Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?
IemanduitNederland:
--- Citaat van: fem fatale op 29 april 2020, 22:36:42 ---Maar dieren van hun vrijheid beroven voor wol, eieren en bepaalde vormen van vermaak vind je dus wel kunnen, alleen het doden niet?
Terwijl bij mensen vrijheidsberoving in de meeste culturen de allerzwaarste straf is. Dan is dat dus niet gelijkwaardig.
--- Einde van citaat ---
Ja, ik weet dat het misschien hypocriet klinkt, maar een mens is dus wel een alleseter (omnivoor). Dus ik eet uit principe geen vlees en vis, maar wel eieren, zuivel en honing. Omdat ik toch ergens mijn vitamine B12 vandaan moet halen, toch?
Maar van die systemen als dichte scharrelschuren etc., daar ben ik absoluut geen voorstander van. Ik koop in principe alleen biologische eieren en weidemelk (te zien aan het logo op de verpakking).
Wol daar ben ik geen voorstander van. Maar eerlijk gezegd draag ik wel leren schoenen, dat zal ik even uitleggen: ik draag aangepaste schoenen. Ik heb er nog nadrukkelijk bij gevraagd of ze zonder leer konden, maar daar maken ze ze alleen mét leer...
En dieren voor vermaak: alleen huisdieren die in de natuur niet meer zouden kunnen overleven. Ik ga wel altijd naar een opvang, omdat 'afgedankte' dieren (om het even stom te zeggen) dan een tweede kans krijgen.
IemanduitNederland:
--- Citaat van: Eelco op 30 april 2020, 01:21:13 --- Ik denk dat de coronacrisis ons gaat dwingen om vele ogenschijnlijke lange-termijnkeuzes op de korte termijn te maken.
--- Einde van citaat ---
Ja, dat denk ik ook. En hoe kunnen we daar, als 'gewone burger' in meebeslissen?
fem fatale:
--- Citaat van: IemanduitNederland op 30 april 2020, 10:42:55 ---
--- Citaat van: fem fatale op 29 april 2020, 22:36:42 ---Maar dieren van hun vrijheid beroven voor wol, eieren en bepaalde vormen van vermaak vind je dus wel kunnen, alleen het doden niet?
Terwijl bij mensen vrijheidsberoving in de meeste culturen de allerzwaarste straf is. Dan is dat dus niet gelijkwaardig.
--- Einde van citaat ---
Ja, ik weet dat het misschien hypocriet klinkt, maar een mens is dus wel een alleseter (omnivoor). Dus ik eet uit principe geen vlees en vis, maar wel eieren, zuivel en honing. Omdat ik toch ergens mijn vitamine B12 vandaan moet halen, toch?
Maar van die systemen als dichte scharrelschuren etc., daar ben ik absoluut geen voorstander van. Ik koop in principe alleen biologische eieren en weidemelk (te zien aan het logo op de verpakking).
Wol daar ben ik geen voorstander van. Maar eerlijk gezegd draag ik wel leren schoenen, dat zal ik even uitleggen: ik draag aangepaste schoenen. Ik heb er nog nadrukkelijk bij gevraagd of ze zonder leer konden, maar daar maken ze ze alleen mét leer...
En dieren voor vermaak: alleen huisdieren die in de natuur niet meer zouden kunnen overleven. Ik ga wel altijd naar een opvang, omdat 'afgedankte' dieren (om het even stom te zeggen) dan een tweede kans krijgen.
--- Einde van citaat ---
Er zit geen b12 in honing toch?
En ook weidemelk-koeien en scharrelkippen zijn niet vrij. Maar jij lijkt bepaalde vormen van onvrijheid minder erg te vinden dan andere?
IemanduitNederland:
--- Citaat van: fem fatale op 01 mei 2020, 07:44:57 ---
Er zit geen b12 in honing toch?
En ook weidemelk-koeien en scharrelkippen zijn niet vrij. Maar jij lijkt bepaalde vormen van onvrijheid minder erg te vinden dan andere?
--- Einde van citaat ---
Zoals ik al zei: ik ben tegen scharrelkippen. Alleen biologische eieren of vrije uitloop-eieren gebruik ik. En er zit inderdaad geen vitamine B12, maar wel ijzer e.d. in honing. Maar ik eet honing ook bijna nooit. Het is niet zo dat ik bepaalde vormen van onvrijheden minder erg vind, maar ik weet niet hoe ik het anders moet oplossen. Mijn tuin is gewoon zo dat ik geen kippen kan houden. Maar wat zou u dan doen als u mij was?
fem fatale:
Nou eet ik plantaardig, dus geen honing, ei en zuivel, maar ik vind dieren ook niet gelijkwaardig aan mensen, dus ik vind in sommige gevallen vrijheidsberoving wel prima.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie