Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?

<< < (9/10) > >>

IemanduitNederland:

--- Citaat van: karl op 02 mei 2020, 08:16:27 ---Om nog even filosofisch te antwoorden op de initiële, algemene vraag.
In het tijdschrift Knack van deze week staat een goed artikel van de filosofe Tinneke Beeckman: "Maakt het uit dat ik een dier ben?" Samengevat schrijft ze dat we door Darwin inzien dat we als mens tot het dierenrijk behoren, wat de kijk op onszelf wezenlijk veranderde. De evolutie van soorten wordt door omgevingsfactoren bevorderd, niet door één of andere doelgerichtheid of plan. Omdat we zelf tot de dierensoort behoren is er dus ook voor ons geen vooropgezet plan. Dat, naast het feit dat we van apen afstammen, is het wat voor vele mensen onaanvaardbaar is: we zijn niet zo bijzonder of belangrijk als we eerst dachten. Er is geen plan, dus moet de mens zelf betekenis geven aan zijn bestaan. Het is dat laatste wat ons onderscheidt van dieren: we denken over ons denken en moeten zelf doelen uitzetten.
Respect voor wat leeft en waar we ook zelf toe behoren kan zo een doel zijn. De concrete invulling kan van mens tot mens verschillen en zal ook wel evolueren voor de mens als groep. (De politicus Stevaert zei ooit dat we eens met verwondering of ontzetting zouden terugkijken op het eten van dieren.)

--- Einde van citaat ---
Dus u bedoelt eigenlijk: mensen moeten maar doen wat hen goeddunkt?

karl:
Ik bedoel: ze hebben het zelf in handen wat ze doen. Er is geen opdracht of zin van buitenaf. Natuurlijk hoop ik dat ze "het goede" doen. Individueel zal dat nooit helemaal lukken. In groep, in tijdsperspectief gezien, zijn er aanwijzingen dat het de goede richting opgaat: meer besef van milieu, dierenrechten, mensenrechten, vrouwenrechten, armoedebestrijding, noodzaak tot samenwerking, afkeer van de wreedheid en onzin van oorlogen. Maar echt vlug gaat het niet vooruit en er zijn dikwijls grote terugvallen.

IemanduitNederland:

--- Citaat van: karl op 02 mei 2020, 20:39:54 ---Ik bedoel: ze hebben het zelf in handen wat ze doen. Er is geen opdracht of zin van buitenaf. Natuurlijk hoop ik dat ze "het goede" doen. Individueel zal dat nooit helemaal lukken. In groep, in tijdsperspectief gezien, zijn er aanwijzingen dat het de goede richting opgaat: meer besef van milieu, dierenrechten, mensenrechten, vrouwenrechten, armoedebestrijding, noodzaak tot samenwerking, afkeer van de wreedheid en onzin van oorlogen. Maar echt vlug gaat het niet vooruit en er zijn dikwijls grote terugvallen.

--- Einde van citaat ---

Maar dan nu terug op de hamvraag: hoe zien dierenrechten er volgen u uit? Wat mag je wel en niet met een dier doen, en hoe bepaal je dat?

Lady d'Arb@ñville:
Is de vraag eigenlijk niet meer: Hoe ga je om met de manier waarop anderen met dieren omgaan?

IemanduitNederland:

--- Citaat van: #Q@ñon op 03 mei 2020, 14:53:44 ---Is de vraag eigenlijk niet meer: Hoe ga je om met de manier waarop anderen met dieren omgaan?

--- Einde van citaat ---

Oh ik bedoelde het niet aanvallend hoor. (Sorry als ik wel zo overkwam). Maar ik wil gewoon een goede discussie voeren, alleen ben ik daar absoluut niet goed in.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie