Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?

(1/8) > >>

Sam:
Het kwam even naar voren in de vegetarische kattenvoer draad: Castreren of steriliseren van je huisdier, ja of nee. Handig voor jezelf? Zeker. Onnatuurlijk? Ook jazeker. Goed voor de wereld en de dierenpopulatie? Jazeker! Goed voor het dier?

Mijn katten zijn gesteriliseerd. Ik vind dat er genoeg katten op de wereld zijn, er hoeven er niet meer bij. Het zijn twee vrouwtjes, ze komen nooit in aanraking met katers (buiten is afgeschermd) dus waarom dan toch die relatief zware ingreep? Krols zijn heeft maar 1 doel: een vent vinden en je laten bevruchten. Als je de natuur zijn gang laat gaan, komen daar nieuwe katjes van. Maar er is geen vent. Wordt poes dan niet meer krols? Oh jawel. Twee, drie, tot vier keer per jaar is poes weken wanhopig op zoek naar een man. Kan aan niets anders denken, elke aai is een potentiele penetratie, teleurstelling volgt op teleurstelling. Ik heb dat 1 jaar aan kunnen zien, maar toen was het over. Ofwel ze krijgt een vent en een nestje als ze krols is, ofwel dat krols zijn moet stoppen. Ik vind het misdadig om een krolse kat een vent te ontzeggen, een stuk misdadiger dan de krolsheid uit te bannen door een sterilisatie. Honden zijn iets minder geobserdeerd als ze loops zijn in mijn idee, hoewel het ook altijd een best wanhopige indruk maakt.

Mijn vraag is dus: castreren/steriliseren is niet natuurlijk, maar is het alternatief, onthouding, eerlijk? Is het eerlijk om een dier alle natuurlijke driften te laten houden, maar ze er niet toe te laten geven?

Poek:
Er is nog een ander alternatief, de pil. Maar goed, als je niet wilt fokken is steriliseren natuurlijk het beste.

fem fatale:
Mijn fretten zijn allebei "geholpen". Jip omdat hij in huis woont, en ik daar ook wil blijven wonen, en dat is met een bronstige man niet echt mogelijk. Bovendien kun je een bronstige man niet bij andere fretten laten zitten, omdat hij ze altijd zal proberen te dekken, of het nou kan, of niet, en dat levert teveel stress op voor de andere fretten. Er zijn fretten die dat prima kunnen hebben, 8 maanden in het jaar alleen, maar Jip is er niet zo één, die vind een dag al veels te lang, en probeert dan mijn voeten te verkrachten.
Pukje moest wel, omdat als frettendames loops worden, ze loops blijven tot ze gedekt worden, of doodgaan door bloedarmoede.

Er komen nu hormoonimplantaten op de markt voor fretten, maar die zijn er nog niet zo lang dat er een fret bejaard mee is geworden, dus ik heb voor de oude vertrouwde methode gekozen.

Bij honden kan het zijn dat ze niet zo'n last hebben van het loopszijn. Sandy van mijn ouders is zo'n hond, zij wordt elke 9 maanden loops, is het dan maar een paar dagen, ruikt maar 1 dag aantrekkelijk voor reuen, en merkt er zelf helemaal niets van. Zij mag dus gewoon nog loops worden, ook al omdat ze én een erg knappe hond is, én een hele lieve, én heel erg goed in behendigheid, waardoor mijn ouders ooit misschien een nestje willen. Bovendien worden veel shelties incontinent door de sterilisatie, wat een risico is wat je niet gaat nemen als het niet nodig is.
Leila daarentegen werd een maand voordat ze loops werd al depressief, werd echt ziek als ze loops was, en bleef dat een paar weken, en had dan weer een maand nodig om weer bij te komen. Zij werd iedere 6 maanden loops, en is na de 3e keer, toen het duidelijk werd dat het echt niet beter zou gaan, gesteriliseerd. Zij ruikt nog steeds superlekker voor reuen, wat heel onhandig is, want waar je ook met Leila gaat wandelen, je sleept altijd een hele roedel reuen mee.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Poek op 11 februari 2010, 00:35:10 ---Er is nog een ander alternatief, de pil.
--- Einde van citaat ---

Nog een: binnenhouden.
Hoe zit het trouwens met weggelopen katten, als ze een paar dagen hun pil niet krijgen?

koekje:
Ik vind de pil geen goed alternatief. Er zitten namelijk veel bijwerkingen aan, en dan in de richting van baarmoederontsteking (dat is vaak dodelijk!) en kanker aan de voortplantingsorganen. Een poes open laten geeft ook nadelen voor de kat zelf. Ook weer meer risico op baarmoederontsteking, omdat de baarmoeder erg gevoelig is voor hormonen. Katten hebben dan ook meer risico op kanker aan de voortplantingsorganen.
Een poes die krols is, zal voornamelijk instinctief reageren. Ze moet dan een vent. Er zijn genoeg katten die hebben weten te ontsnappen toen ze krols waren; ik heb wel eens verhalen gehoord van door de brievenbus naar buiten klimmen en Poet van mn moeder is van het balkon van 3 hoog naar beneden gesprongen. Tijdens de krolse periode eten ze vaak ook minder en slecht ('Ik moet een vent! Ik moet een vent!') en dat is vaak ten nadele van het algehele gestel van de kat in kwestie.

Ongecastreerde katers hebben een grotere territoriumdrift. NL is niet groot genoeg en vaak ook te verstedelijkt om iedere kater een groot genoeg territorium te geven. Wonden van katten geven vaak abcessen, die weer andere dingen tot gevolg hebben vaak (denk aan sepsis bv). Ik denk niet dat menig kater gelukkiger wordt van abcessen of via bloed overdraagbare ziektes als Fiv en Felv.

Ik ben groot voorstander van castratie (bij meisjes poezen de eierstokken later verwijderen; wordt sterilisatie in de volksmond genoemd, is ook castreren).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie