Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Wildtuinieren (Guerilla Gardening)

(1/5) > >>

Lovelocker:
N.a.v. de vraag van Hizzigirl, topic gestart. Wij hadden vroeger een zomerhuisje in de buurt van Maarssen en daar heb ik heel wat afgestruind en geroeid en ook hier en daar wat plantsjes los gelaten. Ik zou eens terug moeten gaan... Stak ook vaak takken van wilgen in de grond enz. Nog geen weet van engels en zeker niet van guerilla gardening.
Hizzi vroeg tips. Kennis scheelt natuurlijk enorm. Overal vind je kansloze zaailingen in bossen en plantsoenen, maar dan moet je weten wat het is en waar het kansen heeft. Het punt is niet zozeer de honden, maar het allereerst begin. Het weer moet mee zitten, want je gaat niet overal met je gietertje heen. Er is vaak worteldruk, zeker bij boomspiegels, dus planten die goed tegen droogte kunnen zijn vaak handig op dit soort plekken.
Ook in voegen grenzend aan tuintjes moet je goed kijken. Daar staat van alles en dat zijn nu juist de plantjes die het dus al in zo'n voeg een tijdje redden dus wat stads zijn.
Bij het blad van Natuurmonumenten deze maand een zakjes zaad van veldbloemen. Niet iedereen zal daar wat mee doen, vragen.....
Je zou kunnen kijken naar zaadjes van Certhranthus rubescens (spoorbloem) en van Calamintha nepeta (steenthijm). Vanuit mijn geveltuintje zijn ze hier het hele erfje doorgetrokken. Sommige buren laten de spoorbloem staan en koesteren die. De steenthijm niet, voor zover ik zie. Dat komt denk ik omdat die meer als "onkruid" oogt, zeker voor deze bloeit. De spoorbloem is snel herkenbaar.
Stokrozen zie je vaak in voegen, het zaad haal ik wel van "guerilla gardening"-plekken, gevels en bij lantaarnpalen.
Behalve takken van wilgen, kun je takken van populieren, van Viburnums, van boerenjasmijn, van forsythia, van kornoeljes in de grond steken. Een cm of 25 en dan de helft in de grond. Iets van stekpoeder is behulpzaam. Wilgen en populieren doen het vrijwel altijd, de andere hebben iets meer vocht en geluk nodig.
Let natuurlijk een beetje op: staat het hier wel. Er staan her en der "kerstbomen" vreemde eend te zijn en paastakken in de grond, heb ik ook al regelmatig tot ellende zien leiden.

Hizikigrrrl:
Die wilgentak ga ik hier denk ik ook proberen, ik zal er voor de zekerheid een kaartje aan hangen.

Het barst hier van de acacia's/robinia's, gewoon allemaal opschot wat nooit wordt weggehaald. 's Zomers heb je dan 1 groene wand van alleen acacia en 1 flinke vlierbes ertussen.
De acacia's wil ik dus flink indammen en ervoor in de plaats een rozenbottel (staan er zat van op de parkeerplaats aan de andere kant) en een wilg.

Kornoelje en Forsythia hebben we, maar staan erg naar achteren, verder wil ik op de donkere stukjes wat Vinca Minor zetten.

Het barst van de stokrozen hier in de binnenstad, de grond is er hier heel geschikt voor. In de zomer is het een wirwar van kleuren!

Wildbloemen zaaien wordt moeilijk ivm de enorme hoeveelheid krabbende kattenpootjes...

Lovelocker:
Als de Schepper de Acacia al heeft bedacht, dan niet in veelvoud in de stadse omgeving van Hizzi. Hij kan beter.

Neemt niet weg: als je in de natuur aan de gang gaat, moet je wel weten wat je doet. Maar ja: de duinen hier staan vol met Douglassparren. Dus als Aiko daar een kerstboom plant, kan ik er ook niet echt wakker van liggen.

fem fatale:
Ik heb een wildtuinierenvraagje: er zijn hier op de stoepen van die boomuitsparingen, met boom, en verder aangetrapt zand, waar altijd hondenpoep ligt. Ziet er niet tof uit, zou je daar nog iets kunnen planten, of is dat zielig voor de boom?

En wat het doet het goed in zo'n beperkte ruimte, met veel schaduw, en een boom die al voedsel uit de aarde haalt (al kan ik natuurlijk wel proberen om iets te bemesten).

haantje:
Soms planten mensen daar bloemen in, violen bijvoorbeeld. Staat gelijk een stuk fleuriger en volgens mij werkt het ook goed tegen de hondenpoep.
Ik ben voor!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie