Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

De katten- en poezendraad

<< < (13/192) > >>

koekje:
Ot en Sien vinden die dingen ook erg smakelijk.

Mensen hebben vaak andere standaarden over de vacht van de kat. Ik vind die er dan mottig uitzien en vet aanvoelen, terwijl anderen dat dan glanzend en zacht vinden. Dat zijn meestal wel mensen die mijn katten nog nooit geaaid hebben.

dorinka:
Mijn probleem is meer een persoon die niets in huis durft te halen dan melkproducten, brood en vleeswaren, omdat de kat vergiftigd kan worden (en die moet mee kunnen eten). En ik zou  graag uit willen leggen dat er meer dingen te eten zijn, ook als je samen wilt eten.

Hizikigrrrl:
Hebben we het hier over een persoon met paranoïde waanbeelden?

Anders de kat gewoon vlees geven?

koekje:
Ik snap het probleem niet goed hoe het precies zit, denk ik.
Voor katten zijn er specifieke giflijsten te vinden online. Hier staan dingen op die giftig zijn voor katten, zoals bepaalde planten en kruiden en groente.

Brood, melkproducten en vleeswaren zijn voor een kat geen geschikte voeding.
De meeste katten zijn lactose-intolerant, dus melk en afgeleide producten zorgen voor diarree en zieke gevoelens. Bij aanhoudende diarree kan een kat snel uitdrogen en als dat niet adequaat wordt behandeld, is het einde kat (is bij mensen ook zo). Dingen als kaas zijn altijd gezouten en katten mogen geen zout, vanwege de gevoelige nieren. Dit is ook het geval met vleeswaren. Deze zijn bewerkt voor menselijke consumptie. Er zit zout is en vaak ook kruiden, mogelijk kruiden die op de giflijst staan. Door de bewerking van het vlees, zitten er minder tot geen voedingsstoffen meer in. Zaken als taurine (een essentieel aminozuur voor de kat) zit niet in verhit vlees. Voor menselijke consumptie wordt dit niet toegevoegd aan de voeding.
Brood is een graanproduct. Katten kunnen dit niet verteren en niets uit opnemen. Er zitten voor katten geen voedingsstoffen in. Katten kunnen koolhydraten niet verteren.

Ik zou dan eerder voor blikjes en eventueel brokjes kiezen.
Als dit niet gegeven zal worden, dan idd rauw. Om zelf een menu samen te stellen, doe je dat vanuit allerlei onderdelen van verschillende diersoorten. Alleen kipfiletjes en tartaartjes geven is op den duur voor de kat ook funest; een kat heeft ook mineralen als calcium etc nodig. En de overige onderdelen als orgaanvlees en bevleesde botten worden gegeven in de verhouding zoals ongeveer in een prooidier zit. Voor meer informatie kan je kijken op een versvoer forum als barfplaats.
Wordt dit ook als te risicovol gezien (je neemt immers producten af van een winkel of leverancier), dan zelf je prooidieren fokken. Je dient ze dan ook zelf dood te maken en ook nog steeds voldoende variatie te waarborgen. Ik fok zelf niet, want ik kan er niet zo goed tegen om ze zelf dood te maken. Als de muizen bv al dood zijn, heb ik er geen moeite meer mee. Als ze leven, is het voor mij al snel een huisdier.
De kat zelf zijn prooien laten vermoorden vind ik niet zo netjes. De muis in kwestie levert dan een niet te winnen doodstrijd en katten zijn niet altijd even 'humaan' met het ombrengen van hun prooi.

Als de kat alleen brood, melk en vleeswaren te eten zal krijgen, wil ik adviseren dan geen kat te nemen. Dit is echt geen geschikte voeding en kan dierenmishandeling zijn (kat wordt onthouden van geschikte voeding).

M.:

--- Citaat van: koekje op 11 mei 2011, 16:48:05 --- :P

Het blijft natuurlijk altijd subjectief en iedereen moet zelf weten wat die in zn katten stopt.
Ik ben als soort experiment vers gaan voeren en ik heb er echt veel voordelen van gezien, bij de katten. En ook bij mezelf; vooral qua kattenbakken en invloed op mij van de katten.
En ik krijg vaak complimenten over mn katten. Dat ze zo wonderbaarlijk zacht zijn en zo goed als nooit ziek en er heel goed uitzien. Die complimenten zijn niet alleen van visite, ook van de dierenartsen.

--- Einde van citaat ---

Maar dat laatste hoeft niet echt wat te zeggen. De dierenarts vond Muts er ook heel goed uitzien toen ze al een half jaar aan de vegan brokken zat. En wat weinig ziek zijn betreft; Muts is nu 13 jaar en ik ben volgens mij vijf keer met haar bij de DA geweest. 1 keer voor vaccinaties, 1 keer vanwege ontstoken tandvlees toen ze nog heel jong was, 2 keer voor castratie en de laatste keer omdat ze de hele tijd een tranend oog had, maar dat bleek een verkoudheid. En ze had ook nog eens een slechte start want ze is met vier weken broodmager op straat gevonden, dus ze zal als kitten heel wat tekort zijn gekomen. En ook de andere katten mankeren eigenlijk praktisch nooit iets maar die zijn ook nog een stuk jonger.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie