Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?
IemanduitNederland:
Ik vind dit een heel interessante discussie: zijn dieren gelijkwaardig aan mensen? Waarom wel of niet? Onderbouw je mening!
Aiko:
--- Citaat van: IemanduitNederland op 27 april 2020, 15:46:06 ---Ik vind dit een heel interessante discussie: zijn dieren gelijkwaardig aan mensen? Waarom wel of niet? Onderbouw je mening!
--- Einde van citaat ---
Begin de discussie met jouw zienswijze en bijbehorende onderbouwing. Dan is er een begin om te bediscussiëren.
IemanduitNederland:
--- Citaat van: Aiko op 27 april 2020, 17:44:17 ---
Begin de discussie met jouw zienswijze en bijbehorende onderbouwing. Dan is er een begin om te bediscussiëren.
--- Einde van citaat ---
Oké, sorry.
Ja, ik denk dat dieren in feite wel gelijkwaardig zijn aan de mens. Ten eerste omdat mensen sowieso óók dieren zijn. En ten tweede omdat ik niet zou weten waarom niet.
Als ik aan mensen vraag waarom zij vinden waarom mensen meer waard zijn dan dieren, wordt er bijna altijd gezegd: 'Omdat mensen intelligenter zijn.''
Maar dat vind ik geen goed argument, want er zijn toch ook zwaar verstandelijk gehandicapte mensen?? En omdat ze er anders uitzien of omdat ze van een andere soort zijn, dat vind ik evenmin een argument. Dat vind ik eerder discriminatie.
Ik heb dit op een heel ander forum ooit eens gezegd. Maar toen vonden mensen het maar een onzinberedenering. Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden???
neleH:
Totally met je eens. Mensen zijn ook gewoon onderdeel van de dieren.
(uitgezonderd: enge spinnen, muggen en fruitvliegjes)
IemanduitNederland:
--- Citaat van: neleH op 28 april 2020, 13:07:44 ---
(uitgezonderd: enge spinnen, muggen en fruitvliegjes)
--- Einde van citaat ---
Dat brengt mij weer op een volgende vraag: mogen wij ook onderscheid maken op diersoort? En dan bedoel ik niet alleen het voorbeeld wat u noemt. Ik ken bijvoorbeeld mensen die wel (zoals het hoort)! met hun zieke hond/kat naar de dierenarts gaan, maar dat niet doen met hun zieke tamme muis. 'Omdat een hond/kat nu eenmaal dichter bij de mens staat.' Of het feit dat we in Nederland wel varkens, koeien, vogels en vissen eten, maar dat het eten van een hond of kat absoluut taboe zou zijn...
Ik vind het eerlijk gezegd nergens op slaan om onderscheid te maken tussen verschillende diersoorten. Maar ik moet wel toegeven dat het bij mij bij insecten, spinnen en weekdieren wel iets minder gevoelig ligt. Omdat verreweg de meeste wetenschappers ervan overtuigd zijn dat die dieren geen pijn voelen. Wat vindt u daarvan?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie