Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Is het hypocriet om als vegetariër een huisdier te hebben dat vlees/vis eet?
meisbaer:
Heb je dan wel geld opzij gezet voor dierenarts, inentingen etc? Dat is namelijk veel duurder dan het voer bio kopen. Wel is het vaak zo dat je van duurder voer minder nodig hebt, je dier gezonder blijft en dus uiteindelijk goedkoper uit bent.
Ik ben nu wel een beetje in de war, je kon toch hond nemen vanwege de woongroep waarin je woont? Hoe heb je dat opgelost?
Eelco:
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: het klinkt alsof de aanschaf van een hond (wat voor ras? grootte?) alsnog behoorlijk impulsief was en dat er nog vele dingen zijn waar je over na moet denken, zeker ook financieel. Naast hondenbelasting en WA-verzekering (vaak is de hond inbegrepen in je WA-verzekering als je die hebt, maar check je polis) zijn er inderdaad verwachte en onverwachte dierenartskosten (verplichte inentingen, maar ook incidentjes en ziektes). Daar moet je een potje voor hebben, of - als je dat niet hebt - een verzekering afsluiten (dilemma: juist die mensen die onverwachte dierenartskosten niet kunnen betalen zouden zo'n dure verzekering moeten afsluiten).
Afijn, je hebt nu een hond en daar heb je nu de verantwoordelijkheid voor. Neem de tijd om de hond aan zijn/haar nieuwe leefomgeving te laten wennen (alles is nieuw, dus niet te veel andere impulsen, rust en regelmaat is geboden). Pak een Excelsheet en reken uit wat vaste en onverwachte kosten zijn, en maak een lange-termijnplan. En daarbij zul je wellicht bepaalde 'principes' moeten laten varen.
En ja, ik ben ook benieuwd hoe je toch een hond binnen je woongroep hebt kunnen nemen. Ik vind het allemaal nogal raadselachtig. Desondanks gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Zorg er goed voor.
neleH:
--- Citaat van: IemanduitNederland op 15 april 2019, 20:24:11 ---Ik heb de knoop doorgehakt en heb inmiddels een hond!! Heel erg bedankt, iedereen die in dit topic gereageerd heeft!! Maar er blijft nog één vraag over: ik heb besloten om mijn hond biologisch voer te geven (Yarrah), omdat dit van dieren komt die een beter leven hebben gehad. Plus het feit dat het proefdiervrij is. Maar nu zit ik met een volgend probleem: ik kan het niet betalen... Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
--- Einde van citaat ---
Hier had je vooraf beter over na moeten denken. Verder sluit ik me aan bij alles dat al gezegd is. Dierenartskosten, onvoorziene uitgaven etc. Zorg voor een reservepotje.
IemanduitNederland:
--- Citaat van: Eelco op 16 april 2019, 01:05:43 ---Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: het klinkt alsof de aanschaf van een hond (wat voor ras? grootte?) alsnog behoorlijk impulsief was en dat er nog vele dingen zijn waar je over na moet denken, zeker ook financieel. Naast hondenbelasting en WA-verzekering (vaak is de hond inbegrepen in je WA-verzekering als je die hebt, maar check je polis) zijn er inderdaad verwachte en onverwachte dierenartskosten (verplichte inentingen, maar ook incidentjes en ziektes). Daar moet je een potje voor hebben, of - als je dat niet hebt - een verzekering afsluiten (dilemma: juist die mensen die onverwachte dierenartskosten niet kunnen betalen zouden zo'n dure verzekering moeten afsluiten).
Afijn, je hebt nu een hond en daar heb je nu de verantwoordelijkheid voor. Neem de tijd om de hond aan zijn/haar nieuwe leefomgeving te laten wennen (alles is nieuw, dus niet te veel andere impulsen, rust en regelmaat is geboden). Pak een Excelsheet en reken uit wat vaste en onverwachte kosten zijn, en maak een lange-termijnplan. En daarbij zul je wellicht bepaalde 'principes' moeten laten varen.
En ja, ik ben ook benieuwd hoe je toch een hond binnen je woongroep hebt kunnen nemen. Ik vind het allemaal nogal raadselachtig. Desondanks gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Zorg er goed voor.
--- Einde van citaat ---
Nou, ik zal het allemaal wat beter uitleggen: ikzelf mag geen hond hebben, aangezien ik dus in een instelling woon. Maar mijn ouders hebben nu dus een hond, die ik geregeld op kom zoeken. Ik kan mijn ouders helaas niet overhalen om over te stappen op biologisch hondenvoer. Daar baal ik onwijs van! Ik heb echt het beste met hem voor en natuurlijk doe ik er alles aan om zo goed mogelijk voor hem te zijn...
Eelco:
--- Citaat van: IemanduitNederland op 16 april 2019, 21:06:27 ---Nou, ik zal het allemaal wat beter uitleggen: ikzelf mag geen hond hebben, aangezien ik dus in een instelling woon. Maar mijn ouders hebben nu dus een hond, die ik geregeld op kom zoeken. Ik kan mijn ouders helaas niet overhalen om over te stappen op biologisch hondenvoer. Daar baal ik onwijs van! Ik heb echt het beste met hem voor en natuurlijk doe ik er alles aan om zo goed mogelijk voor hem te zijn...
--- Einde van citaat ---
Ok, dat verandert de zaak. Wat een lieve ouders heb je dan! Ik neem aan dat je ouders dan ook de hoofdverantwoordelijken voor de hond zijn en voor alle praktische zaken zorgen (maar schroom vooral niet onze tips en opmerkingen met hen te bespreken).
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie