Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Fytine
Schanulleke:
In de droge-peulvruchtendraad werd afgeraden om bonen in het weekwater te koken, maar het Voedingscentrum raadt dat juist aan, hier:
Kook peulvruchten in het weekwater...
Verder nog een vraag: ik bak zelf mijn brood in een broodbakmachine. Ik gebruik witmeel dat ik met zemelen aanvul voor het vezelgehalte. De machine stel ik altijd in op het snelprogramma (= 1 keer rijzen). Zou het vanwege het fytineverhaal beter zijn om een langer programma te gebruiken (met langere rijstijd)?
Hizikigrrrl:
Het gaat in dat stuk niet zozeer om fytinezuur, maar om al die stoffen. Nu is het Voedingscentrum redelijk conservatief, moet ook wel, en dat er nog niet voldoende onderzoek naar is gedaan, betekent niet dat het geen opnameproblemen veroorzaakt. Er zijn wel degelijk talloze onderzoeken die daar op wijzen.
Maar ik heb het al eens gezegd: dit is vooral iets waar je op moet letten als je snel last hebt van tekorten, ondanks dat je niet extreem weinig binnenkrijgt. Hoe gevarieerd je dieet is, speelt ook mee. Eet je voornamelijk voedingsmiddelen met een hoog fytine-gehalte (zoals veel granen, soja en peulvruchten, zoals in een vegan dieet), dan is de kans op tekorten nog groter.
Fytine heeft ook goede kanten, dus je hoeft het niet volledig te vermijden. Overigens zit het vooral in tarwe, dus mensen met tekorten kunnen in eerste instantie vooral daar op letten.
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Sch@nulleke op 06 januari 2011, 19:07:35 ---In de droge-peulvruchtendraad werd afgeraden om bonen in het weekwater te koken, maar het Voedingscentrum raadt dat juist aan, hier:
Kook peulvruchten in het weekwater...
Verder nog een vraag: ik bak zelf mijn brood in een broodbakmachine. Ik gebruik witmeel dat ik met zemelen aanvul voor het vezelgehalte. De machine stel ik altijd in op het snelprogramma (= 1 keer rijzen). Zou het vanwege het fytineverhaal beter zijn om een langer programma te gebruiken (met langere rijstijd)?
--- Einde van citaat ---
Weekwater: het Voedingscentrum lijkt dat niet nadrukkelijk aan te raden, want daaronder hebben ze het weer over kookwater. Vermoedelijk vermelden ze het gewoon voor het gemak.
Zij zijn er vooral voor de gewone consument die wil horen wat ze moeten eten, niet wat er allemaal voor een stofjes in het eten zit.
Als je fytine wilt vermijden, moet je oppassen met zemelen. Dat is zo'n beetje de grootste bron van fytine. Fytine-vrije vezels vind je in kokosmeel (van Aman Prana bv).
Je moet het langste rijsprogramma gebruiken, in de link die ik hierboven gaf werd een rijstijd van 4 uur aangehouden.
Schanulleke:
Moeten rode linzen ook geweekt worden? Ik heb vandaag een zakje bij de bio-winkel gekocht waarop staat van niet, maar ik meen me te herinneren dat ik ook wel eens een merk heb gekocht dat wel geweekt moest worden.
Hizikigrrrl:
Ze vermelden dat op het zakje vanwege de kooktijd, niet vanwege fytine.
In linzen zitten fytine.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie