Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

calorieën tellen

<< < (3/3)

Sam:
Je zegt dat er nooit een eetstoornis geconstateerd is en dat je het dus ook niet zo noemt, maar heb je dit al eens besproken met je huisarts? Het klinkt niet zo relaxed, en die spanning van je de hele dag druk maken over eten kan voor niemand goed zijn.

Ik ben wel van de statistiekjes dus heb wel een tijdje in de eetmeter van het voedingscentrum bijgehouden wat ik van alles binnenkreeg. Dit ging me niet zozeer om calorieen, maar meer om vitamines en mineralen enzo. Als je een beetje gestressed bent over wat je eet kan zoiets je een richtlijn geven om te zorgen dat je de juiste dingen binnenkrijgt waardoor je relaxter wordt, maar het kan ook averechts werken en je juist nog meer gespannen maken. Het is misschien wel iets om te proberen? Dan hoef je niet naar je lijf te luisteren maar lees je de statistieken.

Calorieen doen er trouwens niet zoveel toe. Je hebt ze toch nodig anders ga je hardstikke dood. Je kunt ze alleen beter uit dingen halen waar je lijf wat aan heeft, dan uit producten zoals snoep waar je lijf niets mee kan. Als je gezonde maaltijden eet met veel verse groenten, peulvruchten, wat volkoren produkten, weinig ongezonde snacks dan is de kans dat je erg over de schreef gaat qua calorieen niet zo groot. Je kunt aan de andere kant ook een menu samenstellen met weinig calorieen maar zonder bouwstoffen, waar je lijf dus niets mee kan. Ik zou me dus niet focussen op calorieen.

neleH:
Ik vind het best wel 'ernstig' klinken hoor. Ik zou inderdaad ook je verzekering checken/ aanpassen en eens een dietiste bezoeken.
Met 1 of een paar gesprekken kan ze je op weg helpen om een goed eetpatroon op te zetten.

Statistiekjes van het Voedingscentrum of bijv Foodzy zijn ook handig om bij te houden hoeveel en wat je eet.

Mijn graadmeter is trouwens de weegschaal en mijn kleding. Gaat het knellen, dan moet ik even opletten (of ik koop een maat groter, maar dat trucje heb ik nu een paar keer gedaan en dat kan niet doorgaan natuurlijk).

Verder is het natuurlijk ook nog de bedoeling dat je lekker geniet van koken en je eten! 

Succes en laat even weten hoe het gaat.

Gabs:
Voor het avondeten weeg ik ook altijd alles af: 80g ongekookte pasta pp, 200g aardappels, voor rijst heb ik een marrokaans theeglaasje, min 200g groente, enz. Zeker als ik voor twee dagen kook, vind ik het moeilijk in te schatten, dus door te wegen hebben we genoeg.

Tussen de middag twee boterhammen of een broodje, 's ochtends smoothie met muesli, kwark, pap of iets dergelijks. Niet zo'n grote portie eigenlijk. En dan nog wel wat tussendoortjes, cappuccino, paar koekjes, 's avonds na het eten chocolade...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie