Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Overbevolking van mensen en van landbouwdieren

<< < (2/3) > >>

Stijn Bruers:

--- Citaat van: Urb@ñus op 18 februari 2010, 11:26:27 ---Ik heb al die hoogdraverij maar even overgeslagen, en kom uit bij je conclusie:

--- Citaat van: Stijn Bruers op 18 februari 2010, 11:12:56 ---de oplossingen zijn eigenlijk supersimpel:
oplossing 1: minder geboortes (door het creëren van rechtvaardige voorwaarden voor een vrijwillige zwangerschapsbeperking)
oplossing 2: minder vleesconsumptie (vlees en zuivel vervangen door plantaardige alternatieven)

--- Einde van citaat ---
En dan vraag ik: Supersimpel? Ja, als je een dictatuur voorstaat misschien. Maar in een 'normaal' functionerende democratie lijkt mij oplossing 1 ondenkbaar (maar misschien kan je een idee geven wat je er onder verstaat, hoe je dat voor je ziet),
--- Einde van citaat ---
Ik dacht aan wat we in Belgie enzo al wel wat doen: toegankelijkheid van goede anticonceptiva, onderwijs voor vrouwen, ontwikkelingskansen,... En ook werken aan een mentaliteitsverandering bij mannen en religieuze instanties (door campagnes). En zeker niet het geboortecijfer hier willen opkrikken omwille van vergrijzing ofzo.

Stijn Bruers:

--- Citaat van: Urb@ñus op 18 februari 2010, 11:26:27 ---en oplossing 2 is ook erg moeilijk (zo niet onmogelijk onder de huidige partijpolitieke omstandigheden) te sturen.
Wist je dat het supersimpel is om van je schulden af te komen? Gewoon een fors bedrag op je bankrekening laten overschrijven.

--- Einde van citaat ---
Uit je schulden komen is niet zo simpel, want ik kan geen fors bedrag op mijn rekening laten zetten. Maar veganisme is wel haalbaar, mits een goede beschikbaarheid van plantaardige alternatieven (zoals nu hier het geval is). Zelfs de domste armste sukkelaar die nog wel vlees kan eten, is in staat om veganistisch te leven. En als we vlees gaan belasten en de ontwikkeling van plantaardige eiwitbronnen gaan ondersteunen, maken we het die sukkelaar nog gemakkelijker.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Stijn Bruers op 18 februari 2010, 18:11:23 ---
--- Citaat van: Urb@ñus op 18 februari 2010, 11:26:27 ---en oplossing 2 is ook erg moeilijk (zo niet onmogelijk onder de huidige partijpolitieke omstandigheden) te sturen.
Wist je dat het supersimpel is om van je schulden af te komen? Gewoon een fors bedrag op je bankrekening laten overschrijven.

--- Einde van citaat ---
Uit je schulden komen is niet zo simpel, want ik kan geen fors bedrag op mijn rekening laten zetten. Maar veganisme is wel haalbaar, mits een goede beschikbaarheid van plantaardige alternatieven (zoals nu hier het geval is). Zelfs de domste armste sukkelaar die nog wel vlees kan eten, is in staat om veganistisch te leven. En als we vlees gaan belasten en de ontwikkeling van plantaardige eiwitbronnen gaan ondersteunen, maken we het die sukkelaar nog gemakkelijker.

--- Einde van citaat ---

Ik geloof niet dat je me begrijpt. Uiteraard is het op individueel niveau heel wel haalbaar om veganistisch te leven. Desondanks schakelt men niet massaal op veganisme over, er is dus meer aan de hand - op grote schaal. Ik durf zelfs te stellen dat het op individueel niveau niet eens zo supersimpel is als jij stelt, men is gewoon gewend aan vleesconsumptie, en wil dat niet opgeven. Dus hoe jij er een oplossing in ziet, dat begrijp ik vooralsnog echt niet. Zoals jij dat brengt is het niet meer dan een leuk theorietje, waar geen praktijk aan vast te knopen is.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Stijn Bruers op 18 februari 2010, 18:07:06 ---Ik dacht aan wat we in Belgie enzo al wel wat doen: toegankelijkheid van goede anticonceptiva, onderwijs voor vrouwen, ontwikkelingskansen,... En ook werken aan een mentaliteitsverandering bij mannen en religieuze instanties (door campagnes). En zeker niet het geboortecijfer hier willen opkrikken omwille van vergrijzing ofzo.

--- Einde van citaat ---

Een handhaving van de status quo dus eigenlijk? En hoe wil je de paus op andere gedachten gaan brengen?

Eelco:

--- Citaat van: Stijn Bruers op 18 februari 2010, 11:12:56 ---We kunnen dit wiskundig voorstellen als volgt
A = B x C x D < E
A is de Aanslag op de Aarde (ecologische impact)
B is de Bevolking
C is de gemiddelde Consumptie van een mens
D is de gemiddelde Druk van een consumptie
E is het Ecologisch draagvlak
We hebben twee uitdagingen
1) A < E, anders sterven er soorten uit
2) C rechtvaardig verdelen (volgens rechtvaardigheidstheorieën zoals die van John Rawls)

--- Einde van citaat ---
Is deze formule differentieerbaar en wat zijn de nulpunten?  :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie