Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees

<< < (3/3)

Sam:

--- Citaat van: DrsBird op 26 juni 2019, 11:22:45 ---Ah mijn dank Sam, voor het delen van hoe jij het doet en deed.
Denk je dat je alleen een tekort opbouwt aan vit. b12, nu je zo weinig zuivel en ei eet?

--- Einde van citaat ---
Ja, proteine, calcium en andere vitamines/mineralen dan B12 is allemaal geen probleem. Ik ben geen grote fan van het Voedingscentrum, maar hun eetmeter is wel handig om te kijken wat je binnenkrijgt aan voedingsstoffen, en dan zit ik redelijk goed. Het leuke van de eetmeter is dat je hem echt in kunt vullen zoals je eet, maar je kunt hem ook invullen zoals je zou willen eten, en dan zien hoe je qua voedingsstoffen uitkomt. Daar zou je dus eens mee kunnen spelen.

DrsBird:
Ja, eetmeter is handig, zoals ik hierboven al schreef deed ik exact hetzelfde als jij, qua proberen.
Op een gewone dag krijg ik prima alles binnen, ik zat alleen wat hoog qua onverzadigde vetten, maar dat is niet zo verkeerd. Zodra ik echter een 'vreemde' dag qua eten heb ((pure) hagelslag op brood, beetje minder groente 's avonds, geen zuivel...), nou joh, dan kwam ik meteen niet meer aan de dagelijks aanbevolen norm.
Het moeilijke is dus dat als ik weinig tot geen ei of zuivel eet, dat ik dan gedonder krijg met de eetmeter.

DrsBird:
Inmiddels het idee van zo nu en dan vlees maar uit mijn hoofd gezet, wordt veel te veel vlees, en gewend aan het idee om vitamine b12 te gaan slikken.
Kun je gewoon b12 slikken zonder problemen?
Echter, ik lees op internet dat je beter niet 'zomaar' kunt beginnen met b12 slikken. Maar stel dat ik nu bloed zou laten tappen en alles doorgemeten wordt, dan betekent dit niet dat ik (van u af aan) een gezonde hoeveelheid b12 binnen krijg. Dus begonnen jullie met b12 slikken omdat je (part-time) veganist werd of te weinig ei, zuivel en vlees at? Of ben je naar een diƫtist geweest? Ik heb niet de impressie dat mijn huisarts er veel van weet (denk zelf hierover meer te weten).
Ik heb spontaan 10ug  vitB12 pilletjes gekocht, maar dit is 400RI. En hoe doe je dit met kinderen?

DrsBird:
Het liefst wil ik een BOEK over VEGANISME van een Martijn Katan-achtig type (lees: voedselwetenschapper, dus geen op hol geslagen hipster met een orthomoleculaire opleiding o.i.d.).

Wie?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie