Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
Poek:
--- Citaat van: Edda op 11 februari 2010, 18:39:34 ---HTK tjes worden niet zomaar gejat ;)
en je kunt nu eenmaal niet ieder risico dichttimmeren ,ik heb liever dat die twee mutsen een geweldig leven hebben gehad en misschien iets eerder dood gaan (wat ik niet hoop natuurlijk) als dat ze hier in de achtertuin zitten te verpieteren en ik een huisdieren schrikdraad omheining op mijn schutting moet fabrieken
--- Einde van citaat ---
Ten eerste, als ze verpieteren, doe je iets verkeerd.
Ten tweede, de benaming HTK zegt iets over de natuurlijk leefomgeving natuurlijk, ze heten geen HTKB tenslotte ;)
Edda:
nee, HTK zeg niets over leefomgeving, maar over ras...ofwel beter gezeg, de afwezigheid daarvan ...
als ik een naam aan deze twee moet geven op basis van de natuurlijke leefomgeving, dan zouen het boerderijkatten zijn, daar zijn ze geboren...maar ja, ik heb niet de luxe van een boerderij, dus nu zijn het woonwijk katten :P
en als ze verpieteren, doe ik idd iets verkeerd, dan beperk ik de bewegingsvrijheid te veel ,
een kat heeft een territorium van een 50 meter rondom de woning, laat mijn tuin nu maar 13 bij 5 zijn ....ietwat klein dus ...mocht ik mijn katten beperken tot die oppervlakte, word poespoes ieder half uur te grazen genomen oor haar lieftallige broer Pogo ... wat uitmond in een strak van de stress staande poespoes die geen haar meer overhoud ivm stresspoetsen (bijnaam van poespoes = hysteripoes)
dus nee, bewegingsvrijheid beperken, in mijn geval...big nono
ja, ik ben het met je eens, er zijn voldoende katten die wel een tevreden leven hebben in een beperkte ruimte, maar daar zijn die twee van mij absoluut geen voorbeeld van :n
ik heb ze trouwens tot na de castratie binnen gehouden , das pas een feest voor je behang ...en de bank... en de rest van je hebben en houden :-\ en dat heeft niets met opvoeing of wat dan ook te maken, maar puur met temperaament en behoefte van vrijheid
LelleL:
Ik heb de mijne na mn verhuizing (getracht) even binnen te houden. Maar helaas viel de een de ander zo vaak aan uit pure stress dat ze beidein geen leven hadden.
Maar zelfs voor ze ooit buiten waren geweest als kitten zaten ze al de hele dag voor het raam te jammeren. Katten moeten gewoon kunnen rennen en spelen en jagen vind ik.
Nou twijfel ik er niet aan dat jouw katten een goed leven hebben hoor, Poek, dat kan haast niet anders. Maar voor de meesten geldt dat binnen houden alleen een optie zou moeten zijn als je echt in de stad woont, voor de kat is buiten nu eenmaal beter.
En om terug on topic te komen, als ze buiten komen moet je ze laten helpen. Ze zullen heus niet uitsterven.
Poek:
--- Citaat van: (Lelle) op 12 februari 2010, 12:18:51 ---Maar voor de meesten geldt dat binnen houden alleen een optie zou moeten zijn als je echt in de stad woont, voor de kat is buiten nu eenmaal beter.
--- Einde van citaat ---
Dat betwist ik. Ik geloof zelfs dat bij raskatten het meestal een eis van de fokker is dat ze binnen (of in een afgeschermde tuin) gelaten worden.
De meeste mensen op kattenplaza vinden overigens ook dat katten in een afgeschermd gebied gehouden moeten worden, je kan de argumenten daar op het forum nalezen indien je geinteresseerd bent.
LelleL:
Ik ging met vriendinnetje wiens kat was overleden naar diverse asiels om een kat voor haar op te halen. Ze kreeg er nergens een mee, omdat ze op een flat woonde.
Meningen zijn verdeeld.
Ik laat de kat zelf beslissen, ze hebben een kattenluik die altijd behalve bij o&n open is. De een is vaak buiten, de ander gaat alleen voor de deur zitten luchtje scheppen. (en heel soms jagen voor een cadeautje voor mij.)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie