Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Mag ik het zout?
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: Poek op 24 februari 2012, 16:23:05 ---
--- Citaat van: Christiaan op 27 juli 2011, 13:01:51 ---En niet zeiken als ik maar blijf schudden: er is geen enkel overtuigend bewijs dat het slecht voor je bloeddruk is, of dat je er dood van gaat.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: niewied op 24 februari 2012, 16:15:03 ---Weet u wat ongezond is: zout. Als je twaalf boterhammen eet heb je al zes gram zout binnen de maximale dagelijks toegestane hoeveelheid. Dat zegt het RIVM. Telkens heeft dat RIVM iets waarmee het aandacht probeert te trekken. Zo laat het zien hoe belangrijk dat instituut is. En als ze daar niks weten te bedenken, roepen ze hard: niks aan de hand.
--- Einde van citaat ---
Maar zijn de zorgen van het RIVM terecht of heeft Christiaan gelijk?
--- Einde van citaat ---
Toevallig heeft Melchior Meijer daar net van de week een interessant stuk over geschreven: http://melchiormeijer.wordpress.com/2012/02/22/een-korreltje-zout/
Conclusie: het meeste zout krijg je binnen uit (bewerkte) producten zoals brood, kaas en kant-en-klare soep. Zout is nodig, maar je moet er niet te veel en niet te weinig van binnenkrijgen.
Muis:
Van te veel zout krijg ik dikke ogen. Ik heb een hartritmestoornis gehad en merkte dat het door zout eten erger werd dus lette er erg op, ook dat ik wel genoeg zout binnen krijg, zeker als het erg warm is. En nu weet ik niet beter dan dat ik een normale hoeveelheid zout gebruik. Ik doe het meestal niet eens in het water bij het koken van pasta, rijst of aardappels, ook niet erop trouwens behalve wat maggi.
Gabs:
Aangezien het deze week weer eens in de krant stond, vraag ik me toch weer af hoeveel zout ik binnenkrijg op een dag. Aangezien de grootste zoutleveranciers kant-en-klaarmaaltijden, brood en zuivel zijn, ben ik er niet zo bang voor; dat eet ik namelijk niet/nauwelijks. Maar ik maal toch wel graag redelijk wat zout over mijn eten... Moeilijk te meten natuurlijk hoeveel je zo op een gemiddelde dag binnenkrijgt. Na een pizza van de pizzaria weet ik wel dat het duidelijk te veel was!
Bast:
Kan er geen linkje meer van vinden, maar er was een chemicus die de bloeddruk getest had met verschillende soorten zout. Onbewerkt zeezout verhoogde niet de bloeddruk, bewerkt zout wel. Ook verschilde ze in PHwaarde, waarbij het zeezout basisch was met een score van 8 nog iets en de bewerkte varianten rond de 5 zaten.
Als je zo gezond mogelijk wil eten, ontloop je sowieso de k&Kproducten zoveel mogelijk lijkt me. Er wordt gejodeerd zout gebruikt, dus let op als je zout ontloopt en bijvoorbeeld geen vis en ei eet waar jodium in voorkomt.
Hizikigrrrl:
En vergeet brood niet! In kant-en-klaar brood zit gejodeerd zout, dus als je altijd zelf brood bakt moet je ook Jozo-zout gebruiken. Helemaal als je dagelijks sojaproducten neemt. Die kunnen de werking van de schildklier negatief beinvloeden en voldoende jodium gaat dat tegen.
Ik denk dat ik nu op 60% Jozo en 40% zeezout zit.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie