Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Wildtuinieren (Guerilla Gardening)

<< < (4/5) > >>

Sam:
Ik heb zelf anti-parkeer plantenbakken op de stoep staan, zelf aangeschaft nadat de gemeente de anti-parkeer paaltjes had verwijderd en er dus de hele tijd auto's op onze brede stoep geparkeerd stonden. Eigenlijk moet er iets in dat goed tegen droogte kan, er zit nu campanula in, echt prachtig, maar heel gevoelig voor water tekort. De gemeente vindt het best, in de straten achter ons hebben ze zelfs plantenbakken gesponsord. Dan is het niet echt guerilla meer eigenlijk, maar dat was het wel toen ik mijn eerste bakken er neer zette hoor :P Bakken zijn vaak makkelijker en het wordt eerder geaccepteerd dan ergens tegels weghalen en daar iets planten. Let wel op als je plantenbakken neerzet: groot, zwaar, niet te hoog. Anders gaan mensen er mee schuiven, ze gooien ze om, of ze smijten hem door de ruiten...

Het aantal mensen dat zo'n plantenpak gebruikt als prullenbak is trouwens heel groot. Vind je jezelf nu echt netjes als je je patatbakje in de plantenbak mikt in plaats van op straat?

Lovelocker:

--- Citaat van: Sam op 29 maart 2010, 12:43:34 ---Ik heb zelf anti-parkeer plantenbakken op de stoep staan, zelf aangeschaft nadat de gemeente de anti-parkeer paaltjes had verwijderd en er dus de hele tijd auto's op onze brede stoep geparkeerd stonden. Eigenlijk moet er iets in dat goed tegen droogte kan
--- Einde van citaat ---

Een suggestie:

Ceanothus thyrsiflorus 'Repens', Amerikaanse sering die deels over de bak gaat hangen en ong. 3 weken blauw bloeit, soms wat nabloei in de nazomer. Hele jaar mooie glimmende blaadjes.
Cotinus coggygria 'Young Lady', dwergpruikeboom, kan eindeloos bloeien met roze pruikjes, mooie herfstkleur.
Sedum spectabilis 'Postmans Pride', hemelsleutel die vanaf opkomst voortdurend van kleur verandert. Eerst blauwgroen, matcht ie mooi met de amering, dan naar bordeauxrood tot bijna zwartrood kleurt ie steed mooier bij Young Lady.
Je kunt iets als Cerastium tomentosum, hoornbloem, over de rand laten hangen. Na uitbloei, 1x drastisch afknippen, zorgt verder voor zichzelf.

Tegen jatten kun je de planten in kippegaas platen, gat in kippegaas, plant erdoor, nog wat aarde en evt stenen erover heen.

Hizikigrrrl:
Nou, de ruim 100 bollen zitten in de grond rond de parkeerplaats!

De nieuwe buuf hoorde van mijn plan en bood aan om mee te helpen, ze zit zelf nml. een beetje in die hoek. Het worden allemaal gele bloemen, ik ben heel benieuwd wat er straks van op komt!

De buuv hiernaast liep langs tijden het poten en vond het geloof ik zonde, want ik zag ze dan niet uit mijn eigen raam en er zouden alleen maar auto's voor komen te staan... Dat het niet zozeer ging om mijn eigen kijkgenot en dat de auto's er ook niet permanent staan scheen ze niet te kunnen bevatten. Ook zou het niet mogen vd woningbouw, nou laat ze eens zo lullig zijn om de bloemen te verwijderen!

En Natubes, mocht je toch stiekum meelezen: er zijn al enkele acaciatakken gesneuveld!

Eefje:
Is Guerrilla Gardening dan alleen in van die gemeenteperkjes enzo (in dat geval: geweldig idee!) of ook in bossen en natuurgebieden? Want als het dan populair wordt en iedereen gaat zomaar dingen planten op de hei ofzo, dan werkt dat natuurlijk niet... Als je er iets verkeerds plant kan je dat hele ecosysteem omver helpen, lijkt me niet de bedoeling?
Hier zijn er van die prikbosjes van de gemeente, geen idee wat voor iets het is, maar ze zijn best lelijk :p Maar daar kan je niet wat bij gaan planten, daar is geen ruimte voor, en die struiken eruit halen lijkt me ook geen goed idee. Die boompjes hebben hier vrij weinig ruimte eromheen, het is eigenlijk nooit in me opgekomen dat daar misschien wel wat kan groeien. Het is misschien net een vierkante meter, en er staat een boom in met een stam van 20 cm doorsnee, wil dat wel?

Lovelocker:
Het zal een Berberis zijn? Die zijn niet lelijk  >:( Maar misschien verwaarloosd, dan ja.

Het is wel een lastige plek en ik zou daar nu niets planten. Maar in het najaar zou je o.a. kunnen proberen:
Geranium macrorrhizum
Pachysandra terminalis
Anaphalis triplinervis
Cerastium tomentosum

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie