Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
De hondjes zijn leuk-draad
Eelco:
Wij werden vanochtend, een uur voordat de wekker zou gaan, wakker gebeld. De buurman van twee deuren verderop. Gepensioneerd, 73 jaar, net fris uit het zwembad. "Ik wilde u, als teken van goede wil, mededelen dat ik vanaf nu precies ga noteren wanneer uw hond blaft." Eh, wat? "Ja, u weet als musicus donders goed dat dat hondengeblaf overlast veroorzaakt. Ik zal dit desnoods bij de stad melden en u eventueel zelfs voor de rechtbank slepen. Ik ben 73 en wil de laatste jaren van mijn leven in rust doorbrengen." Op de vraag waarom hij niet gewoon eerder even zijn probleem als goede buur had aangekaart, meldde hij dat dat toch geen zin zou hebben, want "het maakt u toch niets uit wat de buren moeten doormaken".
Inderdaad was het de afgelopen dagen mooi weer en we hebben een avondje tot laat buiten gezeten. Waarbij inderdaad onze hond Lytse een paar keer wat in de tuin had gehoord en heeft geblaft (hoogstens tot middernacht). En we hadden vrolijk hondenbezoek, met af en toe wat gezellig lawaai. Maar ons inziens niet overdreven lawaaierig of problematisch. Dat vonden ook de buren (waar we overigens wél erg goed contact mee hebben). Meneer is een moeilijk geval, zo'n archetypische Duitse klager (Nederlandse klagers zijn er vast ook), die al heel wat buurtgenoten in het vizier heeft gehad (de overburen hebben tijdens het gesprek uit het raam geleund en enigszins geamuseerd meegeluisterd, hun sympathie lag bij ons). Meneer had trouwens het vroege tijdstip bewust uitgezocht, als een soort kinderachtige 'vergelding'.
Nu is de vraag wat we hiermee moeten doen. Meneer lijkt het serieus te menen en is - bleek uit het verleden - niet te beroerd officiële instanties in te schakelen. Daar hebben we helemaal geen zin in. Maar we willen de zomer ook niet in de huiskamer doorbrengen. Mensen, we leven in een stad (nou ja, een stadje ter grootte van Hengelo), absolute rust of stilte vind je hier niet.
Vervelend hoe één persoon zo maar ineens je leven kan vergallen.
Poek:
Misschien denken de officiele instanties 'Daar heb je die zeur weer'? Een beetje overlast mag sowieso (in Nederland iig), zolang het niet onredelijk is.
jol:
Inderdaad, wonend in een stad moet je een zekere overlast gewoon accepteren, je woont nou eenmaal met zovele bij elkaar dat er altijd wel wat is. Bovendien zal er ook wel iemand op zijn/haar beurt last van jou hebben zoals jij last van een ander hebt. Dat is wat ik mezelf voorhoud.
Een archetypische Nederlandse klager die niet eerst zelf met de buren heeft gepraat krijgt in Rotterdam te maken met een buurtmediator. Hier in dit polderrijke land moet over overlast overlegd worden met als gevolg dat overdreven klagers door de mand vallen en als het even mee zit geconfronteerd worden met de overlast die ze zelf (vaak zonder het te beseffen, ze vinden zichzelf zo normaal en de rest van de wereld doetut fout!) veroorzaken.
Overigens zat ik afgelopen weekend in de tuin toen verderop op het binnenterrein twee honden (buiten geparkeerd, baasjes binnen) elkaar ineens niet heel aardig meer vonden en op elkaar gingen schelden. Hun geblaf zette een derde hond aan tot gehuil. Het was geen van alle heel dichtbij maar na zo'n minuut of 5 begon het al heel vervelend te worden en als dat gebeurt wanneer ik wil slapen dan heb ik er echt last van. Maar niets zo erg als mensen die hun kinderen op zondagochtend om zeven uur in de tuin zetten en zelf terug in bed gaan. Dat je tijdens het ontwaken al geteisterd wordt door gebler en ruzie van andermens kinderen.
Aiko:
Op zich nog wel netjes dat de meneer in ieder geval even aangeeft dat hij nu begonnen is met een dossier opbouwen. Bij wijze van spreken had hij ook gelijk de instanties op je af kunnen sturen. Kan zelf niet beoordelen hoe geregeld het overlast is, en of het ook altijd dezelfde bron is, maar weet wel dat geluidsoverlast een erg indringend probleem kan zijn.
Zelf kan ik ook erg slecht tegen sommige geluiden, met name geluiden die je niet zomaar als een ruis kan negeren (bliepjes van electronische speledingen zoals telefoons, gerammel en gebonk van mensen met flesjes en andere tikken, dom geneuzel en bonkmuziek). Reden dat ik bijvoorbeeld zo'n telefoonstoorder heb voor in de trein, dan kom ik tenminste een beetje tot rust in 95% van de gevallen. Thuis merk ik ook erg goed als er een auto voor de deur staat met muziek aan, iemand veel heenenweer loopt in de avond / nacht en dat soort dingen. Op dat soort momenten ben ik erg blij dat er iets bestaat als wassen oordopjes. Wat een geweldige dingen zijn dat. Maarja, om daar buiten bed om ook mee rond te lopen, is weer zeer onprettig.
De hond binnenlaten als hij in een blafferige bui is lijkt me al een redelijke tegemoetkoming. Je hoeft niet volledig op je knieën te gaan voor een klacht, maar een beetje tegemoet komen kan nooit kwaad.
brenda_lelie:
Hier op het pleintje zijn sinds een jaar ongeveer ook erg veel honden. En die slaan allemaal aan zo rond 11 uur savonds. Elke avond. Echt heel vervelend als je net slaapt, je bent meteen weer klaarwakker.
Ik kan me wel voorstellen dat je daar een beetje gestoord van wordt eerlijk gezegd.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie