Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Castratie/sterilisatie van huisdieren; voor jezelf, de wereld of het dier?
Edda:
--- Citaat van: Urb@ñus op 11 februari 2010, 00:38:36 ---
--- Citaat van: Poek op 11 februari 2010, 00:35:10 ---Er is nog een ander alternatief, de pil.
--- Einde van citaat ---
Nog een: binnenhouden.
Hoe zit het trouwens met weggelopen katten, als ze een paar dagen hun pil niet krijgen?
--- Einde van citaat ---
binnenhouden...mmm, dan moet ik standaar een kub behang in huis hebbn om wekelijks te kunnen bijplakken :o
er zijn meer dan genoeg katten die niet binnen te houden zijn :n
hier zijn ze beiden gecastreerd, ik heb een broer en zus HTK lopen en die zijn op 6 maanden oud gecastreerd, ik wil niet nog meer katten op de wereld zetten :n
dat doen genoeg andere mensen al voor me , krolse poezen dat is echt en drama , ik wil niet dat min ater de poes van iemand anders ie er aaners over denkt bezwangert :n
de pil is absoluut niet foolproof, een kat kan idd een aantal dagen wegblijven van huis
en de kans op neven effecten is mij te groot
Natuurlijk? misschien niet ...maar is katten als huisdier houden dat dan wel?
Kiwi:
Ik heb vijf konijnen; twee rammetjes en drie voedsters. De rammen zijn allebei gecastreerd. Er zijn tientallen konijnenopvangen in Nederland die allemaal overvol zitten. Er zijn dus meer dan genoeg konijnen, dus ik wil niet door een al dan niet gepland nestje het overschot nog groter maken. De makkelijkste en beste manier om dat te voorkomen is door de ram te castreren. Het is een relatief kleine ingreep waar ze snel van herstellen, en doordat de ram ook zijn geslachtshormonen verliest blijft hij niet op het vrouwtje rijden.
Ook de voedster die ik het langst heb heb ik laten castreren. Zij werd vorig jaar een aantal keer kort achter elkaar schijnzwanger. Dit is naast dat het heel frustererend is voor een konijn ook heel vermoeiend; ze werd heel chagrijnig, liep de hele dag met hooi en stro te sjouwen, plukte haar eigen buik helemaal kaal en begon daarna aan de kont van het andere konijn. Ze kunnen zichzelf er helemaal mee uitputten, en dat is gewoon zielig. Daarnaast krijgen heel veel vrouwtjeskonijnen op latere leeftijd van baarmoederproblemen (-ontstekingen of -kanker). Door de baarmoeder te laten verwijderen kunnen die problemen zich niet meer voordoen. Waarschijnlijk laat ik de andere dames dus ook castreren. Daar wacht ik alleen mee tot het weer wat warmer is (tijdens de nazorg blijven ze een weekje binnen zitten, en dat kan niet als het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur zo groot is).
Edda:
Kiwi, hier met de konijnen hetzelfde verhaal, twee franse flappers, mannetje gecastreerd, vrouwtje (nog) intact
geen bergen babynijntjes, geen nijnendame die om de haverklap bekropen word
ik wil de dame nog wel laten castreren , maar daar wacht ik ook mee tot beter weer en ik wilde haar niet jong al laten castreren...vind van het voorjaar (einde voorjaar) jong genoeg, ze is dan een maand of 10/11
Hizikigrrrl:
Worden alle poezen krols? Bij Nelis heb ik nog nooit wat gemerkt, mag ik dan aannemen dat ze door een vorig baasje geholpen is? Ze is een binnenkat, dus voor kittens hoef ik niet bang te zijn.
Twee binnennijnen hier. Mannetje Pluisje is geholpen toen hij 3 maanden was, zodat hij bij zijn veel oudere minnares in de kooi kon. Die voedster was al 5 toen ik haar overnam, dus castreren was een te groot risico bij haar.
Van de nieuwe voedster weet ik niks, zij is een vondelingetje en kan 1 jaar maar ook 8 jaar zijn. Aangezien het ook nog niet zeker is dat ze kan blijven (koppeling gaat niet bepaald lekker), doe ik voorlopig niks. Helaas is ze wel enorm aan het sproeien (een stuk muur kan opnieuw gesausd gaan worden...), dus als zij blijft en blijft sproeien moet ik haar wel laten helpen.
(is er toevallig hier iemand die interesse heeft in een buitengewoon vrolijke voedster _kan straks ook naar buiten_ die houdt van knuffelen, floppies en binkies?)
LelleL:
Ik vind binnenhouden pas echt zielig.
Tenzij je in de stad woont en het echt niet zou kunnen misschien, maar als we het toch over onnatuurlijk hebben.
Ik heb een mannetje en vrouwtjes kat, beiden met 6 maanden geholpen en een hond, niet geholpen en momenteel loops.
Tot mijn grote verbazing betrapte ik mn kater dan gisteren ook op sproeien. Ín huis. :-X
Zou dat met de hond te maken kunnen hebben?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie