Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Europa wil aantal plastictasjes verminderen
Poek:
Ah! Die hebben ze denk ik ook wel in andere landen, maar in Nederland zal het gebruikelijker zijn. Ik vind die dingen niet per se handig overigens, want dan komen de boodschappen soms niet waar ik sta.
bambi:
In Frankrijk hebben ze dat ook niet: dan pakt de klant eerst rustig in en gaat daarna betalen. Gelukkig zijn wij dan op vakantie ...
Aiko:
Schuiven de cassieres / cassieren de 'volgende klant'-bordjes in Ierland wel door naar achteren, zodat een klant aan het eind van de lopende band zo'n bordje fatsoenlijk kan pakken? Dergelijke vooruitkijkende klantvriendelijkheid kom ik in Nederland redelijk schaars tegen.
Lady d'Arb@ñville:
Dat is een beetje afhankelijk van waar je boodschappen doet.
Bij Tesco hebben ze soms maar één of twee balkjes bij de kassa, en moet je vaak aardig je best doen om er bij te kunnen voordat je aan de beurt bent.
Bij de Lidl daarentegen hebben ze meestal een boel balkjes bij de kassa. Maar de band is dan ook veel langer dan bij de Tesco. Bovendien zijn de balkjes daar van metaal (vs. plastic), en uit een vierkant profiel gemaakt (vs. een relatief hoog en licht maar topzwaar geval, waarvan het de bedoeling is dat je je club-card daar insteekt maar dat heb ik werkelijk nog noooooit iemand zien doen). Ook zijn de cassieres/n bij de Lidl vrijwel uitsluitend van Oosteuropese afkomst. Hoe het ook zij, soms hebben ze daar er lol in om die balkjes als een bowlingbal door de rail heen te jassen. Meestal kan je wel een balkje bemachtigen vóórdat je halverwege de rij bent.
Eelco:
In Duitsland heb je natuurlijk ook beurtbalkjes (Warentrenner) en het wordt erg op prijs gesteld als je die achter je eigen boodschappen op de band zet (er wordt trouwens niet gezeurd als je het niet doet, hoor). En de 'boodschappenwissel' heb je vooral bij de REWE, die vrij ruime kassa's heeft. De kassa's bij Netto (in ieder geval die in het centrum) zijn kleiner en daar is het regelmatig dringen geblazen.
Ik zie duidelijk minder (80% minder?) plastic tasjes op straat dan een aantal jaren geleden. Met name de plastic tasjes van kledingwinkels (C&A, H&M, Primark, dat werk) lijken vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Ik word ook niet meer raar aangekeken als ik geen tasje wil hebben en bij de supermarkt zijn het vrijwel uitsluitend tokkies en opgeschoten jongens die een aantal plastic tasjes op de band kwakken.
Daarentegen zie ik juist dat meer en meer mensen onderweg ergens wat eten kopen, in bakjes (karton, plastic, aluminium) veel papier eromheen, in een plastic tasje. En/of coffee-to-go in een beker met deksel, die na één keer wordt weggekwakt. Daarmee zijn we dan weer terug bij af. Qua hoeveelheid plasticafval, maar ook qua bewustwording.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie