Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Europa wil aantal plastictasjes verminderen
Eelco:
Braaf hoor, dat jullie plastic tasjes hergebruiken of zelf een stoffen tasje meenemen. De mensen die ik ken zijn altijd zo braaf, doen milieuvriendelijk met tasjes en zo, fietsen altijd met licht, en doen het licht in de gang uit. Waarom zijn het altijd 'de anderen' die bij de kassa om een extra plastic tas vragen en zonder licht naar huis fietsen?
Nou, dan hebben we dat ene probleem dus opgelost. Rest nog de vraag waarin we onze tomaten, spinazie en andere bulkgroenten (natuurlijk die van het seizoen) gaan verpakken. Plastic zakjes komen terecht in de oceaan en papieren zakjes kosten bomen en dergelijke. Biologisch afbreekbare maiszakjes dan, of beroven we daarmee de Zuid-Amerikaanse boeren van hun voedsel? Braaf leven is zo makkelijk nog niet.
Cornelie:
Ik bewaar al mijn plastic tasjes (ook die van groente en zo) in een bak. Af en toe stop ik er daarvan een aantal in mijn grote boodschappentas (zo'n jute ding van AH). Die gaan dan mee naar de supermarkt, zodat ik er groente in kan verpakken. Zo wordt een plastic zakje wel een keer of vijf hergebruikt, tot het te vies of kapot is. Als dat gebeurt gebruik ik ze vaak nog om het plasticafval in te verzamelen.
Het grootste deel van mijn plasticverbruik zit in dingen die in de supermarkt al voorverpakt zijn. Vleesvervangers en druiven zijn met hun stevige bakjes de grootste boosdoeners, maar ook andere soorten fruit en groente zijn vaak in een plasticje voorverpakt. De meeste vleesvervangers zouden best in een simpel zakje kunnen zitten, die bakjes zijn totaal niet nodig.
meisbaer:
Je kan van die kleine jutten zakjes kopen, daar kan je dan groenten en fruit in meenemen. Ik ben even vergeten in welke supermarkt ze daar mee begonnen zijn, maar ik vind het een leuk idee. Ook zie ik bij de kassa af en toe zakjes van een soort zacht netmateriaal gemaakt, in allerlei kleuren. Die kan je ook wel ergens kopen. Maar hergebruik is sowieso het beste. Papieren zakjes kunnen best nog een paar keer gebruikt worden, als je ze niet dichtplakt.
In Nederland is het normaal dat je je eigen tas meeneemt, en nee zegt tegen een plastic tasje. In Engeland staan ze verbluft te kijken als je je boodschappen in een rugzak stopt. Al zijn ze daar ook wel voorzichtig begonnen met minder tasjes mee te geven.
Eelco:
--- Citaat van: meisbaer op 17 januari 2015, 16:53:12 ---Je kan van die kleine jutten zakjes kopen, daar kan je dan groenten en fruit in meenemen. Ik ben even vergeten in welke supermarkt ze daar mee begonnen zijn, maar ik vind het een leuk idee.
--- Einde van citaat ---
Ja, een leuk idee, maar zijn die jutten zakjes dan ook net zo licht als die plastic zakjes? Of betaal je dan als consument dan ineens een paar gram meer voor groente of fruit die je niet hebt gekocht? Ik ga er voor het gemak van uit dat ook in Nederland de verpakking niet mee mag worden gewogen, of dat dat extra gewicht wordt afgetrokken (in Duitsland zijn ze daar erg streng in). Als er dan tien of meer milieuvriendelijke jutten zakjes met verschillend gewicht op de markt worden gebracht, wordt dat een kleine logistieke nachtmerrie. Of nemen we als consument dat verlies op de koop toe (wat uiteindelijk dan winst voor AH en consorten is, tenzij ze op een of andere manier meebetalen aan de distributie van die jutten zakjes)? Zo simpel is het dus blijkbaar niet.
--- Citaat ---In Nederland is het normaal dat je je eigen tas meeneemt, en nee zegt tegen een plastic tasje. In Engeland staan ze verbluft te kijken als je je boodschappen in een rugzak stopt. Al zijn ze daar ook wel voorzichtig begonnen met minder tasjes mee te geven.
--- Einde van citaat ---
Toen ik laatst bij (de Duitse) Saturn een staafmixer kocht, en geen plastic tas nodig had, merkte ik op dat ze nu zeven cent of zo voor zo'n tas vroegen. De kassière keek me geschrokken aan: 'dat zijn nu eenmaal de regels'. Dat ik dat juist goed vond, had ze volgens mij niet helemaal begrepen.
meisbaer:
Als je zelf mag afwegen, zijn die jute tasjes geen probleem. Dan weeg je het eerst af, en stopt het daarna in het zakje. Die net-achtige leken me erg licht te zijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie