed etc.). Ik heb ook kennis over hoe tv-reclame werkt en dus wat voor soort reacties er op komen of wat voor soort effect het heeft op ledenaantallen.
Ik vind het wel belangrijk om dingen achteraf te beoordelen op effectiviteit. Een campagne wat goed werkt is deze: http://www.biteback.be/news/detail.php?news_id=5594 en http://www.biteback.be/news/detail.php?news_id=5497 en http://www.biteback.be/news/detail.php?news_id=5285 bijvoorbeeld. Het kost wel ongelooflijk veel energie (wat het moeilijk maakt), maar je bereikt daarmee wel een hoop (vinden wij). Jammer genoeg blijft het natuurlijk altijd op kleine schaal. De vorige campagne (soortgelijke) hebben we naar aanleiding van wat we hoorden e.d. aangepast, zodat we daarmee hopelijk nog meer mensen aanspreken. Zo te zien lukt dat ook. Zo een campagne is niet zomaar gewoon wat flyeren, maar mensen die echt de borden bekijken (even stil staan) op een goede toon aanspreken en eventueel in gesprek gaan. Bij deze campagne hebben we dus fotoborden met schokkende foto's. Confronterend, maar zorgt voor opening van gesprek.
Wat betreft advertenties voor websites. Het kan best confronterend zijn. Maar het gaat ook om hoe je het brengt. Een advertentie waarbij je bv. wat foto's ziet uit de industrie wegfaden voor een ander e.d. kan confronterend zijn en uitnodigend om op de banner te klikken.
LelleL:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wie is we en wat maak je precies voor reclames?
Ik durf btw niet op de linkjes te klikken uit angst voor hele zielige beelden, of zit dat nu alleen in mijn hoofd?
Draek:
--- Citaat van: Lelle op 11 november 2009, 23:13:35 ---Op die manier is confronteren met de realiteit wel op heel veel manieren op te vatten en is het voor mij een betekenisloze kreet.
--- Einde van citaat ---
Niet betekenisloos, maar wel heel breed. Je hebt gewoon diverse soorten groepen. De ene bereik je niet met erge beelden. De ander wel.
Dierenrechten, dierenwelzijn, dierenbescherming, vegetarisme, veganisme... enzo moet je gewoon als een product aan de man brengen. Dat betekent gewoon dat je soms dus groepen op andere manieren moet bereiken. Soms op straat merk je dat iemand niet zoveel met dieren heeft, maar wel met milieu en daar zorgen over maakt. Als je dan in gesprek daar meer op focust kan dat uiteindelijk winst voor de dieren en milieu zijn als zo een persoon daardoor minder dierlijke producten zou eten. Zo moet je sommige groepen ook doodgooien met verschrikkelijke beelden alvorens deze eens nadenken, bij anderen hoef je alleen maar info in de vorm van woord geven (confronteert iemand dus ook)
--- Citaat ---Ik ben eerder bang voor de gewening die optreed. Mensen moeen steeds ergere beelden zien om iets nog schokkend te vinden. Klinkt verschrikkelijk maar is wel waar.
Hou het dan maar bij poezelige diertjes en rare reclames (snoezig hondje op je bord, met een tekst als, 'waarom niet je at Bella wel op' of zoiets stoms, dat zet mensen eerder aan hetr denken. Mij stoot het alleen maar af. Dat en het feit dat je zieltjes wint doordat die verschrikkelijke beelden bestaan wordt mij wat paradoxaal.
--- Einde van citaat ---
Begrijp je zorgen. Maar dat heeft meer te maken met een momentele verharding in de maatschappij. Mensen denken nu erg aan zichzelf.
De 'rare' reclames die je voorstelt werkt zeker ook hoor. Maar niet voor iedereen ;)
Draek:
--- Citaat van: Lelle op 11 november 2009, 23:51:52 ---Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wie is we en wat maak je precies voor reclames?
Ik durf btw niet op de linkjes te klikken uit angst voor hele zielige beelden, of zit dat nu alleen in mijn hoofd?
--- Einde van citaat ---
Bite Back. Op de links zijn niet direct gruwelijke beelden te zien hoor. Bovenin vooral wat dierenfoto's (ogen van dieren)
Maartje!:
--- Citaat van: Draek op 11 november 2009, 23:49:13 ---
--- Citaat van: Maartje! op 11 november 2009, 22:18:25 ---Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Het werkt, maar niet als het niet werkt.
--- Einde van citaat ---
Dat is logisch toch? Omdat je het op zoveel verschillende manieren kan doen kan het voor de ene keer goed werken en andere keer niet.
--- Citaat ---Maarre, als je knikt zo enthousiast ja, heb je (hebben jullie) dat getest? Juist met advertenties op websites is dat niet moeilijk...
--- Einde van citaat ---
Ik heb wel ervaring met een hoop verschillende soorten acties. Van confronterend tot een 'lief beleid' (leuke beelden, geen bloed etc.). Ik heb ook kennis over hoe tv-reclame werkt en dus wat voor soort reacties er op komen of wat voor soort effect het heeft op ledenaantallen.
Ik vind het wel belangrijk om dingen achteraf te beoordelen op effectiviteit.
--- Einde van citaat ---
Juist. Maar hoe bepaal je de effectiviteit als je maar één ding geprobeerd hebt? Dan weet je nog steeds niet of iets anders op dezelfde plaats en tijd niet beter had gewerkt.
Of vraag je ook de mensen die geen lid/donateur/sympathisant/whatever je doel was zijn geworden wat ze van je campagne vonden? Want zie Sam: die komt nooit meer terug. Dat is óók een effect, en zeker niet een dat ik zou uitsluiten van meting (hoewel het zeker lastiger vast te stellen is).
Mijn tips.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie