Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Rondeeleieren

(1/6) > >>

Enelya:
Wat vinden jullie van de rondeeleieren? Beter of niet dan de biologische? De kippen heb volgens mij per kip minder ruimte, in totaal wel heel veel en aan iedere behoefte word voldaan...

LelleL:
Volgens mij hebben ze het keurmerk scharrelei toch of toch vrije uitloop?
Ik hou het iig op biologische eieren. Dat lijkt me beter.

Enelya:
Inderdaad, scharreleieren. Dat komt doordat ze zoveel minder ruimte hebben. Op de site staat dat kippen de ruimte bij biologische eieren helemaal niet nodig hebben. Op foto's zie je hele stukken ruimte leeg staan en heel veel kippen bij elkaar zitten. Dan lijkt het er toch op dat die site gelijk heeft? Het concept is gebaseerd op een universitaire studie naar kippenwelzijn.

LelleL:
Ik denk dat iedereen zelf wel kan inschatten dat alle beesten ruimte nodig hebben. Een of andere foto die laat zien dat ze met zn allen bij elkaar staan doet daar bij mij heel weinig aan af. Ik raak die dingen dus niet aan.

Kiwi:
Kippen die rondeeleieren leggen leven in een 'taartpunt' van een ronde stal, met nachthokken, een binnen- en buitenruimte (met fruitbomen), dus volgens gedragswetenschappers van de universiteit van Wageningen die een dergelijke stal hebben ontwikkeld hebben deze kippen net zo'n goed leven als biologische kippen. Ze zitten alleen met meer kippen per oppervlakte, daarom hebben de eieren code 2 (i.p.v. 1 of 0).
Er komt binnenkort een groot artikel over eieren in Leven (van de NVB).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie