Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Europa wil aantal plastictasjes verminderen

(1/7) > >>

Eelco:
De kogel is door de kerk: de EU-landen hebben besloten dat het verbruik van plastictasjes moet worden verminderd. Een gemiddelde Duitser (en waarschijnlijk ook de gemiddelde Nederlander) krijgt of koopt per jaar een slordige 90 plastictasjes aan de kassa. Dat moet - eventueel ook door een 'plasticbelasting' - omlaag naar 40 tasjes per persoon.

Een goede zaak! Maar eigenlijk gaat het nog niet ver genoeg, vind ik. 40 tasjes per jaar is nog steeds bijna één tas per week. En daarnaast zou ik heel graag zien dat de plastic zakjes waar je je groente en fruit in mag verpakken zouden worden vervangen door papier of iets anders milieuvriendelijkers.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Eelco op 21 november 2014, 15:07:17 ---... vervangen door papier of iets anders milieuvriendelijkers.

--- Einde van citaat ---

Maar papier is helemaal niet milieuvriendelijker, dan bijvoorbeeld PE. Kost bomen, veel water, veel energie, en verbrandt niet schoon. Het enige voordeel is dat het makkelijker afbreekt als het buiten blijft slingeren (maar er bestaan ook afbreekbare kunststofsoorten). En een beetje regenwater er op en die papieren zakken scheuren onmiddellijk uit elkaar, onderweg van de winkel naar de auto fiets.

Poek:
Plastic heeft het voordeel dat je het kan hergebruiken, maar met 90 tasjes per jaar wordt dat lastig (al gebruiken soms mensen het als vuilniszakken geloof ik).

Met mijn boodschappentassen doe ik maanden, en in winkels accepteer ik meestal ook geen tasjes, wel in snackbars (als ik wil meenemen).

Ik heb nog wel een hele la vol met (vooral plastic) tassen..

Wombat:
Ik gebruik die zakjes altijd als afvalzakje. Vind ik handig.

Aiko:
Ik heb altijd zo'n stoffen tasje bij mij in een heuptas. Dat neemt geen ruimte en gewicht in, is sterk en gaat jarenlang mee. Ik heb de mijn al meer dan tien jaar in gebruik. Handig om altijd bij je te hebben, onder andere voor boodschappen in te doen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie