Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierenwelzijn en de bijbel

<< < (5/15) > >>

nicky_too:
Zelf kom ik al jaren op een aantal Christelijke prikborden (ben zelf geen Christen overigens) en het valt mij op dat "men" de verantwoordelijkheid niet wil nemen.

Ze roepen om het hardst dat God ze rentmeesterschap heeft gegeven over de aarde, maar ze willen niet horen dat dat ook betekent dat je verantwoordelijkheid hebt over diezelfde aarde.

Dat begrijp ik nou niet.

Petje af voor jullie, de Christenen die die verantwoordelijkheid wel willen nemen!  :thumbsup:
(en zeg nou eerlijk: je hoeft er niet eens vega voor te worden)

groeten,
Nicky

bart:
De termen 'rentmeesterschap' en 'verantwoordelijkheid' zijn niet noodzakelijk synoniem met 'vegetariër'. Christenen volgen de leer van Christus, die zelf ook geen vegetariër was. Vega worden ligt dan niet onmiddelijk voor de hand.

nicky_too:

--- Citaat van: bart op 11 april 2003, 13:33:07 ---De termen 'rentmeesterschap' en 'verantwoordelijkheid' zijn niet noodzakelijk synoniem met 'vegetariër'. Christenen volgen de leer van Christus, die zelf ook geen vegetariër was. Vega worden ligt dan niet onmiddelijk voor de hand.

--- Einde van citaat ---

Nee, dat klopt, Bart.
Maar het wil ook niet zeggen dat je zo maar aan mag rommelen met dieren en planten en wat nog meer zij op deze aardkloot.

In veel vertalingen wordt gesproken over het "heersen" van de mens over alle dieren e.d., maar ook dat impliceert niet dat je alles mag mishandelen of misbruiken. En dat is wel wat velen doen. Het interesseert ze gewoon geen bal.

Het hangt samen met de hele gedachtengang dat de mens zondig is.
Als ze dan iets fout doen, wordt er vaak gezegd: "Ach, ik ben nu eenmaal zondig, ik vraag God wel om vergeving." Ik vind dat men zich dan verschuilt achter zijn/haar geloof en zijn/haar verantwoordelijkheid niet neemt.
Ik heb dus nogal eens een aanvaring gehad met die of gene op die prikborden...

groeten,
Nicky

wendy25:
Of Jezus vegetarier was.....een twijfelachtig punt. Volgens mijn oma, die erg gelovig is en de bijbel heel serieus neemt, stond ergens dat Jezus met zijn volgelingen ging vissen. Maar door anderen wordt dat weer bestreden. Zelf weet ik er weinig van (niet gelovig), maar in het eerdergenoemde boekje Liefde voor alles wat leeft, wordt hier dieper op in gegaan.

nicky_too:
In het overbekende verhaal van de vijf broden en twee vissen, waarmee een enorme groep mensen gevoed werden, staat dat ze allemaal aten. Er wordt niet expliciet gezegd dat Jezus niet mee at, dus je mag volgens mij aannemen dat hij ook vis heeft gegeten.

Of Jezus zelf heeft gevist kan ik zo snel niet vinden, maar ik kan me ook niet herinneren het ooit gelezen te hebben.

groeten,
Nicky

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie