Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Milieu: etensresten door de afvoer of niet?
Maartje!:
--- Citaat van: Sam op 05 januari 2010, 15:55:35 ---Doorgaand op dit thema: als je glas in de glasbak mikt, moet het eigenlijk schoon zijn en deksel/dop-loos zijn. Wat doen jullie met potjes waar saus in zit? Ik gooi dit dus ongewassen met restjes in de glasbak. Als het een klein beetje is, is dat niet erg (en je spaart een hoop water uit door de potten niet af te wassen), maar ik doe het ook wel eens bij halfvolle potten die over de datum zijn. Ik laat de deksels er dus ook altijd opzitten anders gaat het erg stinken. :-[ Dat is allebei extra werk voor de glasverwerkin...
--- Einde van citaat ---
Maar de glasverwerking is een enorme oven die glas gaat smelten, die schrikt echt niet van sambalrestjes.
fem fatale:
Ik spoel ze alleen een keertje om, maar dat is omdat ik dat met veel potjes sowieso wel doe, om dingen een beetje aan te lengen. Mijn flesjes gezichtsreiniger gaan wel zo in mijn glas-zak (die ik dan als ie vol zit naar de glasbak breng). Met dekseltjes dus, want de glaszak is een oude groentetas, en die is van papier, zodat ik hem meteen in de papierbak naast de glasbak kan stoppen. En ook de etiketjes zitten er dan nog aan.
Mijn vader doet wel schoon, zonder labels en zonder doppen, geen idee waarom hij daar zo fanatiek in is.
Ik gooi dikke drab in de vuilniszak buiten, daar zitten ook de houtkorrels in van de fretten, waardoor het dan weer een beetje wordt opgenomen, hele dunne dingen doe ik toch door de wc, restjes groentesoep enzo. Maar misschien kunnen de kattenbakkorrels die ook wel aan?
Amarillo:
--- Citaat van: Sam op 05 januari 2010, 15:55:35 ---Doorgaand op dit thema: als je glas in de glasbak mikt, moet het eigenlijk schoon zijn en deksel/dop-loos zijn. Wat doen jullie met potjes waar saus in zit? Ik gooi dit dus ongewassen met restjes in de glasbak. Als het een klein beetje is, is dat niet erg (en je spaart een hoop water uit door de potten niet af te wassen), maar ik doe het ook wel eens bij halfvolle potten die over de datum zijn. Ik laat de deksels er dus ook altijd opzitten anders gaat het erg stinken. :-[ Dat is allebei extra werk voor de glasverwerkin...
--- Einde van citaat ---
Ik spoel potjes (of soms flessen (chilisaus ofzo)) om als ik klaar ben met de gewone afwas, dus met het vieze afwaswater. Dan is het vieste wel van de potjes af en het kost geen extra water. En dan kan ik ook de deksels weggooien zonder dat alles vies wordt of ruikt.
Ik kan me voorstellen dat deksels een groter probleem zijn dan restjes saus, die spoel je niet zo makkelijk weg lijkt me. Maar misschien kunnen ze wel redelijk efficiƫnt eruit gefilterd worden hoor.
bambi:
Deksels kunnen toch wel met een magneet eruit gehaald worden?
Amarillo:
Ja, dat had ik ook al bedacht, maar dan heb je alleen de metalen deksels, niet die van plastic.
Wellicht kun je alles fijnhakken en centrifugeren om het op soortelijk gewicht te sorteren, ofzo.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie