Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Zijn dieren gelijkwaardig aan mensen of niet?

<< < (2/10) > >>

Sam:
Wat zie jij als gelijkwaardig? Dieren kunnen niet stemmen, geen bezit hebben, geen religie aanhangen etc. Van alle rechten van de mens is er maar een handjevol dat van toepassing zou kunnen zijn op dieren. Waar wil je die gelijkwaardigheid op baseren? Ik zie dit voornamelijk als een interessant gedachten-experiment in plaats van als iets dat praktisch toegepast kan worden.

IemanduitNederland:

--- Citaat van: Sam op 28 april 2020, 14:32:41 ---Wat zie jij als gelijkwaardig? Dieren kunnen niet stemmen, geen bezit hebben, geen religie aanhangen etc. Van alle rechten van de mens is er maar een handjevol dat van toepassing zou kunnen zijn op dieren.

--- Einde van citaat ---

Gelijkwaardigheid is toch iets anders dan gelijkheid? Natuurlijk kun je dieren geen rechten geven als stemrecht, het recht op een rijbewijs etc. Maar wat zou er bijvoorbeeld mis zijn met dat er op dierenmishandeling e.d. dezelfde straf zou komen te staan als op het mishandelen o.i.d. van mensen? Figuren die nu een dier doden/mishandelen, komen er over het algemeen met slechts een taakstrafje vanaf.

En je kunt er ook over filosoferen wat je wel of niet met dieren mag doen en waarom. Daar is de laatste tijd ook steeds meer discussie over.

Poek:

--- Citaat van: IemanduitNederland op 28 april 2020, 14:44:04 --- Maar wat zou er bijvoorbeeld mis zijn met dat er op dierenmishandeling e.d. dezelfde straf zou komen te staan als op het mishandelen o.i.d. van mensen?

--- Einde van citaat ---

Geldt die straf dan alleen voor mensen die dieren mishandelen, of ook voor dieren? Een hond die zomaar bijt bijvoorbeeld? Een wesp die steekt?

IemanduitNederland:

--- Citaat van: Poek op 28 april 2020, 20:06:32 ---Geldt die straf dan alleen voor mensen die dieren mishandelen, of ook voor dieren? Een hond die zomaar bijt bijvoorbeeld? Een wesp die steekt?

--- Einde van citaat ---

Hihi, dat vind ik een beetje flauw... Een hond zal nooit zomaar bijten, maar uit zelfverdediging of omdat hij vals is gemaakt/verkeerd opgevoed. En een wesp steekt ook alleen als-ie zich bedreigd voelt.
De meeste dieren hebben (voor zover ik weet) ook geen (of een minder goed) moreel besef, waardoor je het ze niet kunt aanrekenen.

Sam:
OK, je vindt dat op mishandeling dezelfde straf moet staan. Op doden ook? Een wesp doodslaan dezelfde straf als een mens doodslaan, 18 jaar gevangenisstraf? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dus kom ik weer terug op de vraag: wat zie jij als gelijkwaardig?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie