Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Wat is beter: vegetarisch OF vegan met soms vlees
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: DrsBird op 25 juni 2019, 22:09:41 ---Die producten eten waar de fabriek al b12 en dergelijke aan heeft toegevoegd is misschien, als veganist, een mooie compromis tussen pilletjes slikken versus dierlijke voeding erbij eten?
--- Einde van citaat ---
Nog even toegespitst op vit B12:
Op die manier krijg je hooguit eigenlijk maar een fractie van je B12 binnen, een kwart van de ADH of iets in die buurt?
Ik trek even een Quorn-burger tevoorschijn en kom zo gauw zelfs helemaal geen B12 (meer?) op de verpakking tegen. Het is dus erg opletten in ieder geval.
Bovendien kan je dan net zo goed B12-tabletjes slikken, de bron van B12 in vleesvervangers zal echt niet 'natuurlijker' zijn.
Sam:
Lastig dilemma! Of het onder aan de streep verschil maakt qua dierenleed kun je alleen bepalen als je de hoeveelheden uitrekent, wat je nu gebruikt en wat je zou gebruiken als je vlees gaat eten, dat kan ik zo niet zien.
Ik kan zelf kan nooit meer vlees eten, ik ben vegetarier geworden omdat het idee van dieren eten me zo tegenstond, het idee alleen al doet me de rillingen over het lijf lopen. Ik heb geprobeerd veganist te worden, maar kon gewoon kaas en eieren af en toe niet laten staan. Dus mijn oplossing is: ik gebruik een stuk minder kaas dan vroeger, drink geen zuivel meer, eet veel minder eieren. Ik slik wel regelmatig B12 bij, omdat ik met dit beperkte zuivelgebruik absoluut niet aan mijn ADH kom. Ik eet niet vaak vleesvervangers waar het al in zit. Ik slik ook liever een supplement waarvan ik weet wat de dosis is en wat de herkomst is, dan dat ik vertrouw op een vleesvervanger.
Als je akkoord bent met dagelijks zoveel vlees en vis eten als nodig is voor je B12, dan kun je dit natuurlijk doen. Als je echter denkt dat dit te veel is en je toch bij moet gaan slikken of het restant uit zwaar bewerkte vleesvervangers moet halen, denk ik dat je winst minimaal is.
DrsBird:
Mooie links weer Eelco.
Ik had de eetmeter van het Voedingscentrum laatst voor een aantal dagen ingevuld. Het viel mij vies tegen hoe lastig het was om goed te eten (ik 'draaide wat aan de knopjes' van de invoer). Misschien kwam dat wel door vleesvervangers. Ik probeer inderdaad wel te letten opdat er b12 aan toegevoegd is, te meer omdat ik altijd voorzichtig ben met voeding voor de kinderen (die wel ei en zuivel eten). Ze lusten geen tofu (ik ook niet) en geen tempeh, slechts een paar soorten noten (waarbij ik pinda's nu ook even toe reken) en beperkt ei. De vegaburger is dan wel gemakkelijk. Het nadeel van gewone kaas vind ik dat er ook veel verzadigd vet en best veel zout in zit.
Edit: Ik kookte vroeger wel veel met noten en tempeh en ook (voor eiwitten) de combi van peul met rijst. Maar dit lusten de kinderen (nog) niet.
Q@non, je hebt natuurlijk gelijk dat het maar gek van mij is dat ik het beter te verkroppen vind als er b12 aan producten is toegevoegd en liever niet een drupje of pilletje b12 inneem.
Hoe komen jullie aan vitamine b12 en b11, calcium en ijzer (en al wat in dierlijke producten zit)?
DrsBird:
Ah mijn dank Sam, voor het delen van hoe jij het doet en deed.
Denk je dat je alleen een tekort opbouwt aan vit. b12, nu je zo weinig zuivel en ei eet?
DrsBird:
--- Citaat van: Sam op 26 juni 2019, 11:16:50 ---Als je akkoord bent met dagelijks zoveel vlees en vis eten als nodig is voor je B12, dan kun je dit natuurlijk doen. Als je echter denkt dat dit te veel is en je toch bij moet gaan slikken of het restant uit zwaar bewerkte vleesvervangers moet halen, denk ik dat je winst minimaal is.
--- Einde van citaat ---
Ik wil gewoon dat doen wat het beste voor milieu en dierenleed is. Als kind aten wij thuis soms wel eens vlees, maar dat vond ik altijd vervelend om te eten (qua mondgevoel en idee). Echter vind ik dat wel van ondergeschikt belang, hoe lekker en relaxt ik het vind.
Ik heb bijvoorbeeld wel een paar jaar geleden het vlees gegeten van een vogeltje wat tegen het raam was gevlogen. Gewoon omdat ik wilde weten hoe dit smaakte en omdat ik er van overtuigd ben dat het heus wel goed voor mijn lichaam is om - als het zich zo aandient - zo af en toe vlees te eten. Ik ben dus misschien wel een gekke 'vegetariër'.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie