Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Honden zijn carnivoren
Ed Raket:
Dat klopt. Honden zijn i.d.d. carnivoren en hier geef ik door Europa heen regelmatig lezingen over. Ik wil dit toch even kwijt want hier bestaan erg veel misvattingen over. Omdat ik weet dat ze dit nodig hebben krijgen ze bij mij biologische KVV (DARF) en kan ik dat rijmen met mijn persoonlijke (vega) opvattingen en principes.
chantalv80:
--- Citaat van: Ed Raket op 17 december 2012, 18:25:23 ---Dat klopt. Honden zijn i.d.d. carnivoren en hier geef ik door Europa heen regelmatig lezingen over. Ik wil dit toch even kwijt want hier bestaan erg veel misvattingen over. Omdat ik weet dat ze dit nodig hebben krijgen ze bij mij biologische KVV (DARF) en kan ik dat rijmen met mijn persoonlijke (vega) opvattingen en principes.
--- Einde van citaat ---
Ik vind het ook geen enkel probleem om die malloot van ons vers vlees te geven. Hij doet het er goed op en heeft het gewoon nodig. Als je geen vlees in huis wil hebben voor je huisdier, moet je maar een konijn nemen :P
Sedna:
Sinds ik vegetariër ben geworden krijgt mijn hond ook vegetarisch hondenvoer. Als ik er ook over nadenk; omdat ik graag een hondje wil houden moeten er zoveel andere dieren er voor dood gemaakt worden. Waarom heeft mijn hondje meer recht tot leven dan de varken in de stal. Daarbij heeft onderzoek uitgewezen dat de vegetarische hondenvoer net zo gezond is en soms zelfs gezonder aangezien voor honden of kattenvoer veel slachtafval word gebruikt.
http://www.huisjebiobeestje.nl/page/vegetarische-hondy-tuurlijk-wel-
Poek:
Sedna, de link die je geeft is wat mij betreft vergelijkbaar met pro-anorexiasites, tegen het misdadige af dus.
Als je een huisdier wilt, heb je wat mij betreft een zorgplicht, en daaronder valt goede voeding geven. Je huisdier gebruiken voor allerlei experimenten lijkt me niet daaronder te vallen.
Eelco:
Sedna, ik ben het hartgrondig met Poek eens.
Zoals je weet, hebben wij ook een hond, en ook ik heb uitgebreid gezocht naar informatie over het vegetarisch voeren van honden. Er zijn inderdaad bronnen die beweren dat dat prima mogelijk is (en zelfs beter en gezonder en dat soort positieve blabla), maar die bronnen waren doorgaans wat dubieus of gekleurd. Daarentegen is wel overtuigend aangetoond dat een hond een carnivoor is en dat zijn hele spijsverteringssysteem (bijvoorbeeld de korte darm) daarop is ingesteld.
Ik zeg niet dat honden echt niet vegetarisch kunnen leven, maar wel dat jij als baasje Heel Erg Goed moet weten wat je hond nodig heeft - in welke hoeveelheid, in welke verhoudingen en in welke vorm. En precies daarover lees je op die pro-vegetarische-hondevoedingsites de meest uiteenlopende, tegenstrijdige en zelfs onjuiste (gevaarlijke) informatie. Met de huidige (beschikbare) kennis vind ik een hond volledig vegetarisch voeden op zijn minst een riskant en onverantwoordelijk experiment.
Omdat wij als baasjes verantwoordelijk zijn voor het welzijn van Lytse, krijgt hij dus wel vlees. En dan geen brokken of blikvoer (die mijns inziens te veel troep als graan, suiker en dierlijk materiaal van ondefinieerbare herkomst bevatten en te weinig voedingsstoffen), maar rauw vlees (BARF). Bij de aankoop let ik er natuurlijk wel op waar het vlees vandaan komt. In het begin kocht ik kant-en-klaar (KVV) - en daar is niets mis mee, maar ondertussen stel ik Lytses menu zelf samen.
Overigens schijnen er onder de barfers relatief veel vegetariërs te zijn, juist omdat vegetariërs doorgaans bewuster bezig zijn met voeding, gezondheid en dierenwelzijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie