Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees

(1/3) > >>

DrsBird:
Ik ben al lang vegetariër, maar twijfel of ik het goed doe.
Kan ik beter vegetariër blijven, of een 'veganist' worden die om aan alle bouwstoffen te komen zo af en toe relatief verantwoord vlees eet. Ik denk dan aan een varken die thuis grootgebracht is, een geschoten hert of haas (in de periode dat ze niet jongen hebben).

Het probleem voor mij in het vegetariër zijn is namelijk dat ik wel ei en zuivel nuttig. Om aan zuivel te komen worden de kalveren meteen bij de koe vandaan gehaald en na een aantal jaar is de koe uitgemolken en wordt dan al geslacht (terwijl ze nog lang zou kunnen hebben geleefd). Dat voelt slecht.

Ik ben vegetariër vanwege het milieu en vanwege dierleed.
Mijn vragen zijn:
1) Hoeveel vlees zou ik moeten eten indien ik geen ei en zuivel eet en
2) Wat zou qua milieu en dierenleed beter zijn; vegetariër of een basis vegan met soms vlees.

Ik denk dat sommige mensen zich afvragen waarom ik dan niet gewoon vegan wordt die pilletjes slikt, maar ik wil graag een gezonde leefstijl uit voeding (voor mezelf en mijn jonge kinderen). Hoewel ik heus redenen voor volledig vegan zou willen horen, ben ik nu vooral geïnteresseerd in mijn twee vragen.

Eelco:

--- Citaat van: DrsBird op 25 juni 2019, 19:52:12 ---1) Hoeveel vlees zou ik moeten eten indien ik geen ei en zuivel eet en

--- Einde van citaat ---
Zie https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx

De dagelijkse aanbeveling vitamine B12 is voor volwassenen 2,8 microgram. Daarvoor zou je per dag bijvoorbeeld een glas melk, een schaal yoghurt en een ei moeten eten. Met 100 gram z@lm zit je al boven de 2,8 microgram, van rundl33s heb je blijkbaar toch een flink lapje (ca. 150 gram) nodig. Dat vind ik persoonlijk allemaal (zuivel of vlees) best wel veel - ondergrenzen worden niet aangegeven.

--- Citaat ---2) Wat zou qua milieu en dierenleed beter zijn; vegetariër of een basis vegan met soms vlees.

--- Einde van citaat ---
Ikzelf zou geen vl33s of v1s meer door mijn keel kunnen krijgen, maar ik gebruik wel biologische zuivel en eieren. Je hebt wel een punt dat verantwoord vlees wellicht diervriendelijker zou kunnen zijn dan verantwoorde zuivel (eigenlijk zou, net als bij eieren, bij zuivel duidelijk moeten zijn waar het vandaan komt en hoe de dieren worden gehouden, dat is mij nog niet transparant genoeg).

DrsBird:
Dankje Eelco voor je reactie.
Slim om inderdaad gewoon alleen even naar de vitamine b12 en bij het voedingscentrum te kijken.
Best veel vlees inderdaad wat je dan moet eten, pfieuw. Daar zou ik wel tegenop zien en lijkt gevoelsmatig toch wel 'slechter' dan ei en zuivel eten. Maar ik leer er graag meer feiten over...

Wat ik nu met regelmaat wel eet zijn van die vega-producten waar b12 en ijzer enzo aan toegevoegd zijn. Sommige hiervan eten de kinderen ook, vandaar. Theoretisch gezien zou ik door b12, (calcium) en ijzer toegevoegde vega-producten te eten, wel met minder vlees toekunnen als in jouw voorbeeld genoemd. Die producten eten waar de fabriek al b12 en dergelijke aan heeft toegevoegd is misschien, als veganist, een mooie compromis tussen pilletjes slikken versus dierlijke voeding erbij eten? Maar of ik hier nu echt op durf te vertrouwen? En stoppen ze daar niet soms ook teveel (andere) stoffen in?

DrsBird:
Eelco, even over dat biologische zuivel en ei.
Ik koop dit ook, maar weet wel dat dit verre van een vrijbrief is om 't te eten. Helaas.
De filosofie van de bio-producten is mooi, maar tegenwoordig gaat het ook daar toch echt wel om omzet en is weinig terug te vinden van hun idylle. Ik koop echter ook bio-zuivel en kipster eitjes in verband met de iets betere omstandigheden waarin deze dieren leven (t.o.v. regulier melk- en pluimvee).

Eelco:

--- Citaat van: DrsBird op 25 juni 2019, 22:09:41 ---Wat ik nu met regelmaat wel eet zijn van die vega-producten waar b12 en ijzer enzo aan toegevoegd zijn. Sommige hiervan eten de kinderen ook, vandaar. Theoretisch gezien zou ik door b12, (calcium) en ijzer toegevoegde vega-producten te eten, wel met minder vlees toekunnen als in jouw voorbeeld genoemd. Die producten eten waar de fabriek al b12 en dergelijke aan heeft toegevoegd is misschien, als veganist, een mooie compromis tussen pilletjes slikken versus dierlijke voeding erbij eten? Maar of ik hier nu echt op durf te vertrouwen? En stoppen ze daar niet soms ook teveel (andere) stoffen in?

--- Einde van citaat ---
Zie https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-zijn-gezonde-vleesvervangers-als-je-meer-vegetarisch-plantaardig-wilt-eten.aspx. "Veel kant-en-klare vleesvervangers zijn echter niet zo gezond, omdat ze veel zout en verzadigd vet bevatten." Zie ook https://www.consumentenbond.nl/gezond-eten/hoe-gezond-zijn-vleesvervangers.

Ik zou zelf niet vanwege de B12 dagelijks een (zwaar)bewerkt product willen eten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie