Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Honden zijn carnivoren

<< < (6/20) > >>

Hizikigrrrl:

--- Citaat van: Draek op 11 juni 2012, 15:44:26 ---Er zijn ook veel honden met vleesallergien en problemen door het gefok waardoor er allerlei dieetvoer is ontstaan. En volgens mij worden er ook extra stoffen toegevoegd bij gewoon voer?

Ik zeg trouwens niet dat vanwege verschil met voorouder dat ze dan vegan voer kunnen eten. Vegan voer is gewoon voer op plantaardige basis met stofjes toegevoegd die honden ook nodig hebben waarmee het voer compleet gemaakt is voor de hond.

Het argument van verwijzen naar wolf om daarmee te beargumenteren dat een hond vlees nodig hebt is emotioneel ingegeven, omdat honden nou eenmaal prima op veganistisch voer kunnen (jaja.. er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen te vinden) en verder kom je toch vooral in de discussie van dat vlees dan 'natuurlijk' voer is. Maar 'natuurlijk' dat is natuurlijk heel subjectief ingegeven en net hoe je daar naar kijkt.

--- Einde van citaat ---

Die vleesallergieën hebben misschien meer te maken met alle troep die er in de dieren worden gestopt en wat er daarna nog in het voer bij wordt gestopt.
En dat er honden zijn met allergieeën tegen bepaalde proteinen in vlees, betekent niet dat alle honden dan maar vegan moeten eten. Er zijn immers ook honden die allergisch zijn voor plantaardige voedingsstoffen. Net als dat er mensen zijn die doodziek worden van wortels of appels - dat betekent niet dat wortels en appels ongezond zijn voor de volledige mensheid. Allergische reacties zijn het gevolg van een verstoord immuunsysteem en/of een genetische gevoeligheid en die verschillen van mens tot mens. Je moet datgene eten waar jij van floreert. Voor een ander kan dat weer een heel ander dieet zijn.

Een discussie als deze kan niet gevoerd worden zonder emotionele argumenten, dat geldt voor beide kanten. Veganisme is voor een groot deel geschoeid op emotie en zowel bij het welzijn van dieren als welk voedingspatroon dan ook komen gevoelens om de hoek kijken.
In een discussie iemands argumenten klemzetten door ze als emotief af te doen, voegt niets toe aan die discussie. Toon me liever objectieve onderzoeken waaruit blijkt dat honden even goed of beter af zijn met een vegan dieet.

Zo, en nu ga ik mijn konijn een gehaktbal voeren, want als ik vlees eet dan moet mijn huisdier dat ook.  ;)

Draek:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 11 juni 2012, 16:43:36 ---En dat er honden zijn met allergieeën tegen bepaalde proteinen in vlees, betekent niet dat alle honden dan maar vegan moeten eten.

--- Einde van citaat ---

Ik zeg ook niet dat dat een argument voor vegan voer is.

--- Citaat ---Er zijn immers ook honden die allergisch zijn voor plantaardige voedingsstoffen.
--- Einde van citaat ---

Dat geef ik al aan.

--- Citaat ---Een discussie als deze kan niet gevoerd worden zonder emotionele argumenten, dat geldt voor beide kanten. Veganisme is voor een groot deel geschoeid op emotie en zowel bij het welzijn van dieren als welk voedingspatroon dan ook komen gevoelens om de hoek kijken.
--- Einde van citaat ---

M.i. niet waar, omdat je ook het veganisme weg kan houden hieruit. Als het voer gewoon alle voedingsstoffen bevat en een hond er op kan leven, dan blijft het emotionele argument van hond=vleeseter nog erg staan.

Wat als ik de vraag stel 'als een hond er op kan leven en het alle voedingsstoffen bevat, zou je er dan op tegen zijn om een hond voer te geven op plantaardige basis?' dan wil een deel die vraag niet beantwoorden en de anderen geven aan dat een hond toch vlees moet.

--- Citaat ---Toon me liever objectieve onderzoeken waaruit blijkt dat honden even goed of beter af zijn met een vegan dieet.
--- Einde van citaat ---

Ik herinner mij alleen een duits onderzoek. Daar stond rauw vlees voer bovenaan, daarna vegavoer en daarna  'gewoon'. Maar volgens mij niet in de zin van dat ze allemaal schadelijk waren ofzo, maar meer welke het beste qua voedingsstoffen bood e.d.
Maar er is verder geloof nog niet veel wetenschappelijk wat dit betreft.

Het vegan voer in de VS wordt wel gekeurd en moet voldoen aan standaarden van AAFCO wat betreft ingredienten. Ik weet niet wie het in de EU keurt en of dat gekeurd wordt hier.

Ik ken eigenlijk niet gevallen van honden waar het erg fout ging met vegan voer. Ik vind het ook niet echt een discussie meer. Zoals ik al zei snap ik de discussie rondom vegan voer en katten wel, omdat daar minder praktijk ervaring is. Terwijl honden al honderden jaren voedsel krijgen van vlees en/of mee eten met de pot (granen e.d. ook), dus op dat vlak meer ervaring. 

Poek:

--- Citaat van: Draek op 11 juni 2012, 17:42:20 ---Ik vind het ook niet echt een discussie meer. Zoals ik al zei snap ik de discussie rondom vegan voer en katten wel, omdat daar minder praktijk ervaring is.

--- Einde van citaat ---

Die zin suggereert dat je voor dierproeven bent en ook erg onwetend op het gebied (hoewel ik het je volgens mij al eens uitgelegd heb).

Gelukkig weet de partij voor de dieren beter: "De Partij voor de Dieren vindt dat dieren gevoed moeten worden naar hun behoeften. Katten zij verplichte carnivoren en moeten dus vlees of vis eten."

Lady d'Arb@ñville:
En waarom zou je het 'niet echt een discussie meer vinden'? Omdat je enig bewijs hebt dat je een hond op veganistisch voer in leven kan houden? Betekent zulks dan automatisch en onbetwist, dat dat de voorkeursvoeding voor honden dient te zijn? Ik zou zeggen dat zulke bevindingen eerder de mogelijkheden tot discussie openhouden, dan afsluiten.

Ik zie bij God ook niet in waarom je een hond per se wél op een veganistisch dieet zou willen zetten. En dan degenen die dat opponeren van emotionele argumentatie betichten? Veel onbenulliger kan je het niet maken.

Het lijkt me ook zwaar op gespannen voet met de rode draad in je (Draek's) eerdere betogen over de jaren, eropneerkomende dat de mens van alle dieren af moet blijven, en dat alle 'keuzes' aan het individuele dier zelf gelaten dienen te worden. Op het absurde af.

Draek:

--- Citaat van: Poek op 11 juni 2012, 17:46:41 ---
--- Citaat van: Draek op 11 juni 2012, 17:42:20 ---Ik vind het ook niet echt een discussie meer. Zoals ik al zei snap ik de discussie rondom vegan voer en katten wel, omdat daar minder praktijk ervaring is.

--- Einde van citaat ---

Die zin suggereert dat je voor dierproeven bent
--- Einde van citaat ---

Ik ben benieuwd waar je dat uit zou opmaken?

--- Citaat --- en ook erg onwetend op het gebied (hoewel ik het je volgens mij al eens uitgelegd heb).
--- Einde van citaat ---
Ik ben goed ingelezen :)

--- Citaat ---Gelukkig weet de partij voor de dieren beter: "De Partij voor de Dieren vindt dat dieren gevoed moeten worden naar hun behoeften. Katten zij verplichte carnivoren en moeten dus vlees of vis eten."

--- Einde van citaat ---

Die zijn totaal niet bekend op het vlak van die discussie rondom vegan kattenvoer. Het is geen onderbouwde stellingname, maar meer vanuit 'angst'.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie