Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?

<< < (6/10) > >>

IemanduitNederland:

--- Citaat van: Poek op 29 april 2020, 15:13:46 ---Neem zoals veel mensen praten met een baby, dat is niet iemand volwaardig nemen. En wie kiest de kleren van baby's, de baby zelf of de ouders?

--- Einde van citaat ---
Ja, maar dat kan die baby toch niets schelen? :bonk:

karl:
Net met mijn vrouw over gehad. (Niet naar aanleiding van de discussie hier.) Ik ben niet gek op baby's omdat je er geen zinnig woord mee kan wisselen, terwijl taal toch de mens onderscheidt van alle andere levende wezens.  ("Taal is de moeder van alle dingen." - A.L. Snijders) (Ja, dieren maken ook wel geluiden om te communiceren, maar schrijven geen boeken of leveren geen hoorspelen af.)
Dus vind ikzelf baby's niet schattig doch zelfzuchtige wezens die enkel willen slapen en eten/drinken. Ze kunnen er natuurlijk niet aan doen, pas als ze op latere leeftijd zo blijven, is er een probleem. Je moet hen wel zien als een volwassene in wording. Hoewel dat ook dikwijls grote lummels worden, uiteindelijk.

IemanduitNederland:

--- Citaat van: karl op 29 april 2020, 19:03:44 ---terwijl taal toch de mens onderscheidt van alle andere levende wezens.  ("Taal is de moeder van alle dingen." - A.L. Snijders) (Ja, dieren maken ook wel geluiden om te communiceren, maar schrijven geen boeken of leveren geen hoorspelen af.)

--- Einde van citaat ---
Ja, dat laatste doen ze dus inderdaad niet. Maar dat hebben ze ook niet nodig om te kunnen functioneren. En vaak wordt het ook onderschat hoe intensief dieren met elkaar kunnen communiceren. Zo maken kippen wel 30(!) verschillende geluiden, die allemaal een betekenis hebben. En zelfs een goudvis communiceert met soortgenoten, d.m.v. zijn zwemblaas. Bijen laten hun zussen via een 'bijendans' weten waar voedsel is.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat dieren helemaal niet zoveel van mensen verschillen als veel mensen denken.

fem fatale:

--- Citaat van: IemanduitNederland op 29 april 2020, 10:56:30 ---
--- Citaat van: fem fatale op 28 april 2020, 22:55:55 ---Nou, vooralsnog is er een praktisch bezwaar omdat meer dan 90% van de mensen dieren eet en die zullen toch vermoord moeten worden.

Ik snap dat je doel is dat we geen dieren meer eten, dus dat dit voor jou niet bezwaarlijk is. Maar hoe zit het met dieren houden? Voor de melk en eieren en wol? Huisdieren? Dierentuinen? Dieren voor onderzoek? (Denk niet alleen aan medisch onderzoek, ook voor het beschermen van dieren word onderzoek gedaan naar wat je nou precies moet beschermen.) Fokprogramma’s om populaties te herstellen? Beschermende reservaten?

--- Einde van citaat ---

Ik ben heel erg voorstander van kweekvlees (google dat maar eens) en dan kun je volgens mij hetzelfde doen met vis. Dus vóór 2030 wordt er geschat dat dat grootschalig op de markt komt. In 2040 zal het zelfs meer verkocht worden dan 'gewoon' vlees, van geslachte dieren. Dus wat zou erop tegen zijn dat, als kweekvlees uiteindelijk grootschalig op de markt is, het eten van 'echt' vlees te verbieden? Ja, en voor melk, eieren en wol hoeven immers geen dieren gedood te worden. Of ja, voor eieren worden nog wel haantjes gedood, maar zijn enkele bedrijven die dat niet  meer doen.
En wat betreft dierentuinen, daar ben ik eerlijk gezegd geen voorstander van. Ik denk dat het beter is om dieren gewoon in hun natuurlijke omgeving te zien, bijvoorbeeld door naar een natuurfilm te kijken.
Wat betreft dieren voor onderzoek: daar kom ik eerlijk gezegd niet uit. Onderzoekers beweren dat het nodig is, maar tegenstanders zeggen dat dat onzin is. Ik vraag me af of mensen überhaupt het recht hebben om op dieren te experimenteren, of het nou wel of niet noodzakelijk is voor hen. Daarom ben ik lid van Proefdiervrij, dat proefdiervrije onderzoeken stimuleert en dieren die van een 'fokoverschot' overblijven, vaak een nieuw thuis geeft.
Wat betreft huisdieren: daar moeten veel strengere voorschriften voor komen vind ik. Ik denk daarbij o.a. aan een verbod op het zelf doden van álle huisdieren.
Ik hoop dat u hier wat aan hebt.

--- Einde van citaat ---
Maar dieren van hun vrijheid beroven voor wol,  eieren en bepaalde vormen van vermaak vind je dus wel kunnen, alleen het doden niet?
Terwijl bij mensen vrijheidsberoving in de meeste culturen de allerzwaarste straf is. Dan is dat dus niet gelijkwaardig.

Eelco:
Ik denk dat wij mensen zelf al lang geleden hebben beslist dat dieren niet gelijkwaardig zijn aan mensen. Wij mensen hebben de kans gekregen en genomen om de aarde naar onze hand te zetten. Daarbij hoort ook de domesticatie van dieren, als huisdier, als lastdier, als melk- of eierleverancier, of als toekomstig vlees. En wie de macht heeft, die bepaalt.

Tegelijkertijd zijn wij mensen ook doordrongen van de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. Als je dieren tot een bepaalde manier van leven dwingt, moet je er wel voor zorgen dat die manier van leven draaglijk en zo mogelijk aangenaam is. In de Duits-Evangelische kerk (die ik via mijn schoonvader goed ken) wordt daar serieus over nagedacht en gedebatteerd. In de afgelopen eeuw is gek genoeg tegelijkertijd de aandacht voor dierenwelzijn toegenomen en de omstandigheden waarin vee moet leven afgenomen, al was het maar omdat het economisch rendabel moet zijn. Er gaapt dus een groot gat tussen ideaal en werkelijkheid.

Omdat wij mensen kunnen bepalen, doen we dat ook. Uiteraard vinden we daarom baby's en peuters, onze toekomst, belangrijker dan onze honden, alhoewel ze qua spraak en gedrag ogenschijnlijk op hetzelfde niveau functioneren. Dierenrechtenadvocaten noemen dit ook wel speciësisme. Daarnaast lijken we ook verschil te maken tussen huisdieren, met wie we doorgaans een band opbouwen, en dieren als varkens en koeien (in het Duits 'Nutztiere' genoemd), die leven om hun melk, eieren en vlees. Die houding, of die tegenstelling, wordt wel carnisme genoemd.

Dus om het te chargeren: koeien, varkens en kippen hebben niets te zeggen, en wat ze te zeggen hebben vinden we onbelangrijk. Wel hebben we onze eigen regels opgesteld, waar we ons aan houden als het ons uitkomt. Honden en poezen hebben het een stuk makkelijker, al kunnen we ze ook vrij makkelijk buitenspel zetten als het ons zo uitkomt.

Dat alles klinkt als een vrij oneerlijke, cynische wereld. En dat is het vaak ook, helaas. Desondanks kunnen we op individueel niveau wel degelijk invloed uitoefenen en langzaam (het gaat nu eenmaal niet sneller) toewerken naar een evenwichtigere wereld. Ik denk dat de coronacrisis ons gaat dwingen om vele ogenschijnlijke lange-termijnkeuzes op de korte termijn te maken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie