Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18360 Gepost op: 18 februari 2020, 10:27:00 »
Gisteren 'risotto' met champignons en courgette met een pakje van Oats & Meal. Had ik ook maar gekregen. Ik ben niet helemaal overtuigd. De kooktijd was echt veeeeel langer en heb het nog moeten bijkruiden. Er is trouwens nog flink wat over, voor vanavond dus.
Ik vind havergrutten/steel cut oats wel heel erg lekker, koop eigenlijk geen gewone havervlokken meer. De kooktijd is inderdaad wel lang. Als ik risotto maak met grutten dan kook ik eerst een bouillon met ui en paddestoelen, haal de paddestoelen er na een kwartiertje uit, kook dan de risotto met de bouillon en doe de paddestoelen er op het laatst weer bij. Dan maakt het niet zoveel uit hoe lang het moet koken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18361 Gepost op: 18 februari 2020, 19:10:04 »
Stoofpotje van venkel, aardappelblokjes, tomaten en witte bonen. (Er bestaat hier ook een ovenversie van, maar die vind ik toch iets te ingewikkeld en tijdrovend op een doordeweekse dag.)
Is die ovenversie vergelijkbaar met de casserole van wintergroenten, aardappel en kikkerwten die ik laatst op de site heb gezet? Die moet weliswaar zo'n 40 minuten in de oven, maar in principe ben je alleen aan het snijwerk wat tijd kwijt. Ik eet hem vanavond om die reden trouwens weer, dit keer met aardpeer, schorseneren en bloemkool als wintergroenten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18362 Gepost op: 18 februari 2020, 20:09:40 »
Het wat vervelende van mijn ovenschotel-recept is dat het in twee tijden wordt bereid: eerst negen ingrediënten mengen, in de oven, en daarna andere ingrediënten, waaronder aardappel, toevoegen en weer in de oven. Vooral die aardappel in de tweede toevoeging is riskant: rauw in de oven heeft aardappel toch veel tijd nodig. in totaal zit je dan al aan meer dan een uur. Belangrijke ingrediënten in het recept zijn ook witte wijn en op het laatste toe te voegen pesto.
Ik heb het in het verleden al wel succesvol bereid en het kwam uit "Het grote vegetarisch kookboek" van uitgever (voor de Nederlandse editie) Könemann (oorspronkelijk The essential vegetarian Cookbook van Murdoch Books).
Maar dit recept van het internet geplukt lijkt er heel erg op: https://www.dewassendemaan.be/recepten/ovenschotel-van-venkel-tomaat-en-witte-bonen (Het komt zogezegd van Könemann, maar is niet helemaal accuraat overgenomen: het spreekt van rode wijn, Könemann van Pernod )
Het prettige aan ovenrecepten vind ik dat ze eigenlijk geen werk meer behoeven na het snijden en in de oven plaatsen. Ik denk nu wel dat je een vereenvoudigd recept in één tijd hiervan kan maken.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2020, 20:15:16 door karl »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18363 Gepost op: 18 februari 2020, 20:40:45 »
Maar dit recept van het internet geplukt lijkt er heel erg op: https://www.dewassendemaan.be/recepten/ovenschotel-van-venkel-tomaat-en-witte-bonen (Het komt zogezegd van Könemann, maar is niet helemaal accuraat overgenomen: het spreekt van rode wijn, Könemann van Pernod )
Het prettige aan ovenrecepten vind ik dat ze eigenlijk geen werk meer behoeven na het snijden en in de oven plaatsen. Ik denk nu wel dat je een vereenvoudigd recept in één tijd hiervan kan maken.
Ik denk ook dat het niet eens zo heel veel verschil maakt als je alle ingrediënten tegelijk in de ovenschotel doet. Eventueel nog een theelepeltje maïzena voor de binding erbij.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18364 Gepost op: 19 februari 2020, 11:53:53 »
Gisteren had ik een vriendin te eten en maakte ik een voorafje van tomatensalsa, daarop pittige guacamole en daarop crispy tortilla-kruim met cheddar (dit in hoopjes in oven laten smelten op de tortillachips) daarna Portugese soep (de originele) hoofdgerecht was parelcouscous met caponata en gegrilde haloumi. Dessert was tiramisu van gekonfijte limoenschijfjes in suikersiroop met ricotta-Griekse yoghurt. Alle recepten zijn van mijn hand en staan op mijn site.
Vanavond eten we rest van de Portugese soep vooraf met gevulde linzenpannenkoekjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18365 Gepost op: 19 februari 2020, 18:46:04 »
Een curry van Indiaas gekruide kokosmelk gevuld met broccoli, koolrabi en kikkererwten. Erbij basmatirijst.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18366 Gepost op: 19 februari 2020, 21:57:52 »
Gister tempeh met pinda/ketjapsaus, rijst, curry van bloemkool en aubergine met tamarinde en komkommeratjar.
Vandaag aardappelgratin, kaasomelet en salade van biet, rode kool, paprika, dille, wortel en ijsbergsla.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18367 Gepost op: 20 februari 2020, 10:35:07 »
Klinkt enorm lekker Hedwig!

Ik at verse spinazie met pasta, uit de oven, met een kaassaus van mozzarella en parmesan. Geeft een lekker romige saus met veel bite.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18368 Gepost op: 20 februari 2020, 16:38:21 »
Gisteren een lekkere kruidige pasta met een goed gevulde salade erbij.
vandaag lunchte ik uitgebreid met een lekker soepje en een broodje tomeatoburger. straks thuis nog een schaal rauwkost.

Offline Hedwig

  • ****
  • 793
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18369 Gepost op: 20 februari 2020, 19:10:15 »
Klinkt enorm lekker Hedwig!

Ik at verse spinazie met pasta, uit de oven, met een kaassaus van mozzarella en parmesan. Geeft een lekker romige saus met veel bite.

Dank je wel Sam, het is niet veel werk of moeilijk maar zelfs de vervente vleeseter zit er van te smullen. En dat is winst

Vandaag Hollandse pot met rode kool uit de diepvries (zonder toevoegingen) smaakte erg lekker, met aardappels jus, en vegetarische burger

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18370 Gepost op: 20 februari 2020, 19:30:54 »
Een ovenschotel van bloemkool, knolselderij en aardappel met mosterdsaus, bedekt met een dun laagje mozzarella en bestrooid met nigella.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18371 Gepost op: 21 februari 2020, 10:34:29 »
Pasta met groene selderij, prei en een tomaten-roomsaus. En natuurlijk kaas.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18372 Gepost op: 21 februari 2020, 12:57:28 »

kaassaus van mozzarella en parmesan. Geeft een lekker romige saus

Dat klinkt lekker. Doe je dat met geraspte mozzarella, of met stukjes van een bol?
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18373 Gepost op: 21 februari 2020, 16:35:09 »
Dat klinkt lekker. Doe je dat met geraspte mozzarella, of met stukjes van een bol?
Met zachte mozzarella van een bol, wordt enorm lekker romig, ook als de kwaliteit van de mozzarella niet zo heel goed is.

Vanavond noedels met knapperig gebakken tahoe, erbij een frisse salade met atjar tjampoer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18374 Gepost op: 21 februari 2020, 16:54:28 »
Gevulde ronde courgette, salade en friet in het bedrijfsrestaurant. Straks broodje kaas.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18375 Gepost op: 21 februari 2020, 19:50:36 »
Mijn kookplannen werden verstoord door de ontdekking van twee zachte plekken op een pompoen. Die moest dus op. Een gedeelte heb ik gebruikt voor een pompoenrisotto (waarbij ik de pompoen pas na tien minuten aan de risotto toevoegde, zodat ie beetgaar bleef), lekker gekruid met knoflook, pepertje, salie en Italiaanse harde kaas. Voor de eiwitten nog een handjevol kikkererwten erdoor.

Van de rest van de pompoen heb ik een pompoen-rode-linzensoep gemaakt, gekruid met salie, nootmuskaat, citroensap en -rasp. Ik sluit niet uit dat één portie ook als pastasaus ingezet gaat worden.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18376 Gepost op: 21 februari 2020, 21:14:38 »
Dat klinkt lekker. Doe je dat met geraspte mozzarella, of met stukjes van een bol?
Met zachte mozzarella van een bol, wordt enorm lekker romig, ook als de kwaliteit van de mozzarella niet zo heel goed is.

Thanks. Ga ik ook eens proberen.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18377 Gepost op: 22 februari 2020, 19:20:00 »
Een ietwat experimenteel restjesverwerkingsovengerecht. Ik wilde namelijk een chili maken, maar bij het zoeken naar een ui kwam ik een vergeten schorseneer tegen (inkoppertje: vergeten groente dus). Ik had ook nog een restje knolselderij, een handjevol kikkererwten dat op moest, een bodempje melk en een allerlaatste restje Italiaanse harde kaas. Plus een plakje bladerdeeg dat al een poosje in de vriezer smeekte om eindelijk eens te worden opgegeten. De groente en de kikkererwten heb ik gegaard in een bechamelsaus met de geraspte Italiaanse harde kaas en nootmuskaat. Ovenschaal in, uitgerold plakje bladerdeeg erover (besmeerd met het mespuntje boter dat nog in de botervloot was). Het bladerdeeg begint al wat bruin te worden, dus hopelijk kan ik over tien minuutjes eten. Na drie urenlange wandelingen met de hond begin ik zo langzamerhand namelijk trek te krijgen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18378 Gepost op: 22 februari 2020, 22:28:53 »
Goede restverwerking Eelco!

Ik had zin in satésaus, taugé en ei. Dus het werd spiesjes (gekocht) met satésaus (gemaakt), hardgekookte eieren in pittige tomatensaus, spitskool met santen en taugé, zoetzuur met taugé en komkommer. Erbij pandanrijst. Blijft lekker.

Als lunch hadden we afbak volkorendesembroodjes, met op elk broodje een halve little willy op z'n' Deens. Dus met ketchup, remouladesaus met o.a. kappertjes, dragon en dille, gesnipperde sjalot, radijs en augurk.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #18379 Gepost op: 23 februari 2020, 19:43:13 »
Een ovenschotel van aardappelschijfjes, bloemkool en prei in een bechamelsaus met nootmuskaat, belegd met een dun laagje mozzarella (bloemkool moet zo langzamerhand maar eens op zijn, laatste scheutje melk die officieel al ver over de datum was, en een half bolletje mozzarella dat zo langzamerhand ook moest worden verwerkt). Kliekjesweekend dus, maar wel een lekker kliekjesweekend.
Gemüse ist mein Fleisch