Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Mens en dier, en onze vreemde relatie

<< < (7/10) > >>

lieve lijn:
lief's nichtje heeft een witbuikegel in huis gehaald... wat is dat toch??

--- Citaat ---Egels worden steeds vaker gehouden als huisdier. We hebben het hier dan niet over de West Europese egel (die bij ons in de tuin rond loopt), want die is door de Flora en Fauna wet beschermd en mag alleen door geregistreerde egelopvangcentra gehouden worden.

De egels die in gevangenschap gehouden mogen worden zijn exotische egels, waarvan er een aantal soorten in Nederland en Duitsland is. De bekendste is de Witbuik egel. Ook komen er zogenaamde Haaregels of Spitsratten (Echinosoracinae) in Azië voor, deze lijken op egels maar hebben haar in plaats van stekels. Egels komen bijna overal op de wereld voor, behalve op de Polen en in Noord en Zuid Amerika.

bron: http://www.dierenkliniek-schagen.nl/index.php/dieren-info/egels
--- Einde van citaat ---

Ik snap er ook niks van.. t zijn nachtdieren, blijkbaar zijn ze gemakkelijk tam te krijgen en lopen ze je schattig achterna. Ik denk dan alleen, waarom een egel?? Toen ik aangaf dat t egels beschermd zijn, bitchte schoonzusje terug dat t om een witbuikegel ging en dat dat wel mocht. Ik blijf t sneu vinden. Haar reactie? T beestje is niet anders gewend... Ik zou bijna haar in der eigen vogelkooi stoppen. Na een week weet ze ook niet meer beter toch??  ::)

chantalv80:
Ik wil je best helpen met een kidnap (schoonzusnap) hoor , lijntje  ;D ;D

Lady d'Arb@ñville:
Waarom zou je meer problemen moeten hebben met die egels dan met bijv. hamsters (ook nachtdieren) of cavia's of konijnen? Of gaat het meer om je schoonzus?

lieve lijn:
Ook met konijntjes, caviaatjes en hamsters heb ik een probleem.. 90% van de mensen die ze houden hebben namelijk werkelijk geen idee wat ze doen. En iets doen omdat een beest niet beter weet vind ik t slechtste argument ever. Waarom dan ook geen aapje of krokodil?

Het gaat me vooral om de onnadenkendheid in de omgang met dieren. Het is geen nieuw meubel dat je in huis haalt, maar een levend wezen waar je wel met respect mee moet omgaan. Een vogel die nooit uit zijn kooi komt.. waarom wil je dan zo'n beestje?? Alleen voor t geluid. 

Lady d'Arb@ñville:
Sommige mensen hebben daar kennelijk een zekere behoefte aan. Je zou je ook kunnen afvragen waarom mensen zo graag planten in huis neerzetten (van mij hoeft dat niet, binnenplanten hebben doorgaans ook niet veel meer functie dan dat van 'meubilair'), maar daar zijn minder ethische bezwaren tegen. Ik kan ergens zelfs beter begrijpen dat je huisdieren (in huis) wil houden, dan planten.

Maar je wat verdiepen in de behoeften van een beestje dat je aanschaft (liefst voor die tijd), kan natuurlijk nooit kwaad.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie