Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Dierenwelzijn en de bijbel

<< < (6/15) > >>

zegho:
het kan me eerlijk gezegd geen klap schelen of Jezus een vegetarier was. Dat is wat christenen er bij halen, maar daar gaat niet om. Het gaat erom dat je op een verantwoorde manier met de schepping omgaat. In de tijd van Jezus bestond er nog niet zoiets als de bioindustrie, en hield men naar ik weet de beesten zelf. Vee was een kostbaar bezit, en er werd - naar ik aanneem - daarom over het algemeen op een goede manier mee omgegaan. het gaat voor mij daarom ook niet over het wel of niet eten van vlees, maar het wel of niet steunen van de gruwelijkheden in de bioindustrie.

Ezzie:
Hoi Nicky

Ik kwam zelf ook altijd op christelijke forums en ook ik lag vaak in de clinch met mede-christenen  ;D inmiddels kom ik er dan ook niet meer, ik wordt er alleen maar moe van al dat geruzie en gehakketak.

God geeft inderdaad het ´rentmeesterschap´ van de aarde aan de mens. Ik vat dit op als dat ik JUIST verantwoordelijk ben hoe ik met de schepping omga. Je moet dus juist als christen goed voor dieren zorgen en het milieu. Ook ik deed dat tot een jaar geleden niet, omdat ik er nooit over had nagedacht. Toen ik dat eenmaal wel deed, heb ik ook de consequenties getrokken. Ik hou nu batterijen apart, gooi glas in de glasbak, koop dierenproducten (vlees, zuivel) EKO en probeer ook te consuminderen, het hoort er voor mij allemaal bij.

Het ´ik ben nou eenmaal zondig, ik vraag God maar om vergeving´ is een uitspraak waar ik me ook vreselijk aan kan ergeren, mijns insziens heeft die persoon er dan weinig van begrepen, het streven is namelijk om niet meer te zondigen. Dat kan dan wel niet, maar je mag er wel naar streven  ;) Inderdaad is er dan vergeving, maar ik vind dat ik er altijd naar moet streven om zo goed mogelijk te leven. Volgens de bijbel, en dat zou dan tot gevolg moeten hebben dat ik oog heb voor mens, dier en schepping. Helaas bakken veel christenen er niks van. Maar dat is niet alleen iets wat christen-eigen is, maar eerder mens- eigen  :)

ezzie

--- Citaat van: nicky_too op 11 april 2003, 13:38:24 ---

Nee, dat klopt, Bart.
Maar het wil ook niet zeggen dat je zo maar aan mag rommelen met dieren en planten en wat nog meer zij op deze aardkloot.

In veel vertalingen wordt gesproken over het "heersen" van de mens over alle dieren e.d., maar ook dat impliceert niet dat je alles mag mishandelen of misbruiken. En dat is wel wat velen doen. Het interesseert ze gewoon geen bal.

Het hangt samen met de hele gedachtengang dat de mens zondig is.
Als ze dan iets fout doen, wordt er vaak gezegd: "Ach, ik ben nu eenmaal zondig, ik vraag God wel om vergeving." Ik vind dat men zich dan verschuilt achter zijn/haar geloof en zijn/haar verantwoordelijkheid niet neemt.
Ik heb dus nogal eens een aanvaring gehad met die of gene op die prikborden...

groeten,
Nicky

--- Einde van citaat ---

annika:
Wat ik moeilijk vind in gesprekken met Christenen en Joden én Islamieten is dat er volgens de leer een rangorde bestaat : mensen, dieren, planten en dingen.
De mens is de baas, moet goed zijn voor wat leeft maar mag het wel gebruiken en eten, dus doden.

Ik heb daar nooit een echt antwoord op behalve dat ik vind dat een goede, rechtvaardige, liefdevolle, genadige god niet zo'n discriminerende rangorde zou aanbrengen.
Mensen zijn ook dieren en discriminatie tussen zijn eigen schepselen (diersoorten) lijkt me raar.
Maar dan hoor je weer: maar de mens is geschapen naar zijn beeld en gelijkenis. Tsja...dat houdt nog niet in dat je anderen mag doden maar als je écht uitgaat van zo'n scheiding...Ik vind die discussies dan vaak nutteloze kringetjes-gesprekken maar zou toch graag een antwwoord weten, behalve een machteloos: daarom ben ik blij dat ik niet in zo'n god geloof, of zoiets. Daar stoot je dan ook weer mee af. En nu we hier een vegetarische christen hebben.....weet jij een antwoord?

Draek:

--- Citaat van: annika op 11 april 2003, 18:40:23 ---Maar dan hoor je weer: maar de mens is geschapen naar zijn beeld en gelijkenis.

--- Einde van citaat ---
Als de mens geschapen is naar het evenbeeld, dan zijn vegetariers en veganisten dat ook! :) Dus maakt dat zo dat waarin hun geloven eigenlijk ook vegetarier/veganist was! :)

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Dragonfly op 11 april 2003, 18:57:17 ---
--- Citaat van: annika op 11 april 2003, 18:40:23 ---Maar dan hoor je weer: maar de mens is geschapen naar zijn beeld en gelijkenis.

--- Einde van citaat ---
Als de mens geschapen is naar het evenbeeld, dan zijn vegetariers en veganisten dat ook! :) Dus maakt dat zo dat waarin hun geloven eigenlijk ook vegetarier/veganist was! :)
--- Einde van citaat ---
Als het beeld van God het meest overeenkomt met de gemiddelde mens dan vrees ik toch het ergste. God zal dan vast geen vegetariër zijn, wel hongerig.

Ik draai de woorden liever om:
Ieder mens schept zijn God naar zijn/haar beeld en gelijkenis.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie