Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Honden zijn carnivoren
Eelco:
Ed, dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga maar niet citeren, want dat maakt het er niet overzichtelijker op.
Ja, inderdaad goed om mensen eerst op de hoofdlijnen te wijzen en de details van BARF nog niet te beschrijven. KVV is een goed begin, en daarna kun je uitbreiden.
Wij (nou ja, ik, ik ben tenslotte chef inkoop thuis - voor mensen en dieren) letten inderdaad meer op afwisseling dan op de percentages. De ene dag meer bot, de andere dag weer wat meer orgaanvlees. Wel elke dag ongeveer hetzelfde gewicht. Wel zal ik bij de volgende bestelling meer 'andere dieren' (wild) uitkiezen.
Bot is bij kleinere rassen als kooikerhondjes een beetje lastig. Dat wordt al snel iets te heftig en te moeilijk om te eten. Maar Lytse krijgt regelmatig yoghurt of kwark, of een ei met dop (uit de vijzel).
Zoals gezegd, over groente gaan de meningen nogal uiteen. Ik geef dus altijd een beetje gepureerde groente bij het eten, en Lytse is er dol op (en nee, in de gepureerde appel zitten geen pitten). Ik denk dat met name de olijfolie (vetten) en de kruiden een waardevolle aanvulling zijn. Lytse knaagt overigens in de zomer graag aan de kruiden in onze tuin.
Ik heb niet echt de behoefte om alle details op barfplaats te bespreken. Er is geen ideaal menu, en het wedstrijdje 'wie voedt zijn hond het best' vind ik een beetje overdreven. Hoofdzaak is dat Lytse alles krijgt dat hij nodig heeft.
greet:
--- Citaat van: Eelco op 03 maart 2013, 01:20:33 ---Hoofdzaak is dat Lytse alles krijgt dat hij nodig heeft.
--- Einde van citaat ---
Moest ik een hondje zijn, ik denk dat ik het heerlijk vinden om een leven te hebben als Lytse... :D
(Ik zou liever een kat zijn, maar toch ;D)
Ed Raket:
--- Citaat van: Eelco op 03 maart 2013, 01:20:33 ---
Bot is bij kleinere rassen als kooikerhondjes een beetje lastig. Dat wordt al snel iets te heftig en te moeilijk om te eten. Maar Lytse krijgt regelmatig yoghurt of kwark, of een ei met dop (uit de vijzel). Eet ze het niet als je gewoon een rauw eitje in haar bak stuk laat vallen?
Even een weetje tussendoor: een kleine hond of kat, kan zonder tanden(!) evengoed karkassen kraken en "kauwen" van kleine dieren met enkel hun gehemelte! (als je geen carnivoor bent, niet proberen hoor... ;) )
Ik heb niet echt de behoefte om alle details op barfplaats te bespreken. Er is geen ideaal menu, en het wedstrijdje 'wie voedt zijn hond het best' vind ik een beetje overdreven. Hoofdzaak is dat Lytse alles krijgt dat hij nodig heeft. Ik denk dat dat laatste precies de essentie weergeeft! Via mijn hondenschool gaan er wekelijks honden over van brok op KVV (ik ben verkoop punt van DARF ECO), en het maakt me erg blij om te zien hoe die honden opknappen :)
--- Einde van citaat ---
Ed Raket:
--- Citaat van: greet op 03 maart 2013, 01:26:29 ---(Ik zou liever een kat zijn, maar toch ;D)
--- Einde van citaat ---
Ah! je hebt graag personeel... ;)
Eelco:
--- Citaat van: Ed Raket op 03 maart 2013, 10:01:43 ---Bot is bij kleinere rassen als kooikerhondjes een beetje lastig. Dat wordt al snel iets te heftig en te moeilijk om te eten. Maar Lytse krijgt regelmatig yoghurt of kwark, of een ei met dop (uit de vijzel). Eet ze het niet als je gewoon een rauw eitje in haar bak stuk laat vallen?
--- Einde van citaat ---
Het ei gaat natuurlijk zo rauw in zijn bak (ik was trouwens blij met de informatie in je document waarom we niet bang hoeven te zijn voor salmonella), maar de dop vijzel ik dus even. Waarschijnlijk zou hij die ook zo opeten, maar ik zou plaatsvervangend last krijgen van splinters in mijn mond. Eigenlijk onlogisch, want Lytse kauwt ook graag op een touw of een stok, en houdt ook wel eens een sok (meestal met voet) in zijn mond (brrr, ik moet er niet aan denken ;D ).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie