Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Mens en dier, en onze vreemde relatie
Temari:
--- Citaat van: lieve lijn op 28 november 2011, 19:24:50 ---T ligt allemaal nogal gevoelig. En juist omdat ik dus t idee heb dat ik zelf nog voor mezelf nog niet duidelijk heb waar die grens ligt ben ik ook een beetje huiverig daarvoor.
Daarom ben ik juist benieuwd naar wat jullie echte dierenliefde vinden ;)
--- Einde van citaat ---
Ik kan me voorstellen dat je er huiverig voor bent haar iets te zeggen wat zou kunnen klinken als dat ze niet goed voor haar dieren zou zorgen, want dat zou een aanval zijn, of zal met alle waarschijnlijkheid als zodanig worden opgevat, en dat zou ook de harmonie flink verstoren en je schoonzus kwetsen. Waarschijnlijk ook zouden de dieren er niets mee opschieten, want als een boodschap zo ontvangen wordt, zal iemand de kritiek niet snel ter harte nemen.
Jij hebt wel enig verstand van wat verschillende dieren nodig hebben, en jullie willen toch beiden dat de huisdieren gelukkig zijn! Jullie kunnen in dat geval misschien wel elkaars informatie aanvullen en daarmee samen zorg dragen voor dierenwelzijn thuis? Ook omdat je zegt dat je er zelf niet helemaal over uit bent wat echte dierenliefde is en of de eenzame cavia en de psychisch kreupel gemaakte uil (zo zie ik dat dan weer) wel of niet ok zijn. Wat denkt zij dat echte dierenliefde is en waarom? Zoals je de vraag aan ons stelt, kun je hem ook aan haar stellen? Ik vind daar niks aanvallends aan: dit heeft je gewoon aan het denken gezet, toch? Dan kijk je naar overeenkomsten en leer je van elkaar en ben je een heel stuk minder bezig een ander op eventuele fouten te wijzen.
Kort gezegd is dierenliefde in mijn ogen doen wat goed is voor het dier, het geven wat het nodig heeft en daar zelf ook voldoening uithalen. Maar... Wat vind jij dan? En waar het in dit geval toch ook wel omgaat: Wat vind jij dat je zou moeten doen met wat je vindt?...
Temari:
Artikel over het domesticeren van dieren (o.a. vossen) en welke fysieke eigenschappen dieren daarbij ontwikkelen en welke genetische veranderingen er optreden. Misschien vind je het wel leuk.
lieve lijn:
--- Citaat van: RvO op 28 november 2011, 20:49:56 ---
--- Citaat van: lieve lijn op 27 november 2011, 22:56:48 ---Schoonzusje overweegt nu serieus een kerkuiltje in huis te halen ::)
--- Einde van citaat ---
GESCHOKT. :( :(
Kan dat, mag dat zomaar in NL?
Ooit had je zo ongeveer een vrachtwagen vol vergunningen nodig om alleen maar tijdelijk een gewonde uil op te vangen.
Aanvulling: als het gaat om mensen die serieus uilen opvangen, OK. Maar een uiltje als huisdiertje? Brrrrrrrrrrr. En wat over een paar maanden, wanneer het kuikentje een serieuze uil wordt.
Excuses, een nogal primaire reactie, maar ik ben serieus geschokt.
Hoe werken vergunningen tegenwoordig? Vogelbescherming bellen? Tsja dat doet natuurlijk de verhoudingen in de familie ook geen goed...
--- Einde van citaat ---
Het uiltje dat ze in huis wil halen, is een uiltje dat vanaf paar weken bij de moeder wordt weggehaald en zo wordt gedomesticeerd. Het ziet er heel schattig uit, ze zien mensen alssoortgenootjes en andere dieren als vijanden.
Ik vind het vreselijk, maar mensen hebben er dus meer aanspraak aan dan aan een papegaai bv.
Hizikigrrrl:
Maar mensen zijn geen soortgenoten en deze niet gedomesticeerde dieren zullen hun natuurlijke gedrag dan op mensen botvieren, zeker als de hormoontjes om de hoek komen kijken.
lieve lijn:
Die man die er was had al 15 jaar uilen (kerkuiltjes worden ong 10 jaar volgens hem) en zei dat ie nog nooit problematisch gedrag was tegen gekomen.
Daarmee keur ik het niet goed, maar misschien is de uil in deze kringen al meer gedomesticeerd dan wij weten....
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie