Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Sorry, ik was medeplichtig

<< < (3/4) > >>

fem fatale:
Dat is een grapje toch?

Maar in zuivel zit ook b12, volgens mij hoef je het als vegetariƫr niet bij te slikken.

Sven:
At je voorheen ook al regelmatig vegetarisch? Misschien is het geen slecht idee om eerst af te bouwen met vlees gedurende een paar maanden. Dan ben je ook al gewend aan vegetarisch eten. Dit maakt de overgang zowel mentaal en fysiek gemakkelijker.

Het Vegatopia weekmenu van deze week geeft trouwens al een leuk overzicht van de verschillende 'vleesvergangers'.

Hizikigrrrl:

--- Citaat van: fem fatale op 01 april 2017, 11:31:48 ---

Maar in zuivel zit ook b12, volgens mij hoef je het als vegetariƫr niet bij te slikken.

--- Einde van citaat ---

Maar om aan de ADH te komen, moet je dagelijks meerdere porties zuivel en/of eieren nemen. Dus af en toe wat kaas of een kop yoghurt is niet voldoende.

En ik neem aan dat Aiko een grapje maakt, maar voor de zekerheid: in plantaardige producten zit geen (geschikte) B12. Dat moet gesupplementeerd worden als je weinig tot geen dierlijke producten eet. Het is fijn voor Aiko dat dat voor hem nooit nodig is geweest, maar je zult niet de eerste vega(n) zijn die met een ernstig tekort komt te zitten. (overigens komt een B12-tekort ook voor bij niet-vega(n)s, maar wel minder vaak en dan niet zozeer door onvoldoende inname, maar door opname-problemen.)

LL de Ling:
Ik eet weinig zuivel (1 a 2 plakken kaas per dag en een kommetje yoghurt, maar soms ook niet/af en toe een ei) en slik daarom al regelmatig een vitamine B12 zuigtablet.

Al de keren dat ik het heb laten meten, had ik nooit een tekort, maar waren de waarden ook niet zo erg hoog. Dat sterkt me nog meer om B12 te supplementeren.

neleH:

--- Citaat van: Lavachequirit op 31 maart 2017, 10:35:24 ---Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik veel aan. Ik heb al soya melk gezien waarop B12 geschreven staat. Deze er dan maar bij nemen? 

Hiervoor at ik gewoon gevarieerd voedsel. Vandaag is mijn 2e dag vegetarisch, maar daarvoor wisselde ik af tussen rund, kalf, schaap, lam, varken, vis, kip, struisvogel, hert, vis ... Alles wat vlees was dus, ik dacht er niet verder bij na.
Dat reikte ik dan aan met seizoengroenten, champignons en exotische groenten.

Ik ben al gaan snuffelen in "wat eet je vandaag" en heb veel inspiratie mogen opdoen.

Ik ga er voor! :)

--- Einde van citaat ---

Supergoed van je dat je stopt met vlees eten! Wat ik zelf soms mis is de smaak (en structuur) van vlees.
Ik gebruik daarom regelmatig gerookt paprikapoeder (in 2 varianten te koop, zoet en pittig):https://www.ah.nl/producten/product/wi375989/la-chinata-gerookte-paprikapoeder-zoet, bijv als je tomatensaus voor lasagne maakt.

Een flesje rookaroma is ook een aanrader:https://www.veggiedeli.nl/webshop-overzicht/kruiden-smaakmakers/mex-al-liquid-smoke-hickory-340ml. Ik bak bijv kikkererwten in een beetje olie en doe daar wat rookaroma bij. Lekker over een stamppot!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie