Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?

<< < (8/10) > >>

IemanduitNederland:

--- Citaat van: fem fatale op 01 mei 2020, 18:26:08 ---Nou eet ik plantaardig, dus geen honing, ei en zuivel, maar ik vind dieren ook niet gelijkwaardig aan mensen, dus ik vind in sommige gevallen vrijheidsberoving wel prima.

--- Einde van citaat ---
Gewoon een vraag uit belangstelling: heeft u dan geen vitaminetekorten? En wat doet u dan om gezond te blijven? En wanneer vindt u 'vrijheidsberoving' bij dieren wel gerechtvaardigd en waarom?

fem fatale:
Ik slik b12-tabletten en verder eet ik gewoon afwisselend.

Ik slik medicijnen wanneer ik ze nodig heb, zonder schuldgevoel, die zijn altijd op dieren getest. Mijn peuterdochter krijgt wel incidenteel yoghurt, kaas en eieren (maar vind de plantaardige varianten meestal lekkerder).

Ik heb geen enorme bezwaren tegen dierentuinen etc.

Ik vind dat je je best moet doen om geen onnodig leed te veroorzaken, maar omdat ik dieren dus niet gelijkwaardig vind, vind ik het acceptabel dat er soms wel leed is. Of opsluiting.

IemanduitNederland:

--- Citaat van: fem fatale op 01 mei 2020, 21:14:28 ---Ik vind dat je je best moet doen om geen onnodig leed te veroorzaken.

--- Einde van citaat ---

Tja, je kunt er over filosoferen wat 'onnodig leed' is. Je kunt immers niet de gedachten van een dier lezen. Nou zijn er wel rapporten van universiteiten waarin het 'ongerief'' (zo wordt het lijden van dieren genoemd) van verschillende dieren wordt gemeten. Maar verder moet je maar op je gevoel af gaan, denk ik...

karl:
Om nog even filosofisch te antwoorden op de initiële, algemene vraag.
In het tijdschrift Knack van deze week staat een goed artikel van de filosofe Tinneke Beeckman: "Maakt het uit dat ik een dier ben?" Samengevat schrijft ze dat we door Darwin inzien dat we als mens tot het dierenrijk behoren, wat de kijk op onszelf wezenlijk veranderde. De evolutie van soorten wordt door omgevingsfactoren bevorderd, niet door één of andere doelgerichtheid of plan. Omdat we zelf tot de dierensoort behoren is er dus ook voor ons geen vooropgezet plan. Dat, naast het feit dat we van apen afstammen, is het wat voor vele mensen onaanvaardbaar is: we zijn niet zo bijzonder of belangrijk als we eerst dachten. Er is geen plan, dus moet de mens zelf betekenis geven aan zijn bestaan. Het is dat laatste wat ons onderscheidt van dieren: we denken over ons denken en moeten zelf doelen uitzetten.
Respect voor wat leeft en waar we ook zelf toe behoren kan zo een doel zijn. De concrete invulling kan van mens tot mens verschillen en zal ook wel evolueren voor de mens als groep. (De politicus Stevaert zei ooit dat we eens met verwondering of ontzetting zouden terugkijken op het eten van dieren.)

IemanduitNederland:

--- Citaat van: karl op 02 mei 2020, 08:16:27 --- (De politicus Stevaert zei ooit dat we eens met verwondering of ontzetting zouden terugkijken op het eten van dieren.)

--- Einde van citaat ---
Zo heeft Leonardo da Vinci ooit eens gezegd: ''Ooit zullen we naar het doden van dieren kijken, zoals we nu naar het doden van mensen kijken.''

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie