Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..

<< < (2/2)

Cornelie:
In peulvruchten zit meer eiwit dan in graan en groente, maar niet zo veel als in 'echte' vleesvervangers. Als je een flinke portie peulvruchten eet draagt dat toch flink bij aan je dagelijkse eiwit-inname.

En on-topic: ik ben eerst twee jaar melk en ei verminderende vegetariër geweest voor ik veganist werd. Vond het moeilijk om kaas op te geven en ei zit in zoveel dingen dat het ook lastig te vermijden is. Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en vind ik het geen probleem meer.

Antje:
Ik ga zo langzamerhand, zoals ik in het andere topic ook heb beschreven, ook van vegetarisch naar veganistisch eten. Wat ik het meest lastig vind, is dat je heel vaak niet zeker kan weten of een ingrediënt in een (supermarkt) product dierlijk/plantaardig is.

Amarillo:

--- Citaat van: Herbidoo op 09 mei 2014, 15:47:16 ---Zijn er hier meer vegetariers die wel eens overwegen de zuivel aan de kant te zetten?

Wat zijn dan je overwegingen, is het vooral je gezondheid, de nadelen van de zuivelindustrie of een combinatie?

Op het moment eet ik gemiddeld nog eenmaal per maand kaas gemaakt van rundermelk, voor de rest mis het niet meer.
Ik ben andere dingen lekkerder gaan vinden, geen zuivel- of vleesvervangers overigens, gebruik liever dingen die helemaal niet voorbewerkt zijn, waar nog leven en versheid in zit.

--- Einde van citaat ---

Ik ben in 2004 veganistisch gaan eten (en de drie ofzo jaren ervoor al vegetarisch), hoofdzakelijk vanwege dierenwelzijnsredenen. (Met bijkomende voordelen qua ecologische footprint enzo.) Vanaf euhm, ik denk 2009 ofzo, eet ik uit sociale / gemakzuchtige overwegingen toch ook wel weer met enige regelmaat kaas of dingen waarin ei of zuivel verwerkt zit. Eerst alleen bij werklunches of bij andere mensen thuis, sinds een paar jaar kóóp ik het zelfs wel eens. :o
Dierlijke producten die met nauwelijks enige moeite te veganiseren zijn, zoals melk, yoghurt etc gebruik ik niet; dingen waarvoor een plantaardig alternatief niet zo voor de hand ligt (of gewoon minder lekker is) wel af en toe. Als ik kook, en zeker als dat alleen voor mezelf is, is het bijna altijd vegan.
Dat is voor mij het compromis tussen diervriendelijk comsumeren enerzijds en dat eten waar ik nu eenmaal zin in heb en/of wat makkelijk te vragen valt van een ander (op bezoek bijv) anderzijds. Als ik kritisch ben, vind ik dat het wel wat meer richting vegan mag, en wie weet gebeurt dat ook wel weer eens, maar ik heb vooral geen zin mezelf iets op te leggen.

Herbidoo:

--- Citaat van: Sam op 09 mei 2014, 16:29:45 --- Waarom eet je geen peulvruchten meer? Dat vind ik de sterren aan de veganistische hemel, zo veelzijdig en vooral zo lekker vullend. Zijn er nog andere plantaardige producten die je ook niet meer eet?
--- Einde van citaat ---

Peulvruchten (ook koolsoorten en granen) zijn te zwaar om te verteren voor mij. Ik eet meer af en toe een walnoot of 2, 3 en vooral geweekte chiazaden en avocado's voor de eiwitrijkere component in m'n eten.
Maar ook in bananen en bladgroenten zitten wel aardig wat eiwitten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie