Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?

<< < (4/10) > >>

IemanduitNederland:

--- Citaat van: Sam op 28 april 2020, 23:45:29 ---Die gelijkwaardigheid geef jij dus niet aan insecten. Wel aan huisdieren en wilde dieren. Muizen? Ratten? Allemaal gelijkwaardig? Een muis met een val doden levert op termijn dezelfde straf op als een medemens doden?

--- Einde van citaat ---
Ja, muizen en ratten en zijn uiteraard ook gelijkwaardig, omdat ze ook kunnen lijden. Maar ik vind wel dat alléén dat als alle andere middelen (zoals bijv. een muisvriendelijk valletje), is geprobeerd, dat-ie-dan gedood mag worden. Want dan is het geen dierenmoord, maar zelfverdediging (omdat hij anders misschien zelfs ziektes verspreidt). Maar het gebruik van bijv. lijmvallen en vallen waarin ze verdrinken, zou helemaal uit den boze zijn. En winkels zouden diervriendelijke alternatieven, waarbij dieren niet doodgaan, moeten aanprijzen. Maar de meeste winkels interesseert dat helaas niet...

En die gelijkwaardigheid, gaat dat alleen over niet doodgemaakt worden? Of gaat het ook over zelfbeschikking, je eigen leefruimte mogen kiezen, en je eigen eten? Een vrije koe in Nederland, mag die zelf weten of hij in een weiland woont en gras eet, of in een tuin en dan de begonias opeet? Of zijn die vrijheden geen onderdeel van de gelijkwaardigheid?

Een dier goed behandelen vind ik niet meer dan vanzelfsprekend. Een dier niet doodmaken ook (met uitzondering van kakkerlakken, daar kan ik niet tegenop). Ik ben dan ook zeker voor dierenrechten. Maar dat is voor mij geen gelijkwaardigheid.

IemanduitNederland:
Ik wilde nog even zeggen dat het soms al voorkomt dat mensen een straf krijgen voor dierenmoord die gelijkstaat aan mensenmoord (zie dit artikel: https://www.animalstoday.nl/gnvdd-99-jaar-cel-dierenmishandeling/

IemanduitNederland:

--- Citaat van: IemanduitNederland op 29 april 2020, 11:05:23 ---
--- Citaat van: Sam op 28 april 2020, 23:45:29 ---Die gelijkwaardigheid geef jij dus niet aan insecten. Wel aan huisdieren en wilde dieren. Muizen? Ratten? Allemaal gelijkwaardig? Een muis met een val doden levert op termijn dezelfde straf op als een medemens doden?

--- Einde van citaat ---
Ja, muizen en ratten en zijn uiteraard ook gelijkwaardig, omdat ze ook kunnen lijden. Maar ik vind wel dat alléén dat als alle andere middelen (zoals bijv. een muisvriendelijk valletje), is geprobeerd, dat-ie-dan gedood mag worden. Want dan is het geen dierenmoord, maar zelfverdediging (omdat hij anders misschien zelfs ziektes verspreidt). Maar het gebruik van bijv. lijmvallen en vallen waarin ze verdrinken, zou helemaal uit den boze zijn. En winkels zouden diervriendelijke alternatieven, waarbij dieren niet doodgaan, moeten aanprijzen. Maar de meeste winkels interesseert dat helaas niet...

--- Citaat van: Sam op 28 april 2020, 23:45:29 ---En die gelijkwaardigheid, gaat dat alleen over niet doodgemaakt worden? Of gaat het ook over zelfbeschikking, je eigen leefruimte mogen kiezen, en je eigen eten? Een vrije koe in Nederland, mag die zelf weten of hij in een weiland woont en gras eet, of in een tuin en dan de begonia's opeet? Of zijn die vrijheden geen onderdeel van de gelijkwaardigheid?

--- Einde van citaat ---

Maar een koe voelt zich toch ook thuis in een wei, dus hoeven we die keuze toch niet te maken?
--- Einde van citaat ---

Poek:

--- Citaat van: IemanduitNederland op 28 april 2020, 20:14:40 ---Hihi, dat vind ik een beetje flauw... Een hond zal nooit zomaar bijten, maar uit zelfverdediging of omdat hij vals is gemaakt/verkeerd opgevoed. En een wesp steekt ook alleen als-ie zich bedreigd voelt.

--- Einde van citaat ---

En een kat die speelt met een nog levende muis? Of is er uberhaupt voor jou geen situatie waarin je een dier verantwoordelijk kunt stellen voor zijn/haar gedrag? En zo ja, is er dan nog wel sprake van gelijkwaardigheid?

IemanduitNederland:

--- Citaat van: Poek op 29 april 2020, 12:41:45 ---En een kat die speelt met een nog levende muis? Of is er uberhaupt voor jou geen situatie waarin je een dier verantwoordelijk kunt stellen voor zijn/haar gedrag? En zo ja, is er dan nog wel sprake van gelijkwaardigheid?

--- Einde van citaat ---

Tja, ook dat kun je een kat niet aanrekenen. Dat is onderdeel van zijn instinct (al kijk ik er persoonlijk liever niet naar)... En dat je dieren over het algemeen niet verantwoordelijk kunt stellen voor hun gedrag, dat is volgens mij een feit. Maar dat kun je een heel klein kind ook niet. En die zijn toch ook gelijkwaardig aan andere mensen? En er zijn trouwens ook mensen die je ook niet kunt leren dat bepaald gedrag niet mag. Die zitten dan meestal in longstay-tbs-klinieken. Maar die zijn toch ook gelijkwaardig aan ieder ander?  (Tja, als u vindt dat deze vergelijking nergens op slaat, dan moet u het zeggen hoor).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie