Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Wildtuinieren (Guerilla Gardening)
Natubes:
--- Citaat van: fem fatale op 24 maart 2010, 12:55:57 ---Ik heb een wildtuinierenvraagje: er zijn hier op de stoepen van die boomuitsparingen, met boom, en verder aangetrapt zand, waar altijd hondenpoep ligt. Ziet er niet tof uit, zou je daar nog iets kunnen planten, of is dat zielig voor de boom?
--- Einde van citaat ---
In veel (of misschien wel alle) gevallen is vlak bij de stam van zo'n boom van nature 'n flinke hoeveelheid wortelopslag aanwezig. De natuurvriend vindt dat prachtig en sierlijk, maar om wat voor reden dan ook vinden de meeste gemeenten, dat dat er niet uitziet en dat dat allemaal dus verwijderd moet worden. Tja, wat dan resteert is zo'n troosteloos zanderig vierkantje, al dan niet met nog wat erop, dat niet echt even fris geurt als de bladeren van de verwijderde opslag zouden doen.
En ja, of het zielig is voor zo'n boom, dat delen van z'n 'lichaam' zomaar geamputeerd worden, dat is formeel nog 'n vrij grote vraag. Bewezen is immers nog altijd niet, dat ook planten pijn kunnen lijden of iets anders, dat daarmee te vergelijken is. Maar daar staat dan wel weer tegenover, dat evernmin bewezen is, dat ze geen pijn of verdriet kunnen beleven. Echte plantenvrienden (zoals veel fruitariërs) nemen daarom het zekere voor het onzekere en gaan er niet aan knippen of zagen.
fem fatale:
Mijn geveltuin uitgroeien en over de stoep groeien, zodat ik het officieel zou moeten snoeien van de gemeente.
LelleL:
Dat guerilla gardening, waarom gebeurd dat eigenlijk 's nachts? Lijkt me onhandig.
Of is het werkelijk niet toegestaan?
Nevyn:
Het gebeurd niet alleen 's nachts hoor. Toevallig is hier aan de overkant iemand aan het guerilla gardenen. Daar staan van die 1-laags blokken met woningen met aan de achterkant en zijkant van het blok gras en bomen. Hij is nu aarde om 1 van de bomen aan het storten. Ik vermoed dat ie er weer bloemen gaat zaaien, dat heeft ie vorig jaar ook gedaan. Zag er erg leuk uit.
Kiwi:
Ik heb ook wel eens overtollige planten uit mijn eigen tuin in het troosteloze gemeenteperkje gezet. Gewoon overdag. De buren waren er blij mee, omdat de meeste mensen een stukje groen nu eenmaal leuker vinden om naar te kijken dan dorre aarde. Eén van de overburen was er zelfs zo blij mee dat hij aanbood die planten de eerste tijd water gegeven (omdat het perkje dichter bij zijn woning lag dan bij de mijne, en hij een buitenkraantje aan de voorgevel heeft).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie