Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Honden zijn carnivoren

<< < (7/20) > >>

Poek:

--- Citaat van: Draek op 11 juni 2012, 19:01:54 ---Ik ben benieuwd waar je dat uit zou opmaken?
--- Einde van citaat ---

Je suggereert dat er meer praktijkervaring zou moeten zijn. Oftewel, meer proeven met katten.

--- Citaat ---Ik ben goed ingelezen :)
--- Einde van citaat ---

Nou vertel, wat weet je over de dunne darm?

--- Citaat ---Die zijn totaal niet bekend op het vlak van die discussie rondom vegan kattenvoer. Het is geen onderbouwde stellingname, maar meer vanuit 'angst'.
--- Einde van citaat ---

Desondanks is het goed dat ze niet voor dierenmishandeling zijn. Jammer dat jij dat wel bent.

Draek:

--- Citaat van: Slog@ñ op 11 juni 2012, 18:29:09 ---En waarom zou je het 'niet echt een discussie meer vinden'? Omdat je enig bewijs hebt dat je een hond op veganistisch voer in leven kan houden?
--- Einde van citaat ---

Omdat instanties die hondenvoer keuren akkoord zijn met vegan voer
Omdat grotere merken veganistisch voer op de markt brengen
Omdat dierenartsen niet zo raar erover doen (in vergelijking met mbt kattenvoer).
Omdat er een grotere groep mensen honden vegetarisch/vegan voeren, vanuit ethisch oogpunt danwel gezondheidsoogpunt
Omdat er veel praktijkkennis is
Omdat zelfs de oudste hond ter wereld vegan at ;)

Dus wat mij betreft is dit geen discussie meer. En ik merk dat het ook meer geaccepteerd is binnen de vegan kringen dan vroeger het geval was. Maar over kattenvoer is nog wel flinke discussie.

--- Citaat ---Betekent zulks dan automatisch en onbetwist, dat dat de voorkeursvoeding voor honden dient te zijn? Ik zou zeggen dat zulke bevindingen eerder de mogelijkheden tot discussie openhouden, dan afsluiten.
--- Einde van citaat ---

Ik denk dat dat ligt bij de persoon die de verantwoordelijkheid van het dier heeft. Wel vind ik vanuit mijn vegan emotie ;) dat het logisch is dat een veganist die zorg neemt voor een huisdier moet kijken naar de mogelijkheden danwel moet proberen om dat dier zo min mogelijk impact te moeten laten hebben op mens, dier en natuur.

--- Citaat ---Ik zie bij God ook niet in waarom je een hond per se wél op een veganistisch dieet zou willen zetten. En dan degenen die dat opponeren van emotionele argumentatie betichten? Veel onbenulliger kan je het niet maken.
--- Einde van citaat ---

Omdat dat logisch is in het kader van een ethische bewustwording en ook om de impact van menselijk handelen te verkleinen. De argumenten voor lijken mij toch erg logisch, want dit is gewoon overlap mbt de argumenten die de meeste vegetariers en veganisten hebben om geen vlees te eten.

--- Citaat ---Het lijkt me ook zwaar op gespannen voet met de rode draad in je (Draek's) eerdere betogen over de jaren, eropneerkomende dat de mens van alle dieren af moet blijven, en dat alle 'keuzes' aan het individuele dier zelf gelaten dienen te worden. Op het absurde af
--- Einde van citaat ---

Nee hoor. Totaal niet. Dit betoog ik al jaren. En is ook in lijn van vrijheid voor dieren, omdat als een dier plantaardig kan leven daarmee minder impact is op andere dieren, natuur en milieu. Toch even checken, maar je bent toch wel bekend met de impact van huisdieren op het milieu?

Hizikigrrrl:

--- Citaat van: Draek op 11 juni 2012, 17:42:20 ---

--- Citaat ---Een discussie als deze kan niet gevoerd worden zonder emotionele argumenten, dat geldt voor beide kanten. Veganisme is voor een groot deel geschoeid op emotie en zowel bij het welzijn van dieren als welk voedingspatroon dan ook komen gevoelens om de hoek kijken.
--- Einde van citaat ---

M.i. niet waar, omdat je ook het veganisme weg kan houden hieruit. Als het voer gewoon alle voedingsstoffen bevat en een hond er op kan leven, dan blijft het emotionele argument van hond=vleeseter nog erg staan.

Wat als ik de vraag stel 'als een hond er op kan leven en het alle voedingsstoffen bevat, zou je er dan op tegen zijn om een hond voer te geven op plantaardige basis?' dan wil een deel die vraag niet beantwoorden en de anderen geven aan dat een hond toch vlees moet.
...

Ik ken eigenlijk niet gevallen van honden waar het erg fout ging met vegan voer. Ik vind het ook niet echt een discussie meer. Zoals ik al zei snap ik de discussie rondom vegan voer en katten wel, omdat daar minder praktijk ervaring is. Terwijl honden al honderden jaren voedsel krijgen van vlees en/of mee eten met de pot (granen e.d. ook), dus op dat vlak meer ervaring. 

--- Einde van citaat ---

Dan stel ik een tegenvraag: wat als je hond beter af is met dierlijk voer? De hoofdreden dat jij het dier vegan voert, is omdat je ook zelf vegan bent.

Er is geen bewijs dat het beter is voor een hond om het zwaar bewerkt voedsel te geven met de voedingsstoffen die de ingredienten missen er in synthetische vorm aan toegevoegd. Dan ga je al behoorlijk ver, vind ik. Het is geen kwestie meer van alleen een B12-pilletje bijslikken, er moet een complete multi aan ten pas komen met allerlei stoffen om het vlees te vervangen. En als je je hond liet kiezen tussen een bak vegavoer en een bak vlees(brokjes), koos het beest hoogstwaarschijnlijk voor het vlees. Misschien dat het dier wel overleeft op vegan voer, maar voelt hij/zij zich er ook het beste bij?

Dat jij geen honden kent bij wie het fout is gegaan op vegan voer, zegt niet alles. Het wordt maar heel weinig gedaan en vrijwel alleen vegans zullen hun honden vegan voeren. Vanwege de emoties die hiermee gepaard gaan zullen ze problemen sneller wegwuiven of er een andere oorzaak voor zoeken. Zo barst het online van de ex-vegans die jarenlang ziek zijn geweest door tekorten (ook al aten ze volgens het boekje), maar desondanks weigerden hun dieet aan te passen - om binnen no time weer op te knappen nadat ze zuivel, ei en evt. weer vlees gingen eten. Mensen kunnen heel ver gaan in hun keuzes.

Draek:

--- Citaat van: Poek op 11 juni 2012, 19:12:45 ---
--- Citaat van: Draek op 11 juni 2012, 19:01:54 ---Ik ben benieuwd waar je dat uit zou opmaken?
--- Einde van citaat ---

Je suggereert dat er meer praktijkervaring zou moeten zijn. Oftewel, meer proeven met katten.

--- Einde van citaat ---

Nee. Gewoon klinische data. Is een verschil he.

--- Citaat ---

--- Citaat ---Ik ben goed ingelezen :)
--- Einde van citaat ---

Nou vertel, wat weet je over de dunne darm?
--- Einde van citaat ---

Ik heb veel gelezen over vegan katten, de problemen die er door kunnen ontstaan en onderzoeken. Niet over de bouw van een kat.
Blaas/nier is vooral problematisch mbt vegan katten voer.

--- Citaat ---Desondanks is het goed dat ze niet voor dierenmishandeling zijn. Jammer dat jij dat wel bent.

--- Einde van citaat ---

Ach dat is toch een reactie van niets he. Jij bent vegetarier, dus dan ben jij ook voor dierenmishandeling... nou zo komen we verder hoor. ;)

Ik ben voor vegan voeren van katten als dat kan. En ik zie info uit de praktijk dat het mogelijk is mits goed gekeken wordt of de kat er goed op gaat (mbt ph waarden e.d.).

Er is wel eens een studie geweest 'Evaluation of cats fed vegetarian diets and attitudes of their caregivers' maar erg beperkt natuurlijk. Maar op zich positief. Echter zijn er ook een paar merken geweest op de markt die niet voldoende stoffen hadden toegevoegd.

Dus op vlak van katten is discussie nog wel interessant. Voor honden gewoonweg niet m.i.

Hizikigrrrl:

--- Citaat van: Draek op 11 juni 2012, 19:12:55 ---omdat als een dier plantaardig kan leven daarmee minder impact is op andere dieren, natuur en milieu. Toch even checken, maar je bent toch wel bekend met de impact van huisdieren op het milieu?

--- Einde van citaat ---

Dus een dieet met granen en soja (evt. in een ver land geteeld), in een fabriek totaal bewerkt en vervolgens gefortificeerd met synthetische stoffen is minder milieubelastend dan, zeg, vlees van een vleeskoe die heerlijk een paar jaar alleen op gras en hooi heeft geleefd in een weiland in de buurt?

En je bent neem ik aan bekend met de enorme negatieve impact die de graan- en sojateelt (ook die voor de mens) op de grond? Dat milieuvraagstuk ligt een stuk ingewikkelder dan geen dierlijke producten meer eten; de grootschalige teelt van soja en granen is net zo funest.

Een mens zal nog kijken of iets (in zijn/haar ogen) beter is voor het milieu of andere dieren. Een dier zal kiezen wat het beste voor hem/haar is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie