Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Mens is herbivoor?

<< < (3/3)

greet:
Maar rauw vlees verteerd toch beter dan rauwe groenten/granen...
Over fruit wil ik nog discussieëren, maar verder: Wat Dreak zegt. Het is niet omdat ons lichaam gebouwd is als omnivoor, dat we daarom in deze moderne tijden en zeker in rijk europa vlees moeten eten.
--- Citaat van: @rno op 25 november 2011, 13:03:34 ---Het B12-probleem is ontstaan doordat de mens erg hygiënisch is gaan eten. Alles moet beslist schoon gewassen en doodgekookt.
Bij mijn weten heeft een gorilla geen problemen met z'n vitamientjes.

--- Einde van citaat ---
Raar argument. Mensen zijn geen apen, we stammen er zelfs niet van af. We hebben heel andere behoeften. Koeien hebben ook geen probleem met hun vitamientjes, leeuwen ook niet. En toch denk ik niet dat ze dezelfde dingen eten...

RvO:

--- Citaat van: greet op 25 november 2011, 15:41:04 --- Mensen zigens jn geen apen, we stammen er zelfs niet van af.
--- Einde van citaat ---
Detail: Volgens biologen, meer precies taxonomen, is de moderne mens (Homo sapiens) deel van familie Hominidae (mensachtigen) net als de chimpansee, bonobo, gorilla, orang oetan en misschien ook de gibbon. En ook nog een hele waslijst uitgestorven soorten. Die Hominidae vallen dan weer onder de orde: Catarrhini (Smalneusapen of Apen van de oude wereld).
We zijn dus gewoon apen.
(Alleen wij moeten betalen voor de dierentuin.)
En nee, we stammen niet af van de moderne apen. Er is wel ergens een gemeenschappelijke voorouder, zo'n 6 miljoen jaar geleden (even uit mijn hoofd).
Wij  (Homo sapiens) bestaan overigens pas zo'n 200.000 jaar, ja een jong soortje.
Het gebruik van vuur dateert van ruwweg 2 miljoen jaar geleden.

RvO:
Of de mens nu omnivoor is, of net even niet, is m.i. een volstrekt zinloze discussie. De mens kan veganistisch leven (India) of carnivoor (Groenland). Kortom het eetpatroon van mensen is bijzonder flexibel. Wat je wilt eten hangt niet af van de lengte van de darm, of de vorm van het menselijk gebit, maar van lokale omstandigheden en de grijze cellen

MaartenP:
Mensen hebben ook bedacht dat stelen en pluderen 'slecht' is, niet zomaar alles wat rondloopt te verkrachten en om elkaar niet om het minste geringste de hersenpan in te slaan. Dan kan vegetarisch of beter nog veganistisch eten er ook nog wel bij qua tegen-natuurlijkheid.

Morele en ethische afweging zijn in onze maatschappij volkomen normaal, totdat het over eten gaat dan menen mensen er plots biologische en "natuurlijke" gedragingen bij te moeten halen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie