Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Chronische vermoeidheid

(1/2) > >>

Samuel:
Beste,

Zit met een serieus vermoeidheidsprobleem waarvan de oorzaak maar niet gevonden wordt. Hoop om via deze weg enkele tips te krijgen of in een juiste richting te worden gestuurd om het verder te onderzoeken.

Ben al reeds 16 jaar (ben nu 27) overtuigd vegetariër (wel melkproducten en eieren). Heb zelf nooit twijfels gehad over het feit dat dit een ethische en gezonde manier van leven is.
Sinds een 3tal jaar geleden begon ik last te krijgen van vermoeidheid (vermoeidheid in het hoofd, vooral rond de ogen en slapen, soms duizelig en wazig zicht, gevoelig voor zonlicht, lichte hoofdpijn, slaap heeft geen effect op vermoeidheidsniveau). Heb hiervoor al allerlei onderzoeken laten doen (bloed meerdere keren laten controleren, urine laten testen, slaaponderzoek, nier en lever gecontroleerd, EMG onderzoek, allergie onderzoek,…) zonder enige aanwijsbare oorzaak (klassieke tekorten zoals B12, ijzer,…bij vegetariërs zijn bij mij uitgesloten via bloedonderzoek). Ik ben enorm met mijn voeding bezig (veel fruit en groenten, quorn, alle soorten vegetarische burgers, superfoods, weinig suikers, uitgebreid ontbijt,…).

Ik ben niet van het idee dat een vegetarische levenswijze hier aan de basis van kan liggen maar wil dit toch uitsluiten door naar ervaringen van andere mensen te vragen. Zijn er mensen met dezelfde problemen en hebben zij hiervoor een oplossing gevonden?

Muis:
Mij lijkt niet dat als voeding het probleem is dat je er pas na 13 jaar last van krijgt. (Behalve natuurlijk als je juist ongezonder was gaan eten of streng dieet maar daar klinkt het niet naar.)
Beterschap iig!

M.:
Klinkt heel vervelend. Is je vitamine D gehalte ook weleens getest? Lijkt me wel hoor, maar omdat je die er niet expliciet bijzet vraag ik het toch maar even.

Herbidoo:
Het kan zijn dat je spijsverteringssysteem (met name je lever) wat minder goed is gaan werken en dat je systeem teveel belast wordt door je voeding.

Ik had al heel lang last van chronische oververmoeidheid en terugkerende depressies. Moe was ik ook urenlang na de maaltijden en kon in de ochtenden niet uitgerust opstaan. In die tijd at ik lacto-vegetarisch, behoorlijk wat zuivel, en nooit vlees, vis of ei.

Na allerlei uitprobeersels, werkte bij mij alleen vasten. Op een dag dat ik niets at en de dag erna had ik juist heel veel energie en geen enkel probleem met vroeg opstaan.

Uiteindelijk ben ik er pas vanaf gekomen door een radicaal ander dieet uit te proberen dat het vasten wat nabootst.
Dat is het simple-carbohydrate dieet, waarbij je alleen nog enkelvoudige suikers mag eten, dus geen disaccheriden en zetmeel (meervoudige suikers). In zuivel zit lactose, een disaccheride, dus ik ben bijna helemaal gestopt met zuivel.
Nu eet ik feitelijk alleen nog wortelen, knollen, noten, zaden, bladgroenten, fruit en avocado's en ben ik van mijn vermoeidheid af.
Ook trouwens ben ik af van de chronische buikpijn, ontstekingen, rugpijnen door verklevende wervels en migraineaanvallen.

Ik ben vergeten hoe ik dit dieet een jaar of 10 geleden ontdekt heb.:
Forum: http://www.scdiet.nl/bbs/index.php
Dieet: http://www.scdiet.nl/dutchdiet.php

Misschien is het iets om eens uit te proberen?

Samuel:
@ M.: Vitamine D al enkele keren laten controleren en zit goed dus kan de oorzaak niet zijn.

@ Herbidoo: Na 1 dag vasten was er bij jouw al een verbetering de dag nadien? Dit kan ik in elk geval zeker is proberen. Eet zelf zeer veel zuivel (veel kaas , melk, ...). Miss eens volledig mee stoppen voor een periode.

Alvast bedankt voor de info!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie